Mjölkfråga

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Håller mjölk som man köper i affären längre om man kokar den och vakumförpackar den igen?

sEiKo skrev:
Håller mjölk som man köper i affären längre om man kokar den och vakumförpackar den igen?

Eller så går du och köper ett nytt paket för 6 spänn :D

*EDIT*
Annars finns det torrmjölk att köpa :tummenupp

Last edited:
sEiKo skrev:
Jag tror att du kan salta den för att få den att hålla längre.

50g salt / liter mjölk blir nog lagom.

va fan är det här??? va för behöver du mjölk som håller längre.
Ett tips är kanske att inte köpa 20 liter åt gången. nöj dig med så mycket som går åt.

sEiKo skrev:
Jag vet inte, men jag har på känn att det inte är så enkelt att göra det själv så att det blir bra.

Vill du ha lång hållbarhet så kan du antingen frysa ned mjölken, då håller den sig i upp till 3 månader, eller så kan du köpa ultrapastöriserad mjölk som håller sig i upp till fyra månader oöppnad och som kan förvaras i rumstemperatur.

Så här gör Arla när de fixar sin mjölk med lång hållbarhetstid, jag är tveksam till om det är något man fixar att göra själv hemma i köket:

"man börjar med högpastörisering och sedan injicerar 135 -140 grader het ånga i mjölken under ett par sekunders tid. Sedan snabb nedkylning och direkt förpackning i aseptisk rena förpackningar, vilka försluts under vätskenivå."

Arla Tips & Råd

köp en 10 liters dunk som du förvarar det i. sen så fyller du bara på, den nya mjölken fräschar upp den gamla. Du behöver aldrig kasta mjölk igen!!

honkiie skrev:
köp en 10 liters dunk som du förvarar det i. sen så fyller du bara på, den nya mjölken fräschar upp den gamla. Du behöver aldrig kasta mjölk igen!!

Slutar med att man får baka pannkakor varje vecka :lol

Finns det UTH-mjölk i Sverige? Den håller i så fall hur länge som helst. Nackdelen är att den smakar skit.

Edit; eller var det UHT?

t-rex skrev:
Finns det UTH-mjölk i Sverige? Den håller i så fall hur länge som helst. Nackdelen är att den smakar skit.

Edit; eller var det UHT?
Hohoo ett ämne som gjort för mig det här

Gjorde pulver senast igår på utbildningen faktiskt

Men både mjölkpulver och UHT-mjölk smakar kokt å sött
Inget vidare jämfört med lågpastöriserad mjölk
Man kan väl värma upp mjölken igen, men vet inte om det blir succé.
72 grader i 15 sekunder(lågpastörisering) tar kål på alla patogena(sjukdomsframkallande) bakterier och 98% av alla bakterier
Ska man ha mjölken längre så bör man kanske värma den till 84 grader i 15 sekunder(högpastörisering) Då får man bort peroxidasenzymet och 99% av alla bakterier
Men då smakar mjölken också så klart sämre
All upphettning av mjölk gör att den blir sämre/smakar sämre
Om den ska användas som drickmjölk, ska man änvända den till fil å dyl så finns det fördelar med att värma den. Men det är ett annat kapitel...

Så köp ny mjölk istället

Fråga om ni undrar nåt om mejerins underbara värld :)

/p.rocessoperatör

Last edited:
cRoC skrev:
Hur vågar du dricka lidl´s mjölk????? Har köpt 3 paket där, varav 2 såg ut som GAMMAL filmjölk

Det är inget fel på den möjlken. Jag har iallafall aldrig blivigt dålig av den.

Ok.

Arlas ekologiska mjölk. På vilket sätt bidrar min extra krona/liter till lyckligare kor?

t-rex skrev:
Ok.

Arlas ekologiska mjölk. På vilket sätt bidrar min extra krona/liter till lyckligare kor?
Tjaa, bonden får inte använda konstgödsel eller andra bekämpningsmedel.
Korna går ute på sommaren

edit: HÄR på KRAV's hemsida finns mer info

Last edited:
nånting som man bör tänka på i alla matsammanhang är att det inte alltid är bakterierna som man blir sjuk av, utan toxinerna som bakterierna har bildat. då spelar det alltså ingen roll hur bakteriefri maten har blivit av upphettningen, eftersom toxinerna finns kvar.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman