Mjuk framgaffel

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
.
Framgaffeln upplevs mjuk vid inbromsning och att byta till tjockare olja gör väl bara marginell skillnad?
Är det dåligt att lägga i en passbit, så att fjädern spänns lite hårdare eller är det nya hårdare fjädrar som gäller (Kawasaki ZR7S)

Börja med att mäta upp häng olastad samt med förare. Sök lite på raceforumet för aktuella siffror.

Med detta gjort kan du fundera på om du ska förspänna eller behöver hårdare fjädrar eller tjockare olja.

2 sätt att fixa gaffeln.

1. Hårdare fjådring, sätt i en ventilfjäder från en person bil, typ volvo B20..gratis. Denna monteras ovanpå den befintliga jädern.

2. Dämpning, som ger en mer distinkt funktion är att som redan nämnts gå upp från ex sae 10, till sae 15 eller 20.

Var noga med att det blir rätt mängd olja i varje ben.

Passa på att tvätta rent ventilen för dämpning när du ändå gör en rejäl översyn av gaffeln.

Dessa åtgärder ger en mycket mer distinkt gaffelkänsla.

Se bara till att dämpningen inte blir för hård, då packar gaffeln ihop sig och inte hinner göra sitt jobb...dämpa alla rörelser. Kola in någon on-board film från bankörning där man ser gaffeln, där kan man se hur en gaffel rör sig under ett varv på bana

Har verkstadshandboken och där står vilka mått fjäderna, vilken oljemängd osv skall ha och vid vilket mått den har när det är dags att byta.
Har inte plockat isär den än och troligtvis har den rätt mått (har bara rulla 800 mil)
Sae 10 har den idag och funderade på att gå upp 1 eller 2 snäpp.
Så ni menar att olja kan göra att den stummare vid hårdare inbromsning?

Jag hade en zr7 förut,,satte in en distans på ca 30mm ovanpå fjädern samt en tjockare olja ,blev en väldig skillnad.

kommer inte ihåg om det ska vara 5w orginal,,jag tog iaf ett snäpp trögare, mao 10w

Det var Sae 10 olja in den från fabrik och fyllde på med Sae 15 samt liten extra distans.

Men en liten fundering -- fabriksfyllda oljan var röd och oljan vi hällde i såg ut som vanlig motoroljefärg (och den olja jag köpt tidigare har alltid haft samma färg).
Det finns alltså röd gaffelolja!! Trodde att det bara var automatväxellådsolja och liknade som bara var röd.

Det var Sae 10 olja in den från fabrik och fyllde på med Sae 15 samt liten extra distans.

Men en liten fundering -- fabriksfyllda oljan var röd och oljan vi hällde i såg ut som vanlig motoroljefärg (och den olja jag köpt tidigare har alltid haft samma färg).
Det finns alltså röd gaffelolja!! Trodde att det bara var automatväxellådsolja och liknade som bara var röd.

Det finns till och med motorolja som är röd så oroa dig inte för mycket över det.
Automatolja är ju hydraulolja och så vitt jag vet bortsett från några additiv samma typ av olja, dock med annan viskositet, som du har i gaffelbenen.
Min RD350 skulle ha motorolja i gaffeln men jag testade någon transparent siliconbaserad eller vad det var, i min nuvarande gaffel har jag röd hydraulolja/gaffelolja. -Finns varianter!!

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul