Mittsverigebanan - Hopplösheten själv

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
För i år har SVEMO dragit i handbromsen och utfärdar inte längre någon träningslicens på mittsverigebanan. Anledningen är att säkerheten på banan under många år bara blivit sämre och sämre. Ägarna skiter totalt i att anläggningen förfaller (Vilket också är deras fulla rätt, kan ju göra golfbana om dom vill). De hyr fortfarande ut den som vanligt men informerar inte om bristerna. De vet ändå knappt vilka dessa brister är fast än de fått det presenterat för sig skriftligt och muntligt ett 50-tal gånger. Det blir färre och färre hyresgäster efter som att motorklubbarna runt banan dör ut pga man inte kan bedriva en motorklubb utan en motorbana. Även den stackars företagaren som driver restaurangen måste lägga ner då det är så få hyresgäster.
Det växer numera en större skog i avåkningszonerna och sanden har förvandlats till hård gräsbevuxen jord. Däckstravar som inte står upp längre(i den mån man kan se dom bakom skogen)

Att banan förfaller kostar ju givetvis mycket pengar i avskrivning men den kostnaden syns ju inte för än banan skall renoveras (om det nu skulle hända i framtiden)

Hur fan ska man få dessa sopor till ägare att sälja eller fixa skiten? Företagsägare som de är (Fastighetsbolag/Bilförsäljare)borde de ju förstå sig på investeringar men å andra sidan är det ju inte alla som byggt upp sina företag själva. De verkar dock helt likgiltiga inför banans framtid.

Visst e det lätt att tänka sig att bojkotta banan. Men att ha 50mil till närmaste motorbana lockar ju inte och ännu värre blir det för dem som bor i umeå och luleå som nu får 100mil enkel väg för att träna.

Anmärkningsvärt e ju att SMC fortfarande kör sina kurser där.

Varför är man inte en redneck och bor i södern *suck*:huvet

Mycket tragiskt! Jag tyckte banan såg ok ut när jag var där för två år sen, men det är klart, det går fort på slutet när något förfaller :(

Ni verkar ju vara många som gillar att köra där, kan inte ni göra en deal med banägaren/na om att få köra gratis x gånger om ni röjer sly/skog/gräs/krattar sandfållor/reser däckstravar osv? Lägger ni en helgs jobb så är det ju restiden ToR Gelleråsen 2 gånger :)

Eller så gräver ni fram någon ekonom i bekantskapskretsarna och gör en kalkyl för banan, vad pay backen på lite uppfräschning skulle vara, vid olika steg, allt från att såga ner lite träd till att göra banan tävlingsgodkänd. Minst du har vetskap på ett ungefär vad som skulle behöva göras och vad det skulle kunna gå på.

Fast just SMC ska man nog inte lita så mycket på, få go cart-banor är godkända får något tvåhjuligt alls, och Gotland Ring är det inte heller...

Alla dina idéer är redan föreslagna men tvärstopp så klart.
:huvet :4skrika

Jag trodde dom bara var lite sega, inte totalt dumma i huvudet!

Nog för att jag har 40 mil upp till banan (snäppet kortare än till Anderstorp), men jag är mer än villig att slåss för att den ska finnas kvar! Tjoa om du vill att det ska ordnas namninsamling, jag kan sätta upp en lista på klubben, ta med till Gelleråsen nästnästa vecka å till Sviestad nån tisdagsträning!

Det är nog ingen idé att försöka prata förstånd ned banägaren till Midlanda tyvärr då han är en av de dummaste människor någonsin på denna jord.

Många har försökt att prata med honom och påtala ev fel och brister, framförallt säkerhetsmässigt men han vill inte göra något åt saken.

Vad jag förstått på andra från trakten så har även kommunen varit villiga att hjälpa till med ganska så stora bidrag för att få banan godkänd men banägaren vill ej ändå.

Synd eftersom tom kommunen fattat att det finns mycket folk från norr som skulle vilja träna/tävla på en godkänd och säker bana.

Låt marknadskraften tala och skit i att köra där om säkerheten är för dålig. Finns det ingen banlicens ska man inte köra där heller.

Låt marknadskraften tala och skit i att köra där om säkerheten är för dålig. Finns det ingen banlicens ska man inte köra där heller.

