Har en TRX med erkänt "dålig" framfjädring. Hojen har en del modifikationer från början och är därför lite osäker vad förrförre ägaren gjort (föregående ägare hade dålig koll), och vad som är lönt att göra. (Har nu droppat fronten ca 6 mm, och nu svänger den bättre i alla fall). I och med det börjar jag kika på belastat och obelastat häng, och efter att ha läst på lite blir jag osäker.
Obelastat häng får jag till 10 mm, och belastat (iofs utan att checka stiction, siffran är "minimumvärdet", my bad) till 23 mm. Detta låter som på tok för lite häng, både belastat och obelastat. Fjäderförspänningen står på den mjuka sidan om medel. För att uppnå rätt häng borde jag alltså släppa ytterligare på förspänningen, men då blr väl fronten mjukare? Kruxet är att gaffeln med nuvarande fjädrar och olja har lång fjädringsväg, dvs den bottnar inte, men det känns som den fjädrar relativt mycket. TRX:en har bara returjustering, 4 lägen och ingen kompjustering...
1, Vet någon baserat på ovanstående om det redan sitter hårdare fjädrar i min hoj?
2, Om jag släpper på förspänningen och lyckas få rätt häng, ska jag då vara nöjd och strunta i den långa fjädringsvägen, och börja labba med olja, oljevolym (och ev ventiler...)?
3, Om jag ska köpa nya fjädrar, så förmodar jag att standardfjädrar som säljs av tbhfirmor är lite väl standard. Vem är bra på individuella anpassningar i 08-området?
Jag racar inte, kör inte på bana (även om jag fått blodad tand och kommer att köra några gånger per år), men jag vill i alla fall ha hyfsat rätt förutsättningar för kurvig väg/bana.
/Hasse
Obelastat häng får jag till 10 mm, och belastat (iofs utan att checka stiction, siffran är "minimumvärdet", my bad) till 23 mm. Detta låter som på tok för lite häng, både belastat och obelastat. Fjäderförspänningen står på den mjuka sidan om medel. För att uppnå rätt häng borde jag alltså släppa ytterligare på förspänningen, men då blr väl fronten mjukare? Kruxet är att gaffeln med nuvarande fjädrar och olja har lång fjädringsväg, dvs den bottnar inte, men det känns som den fjädrar relativt mycket. TRX:en har bara returjustering, 4 lägen och ingen kompjustering...
1, Vet någon baserat på ovanstående om det redan sitter hårdare fjädrar i min hoj?
2, Om jag släpper på förspänningen och lyckas få rätt häng, ska jag då vara nöjd och strunta i den långa fjädringsvägen, och börja labba med olja, oljevolym (och ev ventiler...)?
3, Om jag ska köpa nya fjädrar, så förmodar jag att standardfjädrar som säljs av tbhfirmor är lite väl standard. Vem är bra på individuella anpassningar i 08-området?
Jag racar inte, kör inte på bana (även om jag fått blodad tand och kommer att köra några gånger per år), men jag vill i alla fall ha hyfsat rätt förutsättningar för kurvig väg/bana.
/Hasse