Mjuka framfjädrar?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har en TRX med erkänt "dålig" framfjädring. Hojen har en del modifikationer från början och är därför lite osäker vad förrförre ägaren gjort (föregående ägare hade dålig koll), och vad som är lönt att göra. (Har nu droppat fronten ca 6 mm, och nu svänger den bättre i alla fall). I och med det börjar jag kika på belastat och obelastat häng, och efter att ha läst på lite blir jag osäker.
Obelastat häng får jag till 10 mm, och belastat (iofs utan att checka stiction, siffran är "minimumvärdet", my bad) till 23 mm. Detta låter som på tok för lite häng, både belastat och obelastat. Fjäderförspänningen står på den mjuka sidan om medel. För att uppnå rätt häng borde jag alltså släppa ytterligare på förspänningen, men då blr väl fronten mjukare? Kruxet är att gaffeln med nuvarande fjädrar och olja har lång fjädringsväg, dvs den bottnar inte, men det känns som den fjädrar relativt mycket. TRX:en har bara returjustering, 4 lägen och ingen kompjustering...

1, Vet någon baserat på ovanstående om det redan sitter hårdare fjädrar i min hoj?
2, Om jag släpper på förspänningen och lyckas få rätt häng, ska jag då vara nöjd och strunta i den långa fjädringsvägen, och börja labba med olja, oljevolym (och ev ventiler...)?
3, Om jag ska köpa nya fjädrar, så förmodar jag att standardfjädrar som säljs av tbhfirmor är lite väl standard. Vem är bra på individuella anpassningar i 08-området?

Jag racar inte, kör inte på bana (även om jag fått blodad tand och kommer att köra några gånger per år), men jag vill i alla fall ha hyfsat rätt förutsättningar för kurvig väg/bana.
/Hasse
 
Glöm det där med skillnad mellan lastat o olastat häng, det är alldeles för osäkert som princip.
Ställ lastade hänget. Kommer inte ihåg rek, men 25 - 30 % av totala fjädringsvärdet är väl normalt. Vad säger Öhlins hemsida ?
Känns den lagom hård o inte bottnar då så är det nog ok.
För mjuk så lite tjockare o lite mer olja, 10-20 mm mer. El hårdare fjädrar.

Du kan mäta dina fjädrars hårdhet m tumstock o badrumsvåg. Kolla gärna båda....

Förspänningen påverkar inte hårdheten ett dugg; som vanligt.
/u
 
Jag hade en TRX som jag satte i RaceTech cartridgeventiler i gaffeln, och bytte till hårdare fjädrar (också fabr RaceTech). Det blev klart bättre. Sänkte även lite fram genom att skjuta upp gaffelbenen några mm.
 
ulf_lundin skrev:
Glöm det där med skillnad mellan lastat o olastat häng, det är alldeles för osäkert som princip.
Ställ lastade hänget. Kommer inte ihåg rek, men 25 - 30 % av totala fjädringsvärdet är väl normalt. Vad säger Öhlins hemsida ?
Känns den lagom hård o inte bottnar då så är det nog ok.
För mjuk så lite tjockare o lite mer olja, 10-20 mm mer. El hårdare fjädrar.

Du kan mäta dina fjädrars hårdhet m tumstock o badrumsvåg. Kolla gärna båda....

Förspänningen påverkar inte hårdheten ett dugg; som vanligt.
/u
Det här med fjädring är invecklat... Ursäkta om mina frågor är korkade...
Kan/bör man verkligen kompensera en mjuk fjäder med viskositet/mängd? Som sagt, jag spekulerar här, men med en på tok för mjuk fjäder, och stor oljevolym/hög viskositet, så riskerar man väl att fjädringen packar ihop, eller?
/Hasse
 
K-Micke skrev:
Jag hade en TRX som jag satte i RaceTech cartridgeventiler i gaffeln, och bytte till hårdare fjädrar (också fabr RaceTech). Det blev klart bättre. Sänkte även lite fram genom att skjuta upp gaffelbenen några mm.
Gjorde du det på "känn"/alternativt köpte "standard" tillbehör, eller var det någon som rekommenderade fjäderhårdhet etc? Kommer du ihåg var/vem som hjälpte till med det?
 