Det e så vi tänker också....Men det betyder att vi får sälja hojen å lägga av i stort sett. Lättare att säja än att göra.

Allt e till salu till rätt pris men dom här gubbarna vill inte sälja den heller. Det har vi frågat flera gånger.

Namnlista låter bra!
Har även hört att det är lika stor besvikelse bland bilfolk =/

Intressant, med tanke på att de anställda till en av banägarna säger att han försakar firman pga. mittsverigebanan. Nu är det nog 2 år sedan jag hörde det. Han kanske har valt att prioritera firman nu och mittsverigebanan står i frysen?

Riktigt tråkigt! Det blir ju en ond spiral om färre vill hyra banan pga dåligt underhåll/säkerhet så blir det mindre pengar över till just detta.
Har restaurangen stängt? Då blir ju banan än mer svår att hyra ut..

Intressant, med tanke på att de anställda till en av banägarna säger att han försakar firman pga. mittsverigebanan. Nu är det nog 2 år sedan jag hörde det. Han kanske har valt att prioritera firman nu och mittsverigebanan står i frysen?

Ehh banägaren var ju precis lika ovillig till att rusta banan för 2 och 3 år sen som nu så i sånt fall pratar nog de anställda mest goja

Kan bara hålla med om att det är tråkigt att banan förfaller!

När det gäller SMC så har vi inte samma kriterier som svemo eftersom vi håller på med trafiksäkerhets utbildning. Det sagt så håller vi säkerheten på banan högt, och visst skulle vi föredra om banan var godkänd av svemo för motorcykelbruk.

Detsamma gäller för kinnekulle, som så vitt jag vet inte är godkänd för mc.

När det gäller banor i norr så hoppas vi att Fällfors får sin beläggning i slutet av augusti och den 4,5 km långa banan blir klar!

Mvh Jonas SMC Västerbotten

Kan bara hålla med om att det är tråkigt att banan förfaller!

När det gäller SMC så har vi inte samma kriterier som svemo eftersom vi håller på med trafiksäkerhets utbildning. Det sagt så håller vi säkerheten på banan högt, och visst skulle vi föredra om banan var godkänd av svemo för motorcykelbruk.

Detsamma gäller för kinnekulle, som så vitt jag vet inte är godkänd för mc.

När det gäller banor i norr så hoppas vi att Fällfors får sin beläggning i slutet av augusti och den 4,5 km långa banan blir klar!

Mvh Jonas SMC Västerbotten

SMC är väl svemoanslutna? Då förbinder man sej att följa svemos regelverk, som innefattar att köra på godkända banor.

SMC är väl svemoanslutna? Då förbinder man sej att följa svemos regelverk, som innefattar att köra på godkända banor.
Preics! Nu hamnar vi kanske lite OT, men det är ju inte mindre farligt att köra av banan ut i en icke existerande avåkningszon bara för att det råkar vara en SMC-kurs just då och inte en RR-tävling/träning. Lite som att skippa ryggskydd å ställ bara för att man inte har tänkt vurpa just idag :huvet

Här tycker jag verkligen att Svemo/SMC skulle gå in och anstränga sig lite och inte bara lägga krut på finlandskryssningar för kråmpråmsåkare :huvet (Ja, jag vet att dom gör mycket annat också, men säkra banor behövs verkligen, och 2/3 av Sverige får inte stå utan bana!)

Att driva kursverksmheten enligt Svemo RR reglemnte är omöjligt.
Det skulle innebära att alla måste börja med att ta RR-licens och att MC skulle vara "racekittad" med "båt" och najning m.m. I kursverksamheten är viktigt att betona att det är en "trafikövning" av bl.a försäkringsskäl.

På SMC-kurser gäller trafik och vagnskadeförsäkringen samt att alla förare måste ha körkort för MC och minst trafikfösäkrad MC.

Samtidigt är det viktigt att utbildningen sker nära deltagarnas hemort. Detta eftersom många kör MC till utbildningen. Att enbart bedriva utbildningen på ett fåtal banor medför att många aldrig "orkar" komma o deltaga i någon avancerad kurs på storbana.

Sedan är det tveksamt om man skall köra MC på en bana där underhållet av avåkningszonerna är kraftigt eftersatt.

