Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Jag har lite problem med en Bandit 650 -08 (med ABS-bromsar).
Redan förra sommaren började frambromsen bli lite väl mjuk. Hojen har sedan varit inne på service där bromsvätskan byttes. Men frambromsen blev inte bättre av det. Jag har provat att lufta lite för att se om det var något sånt enkelt litet fel, men det hjälper inte. Det som i stort sett återstår då är bromsslagarna. Och det är ju inte så konstigt om de börjar ge upp efter fem år.
Det roliga med det är att det på en Bandit 650 -08 med ABS-bromsar sitter fem stycken bromsslangar:
* Från bromshandtaget ner till en "kopplingsplint" (kan vi kalla det i brist på bättre ord) vid undre gaffelkronan.
* Från "kopplingsplinten", in under bensintanken och ner till vad jag antar är själva ABS-enheten som sitter under batteriet (denna övergår efter en ganska kort bit till att vara fastpressad på ett bromsrör).
* Från ABS-enheten och i stort sett samma väg tillbaka till andra sidan av "kopplingsplinten" (liknande den föregående så är även denna ett rör en lång bit).
* Från "kopplingsplinten" och ner till vänstra bromsoket.
* Från vänstra bromsoket över stänkskärmen och till det högra.
Så totalt fem slangar handlar det om. Eftersom den lokala Suzukihandlare gick omkull strax efter årsskiftet så är det lite långt att bara svänga förbi en Suzukihandlare och höra vad nya bromsslangar ska kosta (Bike Port i Hudiksvall är nog närmast, ca 26mil enkel resa). Därför slängde jag iväg en mailfråga till Ava MC i Stockholm om vad dessa fem slangar skulle kosta som originaldelar. 7649kr för alla fem var svaret jag fick. Jag höll på att ramla av stolen när jag läste det.
Det jag i korthet undrar är om det skulle räcka med att jag byter de tre slangarna som sitter framme på gaffeln (handtag-kopplingsplint, kopplingsplint-bromsok och bromsok-bromsok)? Skulle jag kunna göra det och det ger en kry frambroms så går det nog att spara en hel del pengar och svordomar.
De tre slangarna ska kosta ca 1300kr att få pressade hos en lokal firma och då måste jag inte in under tank och batteri och böka.
Om det inte går så går utan det måste vara nytt även bak till ABS-enheten så går det nog inte att köra en fullösning och dra slangar som löper hela vägen under tanken och fram till ABS-enheten istället för att som nu ha slangar som är pressade mot rör. Detta eftersom rören har en mycket tunnare diameter än bromsslangarna och sitter fast mot ramen och annat med femtielva små klämmor som är anpassade för rörets mindre diameter.
Dessutom upptäckte jag idag något jag inte tänkt på förut. Om man släpper upp bromshandtaget snabbt så kommer det något litet ljud från ABS-enheten (eller vad det nu är) under batteriet. Det hörs inte när man trycker in handtaget eller om man släpper upp det långsamt. Är detta något som behöver orsaka någon huvudvärk för mig?
Och om någon nu undrar: Nej, jag ska bannemig aldrig skaffa någon hoj med ABS-bromsar själv. Knappt ens hydrauliska. Jag är mycket nöjd över att den enda mc jag äger just nu har mekaniska trumbromsar.
Iofs så har trampcykeln hydrauliska skivbromsar, men det är ju en heeelt annan sak... 
Redan förra sommaren började frambromsen bli lite väl mjuk. Hojen har sedan varit inne på service där bromsvätskan byttes. Men frambromsen blev inte bättre av det. Jag har provat att lufta lite för att se om det var något sånt enkelt litet fel, men det hjälper inte. Det som i stort sett återstår då är bromsslagarna. Och det är ju inte så konstigt om de börjar ge upp efter fem år.
Det roliga med det är att det på en Bandit 650 -08 med ABS-bromsar sitter fem stycken bromsslangar:
* Från bromshandtaget ner till en "kopplingsplint" (kan vi kalla det i brist på bättre ord) vid undre gaffelkronan.
* Från "kopplingsplinten", in under bensintanken och ner till vad jag antar är själva ABS-enheten som sitter under batteriet (denna övergår efter en ganska kort bit till att vara fastpressad på ett bromsrör).
* Från ABS-enheten och i stort sett samma väg tillbaka till andra sidan av "kopplingsplinten" (liknande den föregående så är även denna ett rör en lång bit).
* Från "kopplingsplinten" och ner till vänstra bromsoket.
* Från vänstra bromsoket över stänkskärmen och till det högra.
Så totalt fem slangar handlar det om. Eftersom den lokala Suzukihandlare gick omkull strax efter årsskiftet så är det lite långt att bara svänga förbi en Suzukihandlare och höra vad nya bromsslangar ska kosta (Bike Port i Hudiksvall är nog närmast, ca 26mil enkel resa). Därför slängde jag iväg en mailfråga till Ava MC i Stockholm om vad dessa fem slangar skulle kosta som originaldelar. 7649kr för alla fem var svaret jag fick. Jag höll på att ramla av stolen när jag läste det.
Det jag i korthet undrar är om det skulle räcka med att jag byter de tre slangarna som sitter framme på gaffeln (handtag-kopplingsplint, kopplingsplint-bromsok och bromsok-bromsok)? Skulle jag kunna göra det och det ger en kry frambroms så går det nog att spara en hel del pengar och svordomar.
De tre slangarna ska kosta ca 1300kr att få pressade hos en lokal firma och då måste jag inte in under tank och batteri och böka.
Om det inte går så går utan det måste vara nytt även bak till ABS-enheten så går det nog inte att köra en fullösning och dra slangar som löper hela vägen under tanken och fram till ABS-enheten istället för att som nu ha slangar som är pressade mot rör. Detta eftersom rören har en mycket tunnare diameter än bromsslangarna och sitter fast mot ramen och annat med femtielva små klämmor som är anpassade för rörets mindre diameter.
Dessutom upptäckte jag idag något jag inte tänkt på förut. Om man släpper upp bromshandtaget snabbt så kommer det något litet ljud från ABS-enheten (eller vad det nu är) under batteriet. Det hörs inte när man trycker in handtaget eller om man släpper upp det långsamt. Är detta något som behöver orsaka någon huvudvärk för mig?
Och om någon nu undrar: Nej, jag ska bannemig aldrig skaffa någon hoj med ABS-bromsar själv. Knappt ens hydrauliska. Jag är mycket nöjd över att den enda mc jag äger just nu har mekaniska trumbromsar.