HansJ skrev:
Gjorde du det på "känn"/alternativt köpte "standard" tillbehör, eller var det någon som rekommenderade fjäderhårdhet etc? Kommer du ihåg var/vem som hjälpte till med det?

RaceTech hade en rek tabell till varje modell. Man väljer körsätt (landsväg el bana), och läser av med sin kroppsvikt. Sen medföljer distansrör som kapas till så man får rätt grundförspänning på fjädern.

Man kan göra det on-line på deras hemsida: http://www.race-tech.com
 
Största delen av gaffelhäng skall vara statiskt. (25-30mm) När du sätter dig på, skall den sjunka ytterligare (10-18mm) Kanske dina "23mm belastat" var totalt inkl obelastat eller? Isåfall var det för lite. Totalt från toped out till lägsta punkt med last skall vara 35-48.

F ö, om du inte får till dessa värden, har du fel fjäder. Om du inte byter fjäder, se då till att få-till med-förar-hänget.

Gaffeln skall ju jobba i sin fjädringsväg utan att bottna. Så det där låter väl alldeles utmärkt.

Kanske:

Byta o tömma ut, o mäta upp oljan
Sätta hänget
Sätta returdämpning i neutral
Testa
Justera ev lite

Då bör man ju vara tillbaka på rätt planhalva.
 
Hmm...det där med din förspänning låter konstigt.

Min sambo, som troligen väger lite mindre än dig, kör med förspänningen ganska hårt åtskruvad = kortare fjädringsväg och returdämpningen på näst högsta eller liknande. Gaffelbenen är uppskjutna några mm precis som dina och det är originalfjäder i.

Nyligen bytte vi oljan, och nu gaffeln är relativt fast åt henne, men följsam och använder stor del av slaget. Inga som helst problem med stabilitet för landsvägsåkning eller sporadiska bankörningar.

Vi kör enligt rekommendation från nåt TRX-forum i England som jag glömt adressen till...

Förmodligen sitter det originalfjädrar i din, jag tycker du ska fylla på med rätt mängd olja, vrida upp förspänningen och testa. Funkar det inte köper du Race-Tech som nån rekommenderade, jag tyckte de funkade utmärkt i hennes förra hoj.
 
Tack för alla svaren! :tummenupp
Det jag inte får till riktigt är det obelastade hänget, det belastade ligger på 11 (obelastat) + 23 ( obelastat)=33 mm, som väl får anses OK, totala fjädringsvägen ska vara 120 mm enl verkstadsmanual. Om jag ska få till det obelastade hänget lär jag få släppa på förspännet en hel del... Har kontrollerat närmare, och min förspänning ligger på mellan 4 och 5 av 8 möjliga, där 8 är mjukast. Jag väger nog lite mer än din dam, Jåke, en bra dag utan kontaktlinserna i visar vågen på 85 kg... Kanske tyder på att det sitter hårdare fjädrar i min gaffel? Och med tanke på skillnaden mellan obelastat och belastat häng så borde jag kanske skaffa andra fjädrar?

Innan jag börjar med oljebyte och annat så vill jag ha rätt häng inställt, men jag ska kika på Racetech's sidor oxå! Har lusläst det mesta om fjädring nu, och börjar förstå vad som ska göras. Allt är säkert överkurs eftersom jag inte direkt jagar sekunder på bana, men det är kul att testa lite, och kunskap är aldrig fel...

Tack igen!

/Hasse

PS Tänker du på Zagazig sidorna Jåke?
 
HansJ skrev:
Allt är säkert överkurs eftersom jag inte direkt jagar sekunder på bana, men det är kul att testa lite, och kunskap är aldrig fel...


Att uppgradera gaffeln med riktiga dämpventiler är något man direkt märker och har glädje av vid vanlig landsvägskörning. Man får både bättre fjädringskomfort OCH bättre kontakt med underlaget.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top