Det finns även mycket bra i Svemo reglementet. Men reglementet är i första hand ett tävlingsreglemte som kan vara svårt att tillämpa i sin helhet utanför tävlingsverksamheten.

Last edited:
Att driva kursverksmheten enligt Svemo RR reglemnte är omöjligt.
Det skulle innebära att alla måste börja med att ta RR-licens och att MC skulle vara "racekittad" med "båt" och najning m.m. I kursverksamheten är viktigt att betona att det är en "trafikövning" av bl.a försäkringsskäl.

På SMC-kurser gäller trafik och vagnskadeförsäkringen samt att alla förare måste ha körkort för MC och minst trafikfösäkrad MC.

Samtidigt är det viktigt att utbildningen sker nära deltagarnas hemort. Detta eftersom många kör MC till utbildningen. Att enbart bedriva utbildningen på ett fåtal banor medför att många aldrig "orkar" komma o deltaga i någon avancerad kurs på storbana.

Sedan är det tveksamt om man skall köra MC på en bana där underhållet av avåkningszonerna är kraftigt eftersatt.

Det finns även mycket bra i Svemo reglementet. Men reglementet är i första hand ett tävlingsreglemte som kan vara svårt att tillämpa i sin helhet utanför tävlingsverksamheten.
Nu var det ju inte hojdelen i RR-reglementet Stefan menade, utan delen om banbesiktning. Det gör precis lika ont att köra av en bana oavsett om du sitter på en top of the line racekitad och racegodkänd hoj som om du sitter på en gathoj. Alla inblandade borde ju vara måna om att avåkningszonerna är så bra det går, att asfalten är hel och slät mm, i synnerhet försäkringsbolagen som får betala om folk gör illa sig. Sen är det ju självklart trafikövningar SMC bedriver, men för det behöver ju inte banan se ut som en vanlig 70-väg med stora tallar och stenbumlingar precis vid asfaltskanten, potthål och halvdanna lagningar! Själva vitsen med att ha såna övningar på bana är ju bla just den ökade säkerheten om det går snett!

Men SMC verkar aldrig ta hänsyn till sånt. På dom kurser jag har varit på har man kollat hojarna till förbannelse, men aldrig ett ord om banan. På RR-träningar så brukar man gå igenom ev fel och brister på den också. Samma sak med avåkningar, SMC fortsätter gruppen som vanligt, på en träning flaggar man av så fort någon går omkull, eftersom den personliga säkerheten alltid är prio ett, inte mesta möjliga bantid!

Last edited:
Nu var det ju inte hojdelen i RR-reglementet Stefan menade, utan delen om banbesiktning. Det gör precis lika ont att köra av en bana oavsett om du sitter på en top of the line racekitad och racegodkänd hoj som om du sitter på en gathoj. Alla inblandade borde ju vara måna om att avåkningszonerna är så bra det går, att asfalten är hel och slät mm, i synnerhet försäkringsbolagen som får betala om folk gör illa sig. Sen är det ju självklart trafikövningar SMC bedriver, men för det behöver ju inte banan se ut som en vanlig 70-väg med stora tallar och stenbumlingar precis vid asfaltskanten, potthål och halvdanna lagningar! Själva vitsen med att ha såna övningar på bana är ju bla just den ökade säkerheten om det går snett!

Men SMC verkar aldrig ta hänsyn till sånt. På dom kurser jag har varit på har man kollat hojarna till förbannelse, men aldrig ett ord om banan. På RR-träningar så brukar man gå igenom ev fel och brister på den också. Samma sak med avåkningar, SMC fortsätter gruppen som vanligt, på en träning flaggar man av så fort någon går omkull, eftersom den personliga säkerheten alltid är prio ett, inte mesta möjliga bantid!

Om man skall följa RR-reglementet fullt ut, då faller Gotland ring, Kinnekulle och Mittsverige bort. Naturligtvis bör man inte köra på en bana där man inte sköter säkerhetszonerna.

När det gäller flaggningen så känner jag inte igen mig. Jag har själv stått som "race controller" på kurser inom smc-väst. När en MC har vurpat så är det "rödflagg" direkt. Sedan går "skamkärra" ut och vid minsta tveksamhet om förarens hälsa går ambulans ut.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...