Mjuk frambroms

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Degerfors
Hoj
GSXR 1000 -06
Hejsan har ett litet problem på crossen.

Frambromsen tar ända in till styret men ändå så låser den inte, men nästan.

Böt då kolven packboxar osv i bromscylinder uppe vid styret, och nu låser den liten bit ifrån styret. men fortfarande för långt in tycker jag. Kan inte låsa med 2 fingrar bara med 3.

Läcker ingenstans, har luftat skit mycket och de kommer ingen luft bara ren bromsvätska, och den är helt ny för ja har pumpat genom hela systemet.

Funderingar på vart felet kan sitta?

Skivan är nästan ny och beläggen är det inga fel på.


Mvh:tummenupp
 
Hur gammal är gummislangen? Stålomspunnen?

På min gamla Honda tog bromsen längre och längre in med tiden, samtidigt som den blev mer och mer svampig. Bytte till sist ut slangarna mot stålomspunna och problemet försvann helt.
 
03:a tror nog de är stålomspunnen faktist men är inte 100 ska gå ut och titta.
Funderade oxå på om de är slangen som börjat ge sig. Får nog testa och byta ut den.

Tack för svaret.
 
Grejjen är jag har luftat den hur mkt som helst typ en halv flaska å de kommer ingen luft alls.
 
03:a tror nog de är stålomspunnen faktist men är inte 100 ska gå ut och titta.
Funderade oxå på om de är slangen som börjat ge sig. Får nog testa och byta ut den.

Tack för svaret.

Håll om slangen med handen och flytta den efter hand, så att du efter du provat färdig täckt in hela, samtidigt som du bromsar hårt. Flexar slangen någonstans så bör du ju byta.

Edit: Men det gäller väl mest om slangarna inte är stålomspunna.
 
Last edited:
inget sånt har haft isär å smörjt kolvarna, men det borde vell ändå inte göra så att den blir mjuk och tar långt in.

känns ju som de är luft i men har luftat hur mkt som helst å de kommer inge alls utan de är bra sprut när ja släpper på nippeln och de är ren fin bromsvätska har dragit genom en halv flaksa genom systemet. Så böt jag kolven och packningarna i cylindern vid styret och luftatde igen men samma sak fortfarande dock vart det lite bättre men inte bra.



Okay mistänkte han menade dem skruvarna, men hur luftar man dem? måste man lufta dem separat eller? är de bara skruva bort dem å sätta dit dem igen lr ?aldrig gjort något med dem förr när jag luftat.
 
Last edited:
En IQ- grej som polaren råkade ut för var att avståndet på bromshandtaget hade ställts om via snabbjusteringen, tog fan en kvart innan vi kom på vad problemt var, pinsamt..
 
i
Okay mistänkte han menade dem skruvarna, men hur luftar man dem? måste man lufta dem separat eller? är de bara skruva bort dem å sätta dit dem igen lr ?aldrig gjort något med dem förr när jag luftat.

Ha lite papper eller en trasa runt skruven, tryck in handtaget och släpp(14mm ringnyckel) och öppna skruven och stäng den igen snabbt. simple as that.
 
okay tack så mkt ska genast testa det almgren.

Handtaget är skruvat så långt ut det går men har gjort den tabben en gång jag med:tummenupp
 
inget sånt har haft isär å smörjt kolvarna, men det borde vell ändå inte göra så att den blir mjuk och tar långt in.

känns ju som de är luft i men har luftat hur mkt som helst å de kommer inge alls utan de är bra sprut när ja släpper på nippeln och de är ren fin bromsvätska har dragit genom en halv flaksa genom systemet. Så böt jag kolven och packningarna i cylindern vid styret och luftatde igen men samma sak fortfarande dock vart det lite bättre men inte bra.



Okay mistänkte han menade dem skruvarna, men hur luftar man dem? måste man lufta dem separat eller? är de bara skruva bort dem å sätta dit dem igen lr ?aldrig gjort något med dem förr när jag luftat.

låna en annan pump om du har möjlighet. Man kan pumpa ihjäl en pump när man luftar,,,, det blir ju en helt annan rörelse i pumpen när man luftar.
 
låna en annan pump om du har möjlighet. Man kan pumpa ihjäl en pump när man luftar,,,, det blir ju en helt annan rörelse i pumpen när man luftar.


Fast det lär vell inte spela någon roll eftersom jag bötit alla rörliga delar i pumpen?


luftade dem där banjoskruvarna med och det vart inget bättre i alla fall.

:va
 
Frågade farsan nu och han sa de troligtvis är luft kvar i den och han tyckte jag skulle, ta en flaska med bromsvätska och en slang ifrån nippeln och stoppa ner där. Sen öppna nippeln och pumpa försiktigt massa gånger men alltid se till de är luft i behållaren så borde det gå sa han så får testa det imorn.

Hör av mig om hur det gick

:tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top