Mittsverigebanan SM 1999

ducce uno

Uno
Gick med
7 Sep 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
748BIP, F650, Java 500 (speedway)
Jag sitter och studerar varvtider på mittsverigebanan ifrån SM 1999.
och upptäcker att snabbaste superbikeföraren(45: Peter Sköld) på träningen ligger på 1.04.55
och snabbaste supersportföraren(74: Fredrik Jansson) ligger på 1.02.51
Tycker det verkar lite märligt då jag klockat sundsvallsförare på tider ner emot 1:02:00. Är banan kortare nu än tidigare eller har den på annat sätt modifierats?
Någon som var med på "den tiden" som kan svara?

källa: http://www.sorliden.se/resultat/1999/sm3/
 
ducce uno skrev:
Jag sitter och studerar varvtider på mittsverigebanan ifrån SM 1999.
och upptäcker att snabbaste superbikeföraren(45: Peter Sköld) på träningen ligger på 1.04.55
och snabbaste supersportföraren(74: Fredrik Jansson) ligger på 1.02.51
Tycker det verkar lite märligt då jag klockat sundsvallsförare på tider ner emot 1:02:00. Är banan kortare nu än tidigare eller har den på annat sätt modifierats?
Någon som var med på "den tiden" som kan svara?

källa: http://www.sorliden.se/resultat/1999/sm3/
Man kan ju misstänka regn.
 
Mille-R skrev:
Man kan ju misstänka regn.

hm, tänkte inte på det. Men det låter som en vettig förklaring.
känns som dessa förare skulle kunna köra ca: 4-5 sekunder snabbare iaf.

Någon som kom i håg om det var regn?
 
J. Hållinder körde 56.16 under race 1998 i superbike, vet inte om det fortfarande är gällande banrekord?
Med dagens cyklar borde väl nån kunna lägga minst en låg 55 tid, förutsatt att banan är lika, och lika bra....
 
En bunt av sundsvall pöjkan kör under minuten på löpande band nu, men jag tror inte att nån är/har varit i närheten av hållinders rekord än.
Banan är iaf inte ombyggd, men klart att tidens tand har gnagt lite på den!
 
SM'99 regnade det på kvalen vad jag minns.. dessutom har man väl gjort om "nedre" böjen i omgångar?

/B
 
Mitt första rejs skedde på lördagen i regn. Var blandat väder hela helgen men fuktig bana för de flesta klasser.
 
Markus Thorén skrev:
J. Hållinder körde 56.16 under race 1998 i superbike, vet inte om det fortfarande är gällande banrekord?
Med dagens cyklar borde väl nån kunna lägga minst en låg 55 tid, förutsatt att banan är lika, och lika bra....

Banan är aningen sämre nu än då, t.ex. är det ett rejält gupp i nedersta böjen efter längsta rakan.
 
Ja nog är konditionen på banan sämre nu än då. Men dom som är riktigt duktiga åker under 1:00:00 tider fortfarande.
Men banrekordet är nog svårslaget under rådande omständigheter.
 
Strandelin skrev:
Jojo, så sa de som "visste" om Linköpings Motorstadion också och vips blev det ett nytt rekord förra året... :)

Det är den, dock blir hojarna och däcken bättre, förarna åsså för den delen

Vill dock inte spekulera i vad Hållinder skulle kört på en modern hoj på Sviestad i dåvarande skick. Fortare? mycket troligt!

/B
 
ducce uno skrev:
Jag sitter och studerar varvtider på mittsverigebanan ifrån SM 1999.
och upptäcker att snabbaste superbikeföraren(45: Peter Sköld) på träningen ligger på 1.04.55
och snabbaste supersportföraren(74: Fredrik Jansson) ligger på 1.02.51
Tycker det verkar lite märligt då jag klockat sundsvallsförare på tider ner emot 1:02:00. Är banan kortare nu än tidigare eller har den på annat sätt modifierats?
Någon som var med på "den tiden" som kan svara?

källa: http://www.sorliden.se/resultat/1999/sm3/

Tittar du på lite nyare resultat från t.e.x SM 2002 så ser du att många körde under minuten så det är inte så märkvärdigt. "SnabbMarcus" satte t.e.x 58.00 på Mittsverige med sin 600cc förra Tisdagsträningen och han kan lätt sänka den tiden med lite jävlar annamma och optimala förhållanden.

/ Kenneth "59.40"
 
På race skulle varv tiderna förmodligen gå ner mot 56,0 tror jag definitivt.
Däcken och hojarna är mycket bättre idag och konkurrensen har hårdnat.
 
Steny skrev:
På race skulle varv tiderna förmodligen gå ner mot 56,0 tror jag definitivt.
Däcken och hojarna är mycket bättre idag och konkurrensen har hårdnat.
Ja det tror jag också. Du var ju också satans snabb när du hälsade på oss på fjädringskursen med Öhlins Jocke förra året. Det var en fröjd för ögat att se.
Jag log för sig själv i hjälmen när du bara swichade förbi i chikanen och själv låg man och pressade max. Helt overkligt :)
Nån har även kört 55:or på träning har jag hört rykten om.
 
Steny skrev:
På race skulle varv tiderna förmodligen gå ner mot 56,0 tror jag definitivt.
Däcken och hojarna är mycket bättre idag och konkurrensen har hårdnat.

Ja jag kollade lite mer noga så såg att tävlingstiderna låg på mellan 57 och 1,04.
Då hade banan förmodigen torkat upp en del.
 
KennethN skrev:
Ja det tror jag också. Du var ju också satans snabb när du hälsade på oss på fjädringskursen med Öhlins Jocke förra året. Det var en fröjd för ögat att se.
Jag log för sig själv i hjälmen när du bara swichade förbi i chikanen och själv låg man och pressade max. Helt overkligt :)
Nån har även kört 55:or på träning har jag hört rykten om.


Övning ger färdighet kör på.
 
KennethN skrev:
Nån har även kört 55:or på träning har jag hört rykten om.

Ännu en av de mystiska "spöktiderna" som alla hört ryktas om men ingen sett.;)
Varvrekord är varvrekord satta under race, möjligtvis kan kvaltider godtas som "inofficiell tid".
 
Chris Ash skrev:
Ännu en av de mystiska "spöktiderna" som alla hört ryktas om men ingen sett.;)
Varvrekord är varvrekord satta under race, möjligtvis kan kvaltider godtas som "inofficiell tid".
Spöktider är grymt.
 
Chris Ash skrev:
Ännu en av de mystiska "spöktiderna" som alla hört ryktas om men ingen sett.;)
Varvrekord är varvrekord satta under race, möjligtvis kan kvaltider godtas som "inofficiell tid".
Så sant. En officiell tid är det som gäller. Rykten är rykten.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top