Mixa bromsok och pump?

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Hej!

Jag håller på med mitt bygge och det har begränsat mig till ett sexkolvsok fram, enkel skiva. (buell XB)

Skulle jag kunna köpa en frambromspum från exempelvis en R1a? Hur vet man hur stor huvudcylindern i pumpen är (samt bör vara) och vad man ska välja/undvika?

Uppskattar tips från kunniga!

Ta reda på vad den skivan du har, har för orginal-ok.
Kolla vilken total area kolvarna har på det oket.
Sedan vilken area det är på handtagskolven.
Då vet du vilken "utväxling" som bromssystemet är konstruerat för.

Då kan du sedan laborera med att byta oket och utifrån de nya oket räkna ut vilken total kolvarea det är på detta, och därifrån räkna ut vilken hantagskolvarea du kommer att behöva.

Det är utväxlingen som är avgörande om du kommer att behöva klämma satan för att bromsen ska nypa över huvud taget eller att hantagskolven bottnar å du får ingen bromsverkan alls, vilket är de två ytterligheterna om de blir fel.

Ta reda på vad den skivan du har, har för orginal-ok.
Kolla vilken total area kolvarna har på det oket.
Sedan vilken area det är på handtagskolven.
Då vet du vilken "utväxling" som bromssystemet är konstruerat för.

Då kan du sedan laborera med att byta oket och utifrån de nya oket räkna ut vilken total kolvarea det är på detta, och därifrån räkna ut vilken hantagskolvarea du kommer att behöva.

Det är utväxlingen som är avgörande om du kommer att behöva klämma satan för att bromsen ska nypa över huvud taget eller att hantagskolven bottnar å du får ingen bromsverkan alls, vilket är de två ytterligheterna om de blir fel.

Det låter rätt logiskt! Oket jag kommer skaffa är ett Buell XB ok så där finns inte så mycket att laborera med eftersom den hör ihop med deras fälgmonterade skiva.
Fråga nummer två då! Vad kallas det på engelska? Brakepiston area?, är det kvadratcentimeter eller kvadrat tum? :gnissla Så man vet vad man ska leta efter!

Oki,

Då är det intressanta du behöver veta diameter på kolven i "front brake master cylinder" (handpumpen för frambromsen som bromshandtaget sitter fast i).
Om du inte hittar nått på nätet, så kan du testa å ringa nån verkstad som meckar Buell å höra om de kan veta och ev. mäta på nån reservdelskolv.
Kanske Spinning Wheel har nått liggandes.

Det är den diametern som du sedan ska kolla vilka "handpumpar" från nån japshoj som är så nära i mått som möjligt, och som du kan använda till ditt bygge.

Lägg ut bilder på ditt bygge vettja :tummenupp

Det låter rätt logiskt! Oket jag kommer skaffa är ett Buell XB ok så där finns inte så mycket att laborera med eftersom den hör ihop med deras fälgmonterade skiva.
Fråga nummer två då! Vad kallas det på engelska? Brakepiston area?, är det kvadratcentimeter eller kvadrat tum? :gnissla Så man vet vad man ska leta efter!

Oki,

Då är det intressanta du behöver veta diameter på kolven i "front brake master cylinder" (handpumpen för frambromsen som bromshandtaget sitter fast i).
Om du inte hittar nått på nätet, så kan du testa å ringa nån verkstad som meckar Buell å höra om de kan veta och ev. mäta på nån reservdelskolv.
Kanske Spinning Wheel har nått liggandes.

Det är den diametern som du sedan ska kolla vilka "handpumpar" från nån japshoj som är så nära i mått som möjligt, och som du kan använda till ditt bygge.

Lägg ut bilder på ditt bygge vettja :tummenupp

Då är ju allt solklart! Blir till att smyga omkring på lite buellforum då om inte annat!

Jag har en byggtråd under "hojbyggen" dewils SPORTster-projekt. In med dig och kommentera!:P

tack för hjälpen förresten!

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard