Mitt turbobygge

hej
effektökningen vet jag inget om, men jag har fått tillbaka hela svängradien när jag tog bort ic framför vattenkylen den hamnade så högt upp för att inte ta i framdäcket vid bromsningar.

så var det med det,återstår bara resten,pump,expansionskärl,slangar och ett efterkyl som jag tänkte montera i innerskärmen

ha det

aha trode du skulle köra vattenplenum + ic :D ser nice ut med radiator där bak, får flashbacks från tiden när man höll på med vattenkylning i datorn :)
 
Hallå Peter

Bullen e såld till en kille från Hagfors som tydligen skulle bygga en
turbomatad stelbensbobber. Så man kan säja att han köpte en dyr motor.

E du hemma något imorgon så man kan kika lite på ditt bygge.

Ronny
 
Hallå Peter

Bullen e såld till en kille från Hagfors som tydligen skulle bygga en
turbomatad stelbensbobber. Så man kan säja att han köpte en dyr motor.

E du hemma något imorgon så man kan kika lite på ditt bygge.

Ronny

ring innan men jag e nog i garaget som vanligt:yoparty
 
ring innan men jag e nog i garaget som vanligt:yoparty

halloj
nu ska ni få höra,idag monterade jag förgasarna och det fina vattenkylda plenumet med det var något som satt i vägen,gud hade monterat ett höger ben precis där det skulle komma ett rör från turbon,fan isär med det igen gjorde en ny gavel och ett nytt inlopp o allt var frid o fröjd tills jag märkte att det ska sitta en generator just där inloppet hamnade.

sen när jag monterat generatorn o fixat med inloppet så att allt passar så tappade jag handtaget till tigen o spräckte den delen som låser fast tråden men det märkte jag inte förs förrän jag skulle börja svetsa och det såg värre ut än vanligt,innan jag fattade att gasen tog en annan väg än genom gaskåpan.

ikväll dricker jag sprit:näsblod:confused::mad::huvet:brinnerup
 
Ajfan, duktigt irriterande med såna onödiga mistag :(

Men lycka till i fortsättningen, och riktigt snygga plenum du knåpar ihop måste jag säga :tummenupp :Bugar
 
halloj
nu ska ni få höra,idag monterade jag förgasarna och det fina vattenkylda plenumet med det var något som satt i vägen,gud hade monterat ett höger ben precis där det skulle komma ett rör från turbon,fan isär med det igen gjorde en ny gavel och ett nytt inlopp o allt var frid o fröjd tills jag märkte att det ska sitta en generator just där inloppet hamnade.

sen när jag monterat generatorn o fixat med inloppet så att allt passar så tappade jag handtaget till tigen o spräckte den delen som låser fast tråden men det märkte jag inte förs förrän jag skulle börja svetsa och det såg värre ut än vanligt,innan jag fattade att gasen tog en annan väg än genom gaskåpan.

ikväll dricker jag sprit:näsblod:confused::mad::huvet:brinnerup

Då ringer jag inte förtidigt
 
halloj
nu ska ni få höra,idag monterade jag förgasarna och det fina vattenkylda plenumet med det var något som satt i vägen,gud hade monterat ett höger ben precis där det skulle komma ett rör från turbon,fan isär med det igen gjorde en ny gavel och ett nytt inlopp o allt var frid o fröjd tills jag märkte att det ska sitta en generator just där inloppet hamnade.

sen när jag monterat generatorn o fixat med inloppet så att allt passar så tappade jag handtaget till tigen o spräckte den delen som låser fast tråden men det märkte jag inte förs förrän jag skulle börja svetsa och det såg värre ut än vanligt,innan jag fattade att gasen tog en annan väg än genom gaskåpan.

ikväll dricker jag sprit:näsblod:confused::mad::huvet:brinnerup

.....Men bilen går bra!
 
halloj
nu ska ni få höra,idag monterade jag förgasarna och det fina vattenkylda plenumet med det var något som satt i vägen,gud hade monterat ett höger ben precis där det skulle komma ett rör från turbon,fan isär med det igen gjorde en ny gavel och ett nytt inlopp o allt var frid o fröjd tills jag märkte att det ska sitta en generator just där inloppet hamnade.

sen när jag monterat generatorn o fixat med inloppet så att allt passar så tappade jag handtaget till tigen o spräckte den delen som låser fast tråden men det märkte jag inte förs förrän jag skulle börja svetsa och det såg värre ut än vanligt,innan jag fattade att gasen tog en annan väg än genom gaskåpan.

ikväll dricker jag sprit:näsblod:confused::mad::huvet:brinnerup

Fan va surt, men hoppas groggen var god!:D
Nu ska vi också bygga kylt plenum. Är det något speciellt vi ska tänka på vad det gäller utformningen invändigt tycker du? Antar att du tänkt montera din dump mitt uppe på plenum enligt dina bilder. Vilken dump ska du köra med? Har du en länk till den?
Har väl iofs tänkt köra Bosch svarta tråkiga plast men tar tacksamt emot tips från dig.
Har du sett de fina trattarna Crazy framställde igår?
Ha det Gött, Pain! :tummenupp
 
Fan va surt, men hoppas groggen var god!:D
Nu ska vi också bygga kylt plenum. Är det något speciellt vi ska tänka på vad det gäller utformningen invändigt tycker du? Antar att du tänkt montera din dump mitt uppe på plenum enligt dina bilder. Vilken dump ska du köra med? Har du en länk till den?
Har väl iofs tänkt köra Bosch svarta tråkiga plast men tar tacksamt emot tips från dig.
Har du sett de fina trattarna Crazy framställde igår?
Ha det Gött, Pain! :tummenupp

hej
grogg e gott men man blir så trött snabbt när man jobbat hela veckan:tummenupp
jag har ju inte byggt något vattenkyllt plenum förrut så det är bara fritt tänkande och om det får plats. så jag vet inte om jag e rätt gubbe att råda er hur ni ska bygga era plenum,
men i alla fall dumpen köpte jag hos turbobanditen o snabbt som fan gick det innan den låg i brevlådan.

den tråkiga plastdumpen är den enda som jag fick att fungera bra men först tog jag ut vaacum från ett insug men det funkade inte bra sen tog jag vaacum från alla synk uttagen då gick dumpen jämnare ( ett tips bara )fina trattar till erat bygge det kommer att bli riktigt fint

ikväll har jag polerat rykröret men fan va skitig man blir i ansiktet kanskee inte ska hålla det så nära nästa gång men det e ju så mörkt ute

imorgon ska plenumet poleras i dagsljus mera kort då:banana
 

Bifogat

  • CIMG0987.jpg
    CIMG0987.jpg
    240.3 KB · Visningar: 94
  • CIMG0983.jpg
    CIMG0983.jpg
    222.5 KB · Visningar: 92
  • CIMG0981.jpg
    CIMG0981.jpg
    238.3 KB · Visningar: 88
  • CIMG0982.jpg
    CIMG0982.jpg
    235.7 KB · Visningar: 94
  • CIMG0990.jpg
    CIMG0990.jpg
    233.8 KB · Visningar: 109
  • CIMG0991.jpg
    CIMG0991.jpg
    231.3 KB · Visningar: 92
  • CIMG0992.jpg
    CIMG0992.jpg
    236.4 KB · Visningar: 106
hej
grogg e gott men man blir så trött snabbt när man jobbat hela veckan:tummenupp
jag har ju inte byggt något vattenkyllt plenum förrut så det är bara fritt tänkande och om det får plats. så jag vet inte om jag e rätt gubbe att råda er hur ni ska bygga era plenum,
men i alla fall dumpen köpte jag hos turbobanditen o snabbt som fan gick det innan den låg i brevlådan.

den tråkiga plastdumpen är den enda som jag fick att fungera bra men först tog jag ut vaacum från ett insug men det funkade inte bra sen tog jag vaacum från alla synk uttagen då gick dumpen jämnare ( ett tips bara )fina trattar till erat bygge det kommer att bli riktigt fint

ikväll har jag polerat rykröret men fan va skitig man blir i ansiktet kanskee inte ska hålla det så nära nästa gång men det e ju så mörkt ute

imorgon ska plenumet poleras i dagsljus mera kort då:banana

Tack för tipset med synk uttagen. Ser riktigt fint ut det där du :7peta
Ang plenum är min tanke att liksom "styra" flödet lite så det inte blir så koncentrerat mot 2-3 cyl. Vet inte om det behövs , men jag tänker att blir det för koncentrerat på 2-3 an så kanske det blir ojämn motorgång.
Förvisso är det ju övertryck men viss betydelse bör det ju kunna ha, eller vad tror du ? :confused:
MVH
 
Tack för tipset med synk uttagen. Ser riktigt fint ut det där du :7peta
Ang plenum är min tanke att liksom "styra" flödet lite så det inte blir så koncentrerat mot 2-3 cyl. Vet inte om det behövs , men jag tänker att blir det för koncentrerat på 2-3 an så kanske det blir ojämn motorgång.
Förvisso är det ju övertryck men viss betydelse bör det ju kunna ha, eller vad tror du ? :confused:
MVH

hej
jag tror att luften slås sönder när den passerar kylen det är nog en riktigt bra diffusor:tummenupp
 
hej
jag tror att luften slås sönder när den passerar kylen det är nog en riktigt bra diffusor:tummenupp

Jag tänkte i de banorna men våra laddrör kommer rakt framifrån rakt emot kylet. Men som du säger så borde kylet ta hand om det mesta. Hmmm, får fundera lite till men någon liten styrning tror jag det blir. Tänkte lägga en liten plåt i botten på plenum ca 20 mm hög och mjukt riktad uppåt så strömmen inte går direkt emot tratt 2-3 utan kommer liksom mer naturligt . Ska klippa och klistra lite papp så får du se hur jag menar. Men tar tacksamt emot både positiv och negativ kritik.
Tack Pain!:Bugar

PS: har faktiskt inhandlat lite kåpdelar och gaffeln är klar så det står inte helt still även om det inte går i racerfart.
 
Jag tänkte i de banorna men våra laddrör kommer rakt framifrån rakt emot kylet. Men som du säger så borde kylet ta hand om det mesta. Hmmm, får fundera lite till men någon liten styrning tror jag det blir. Tänkte lägga en liten plåt i botten på plenum ca 20 mm hög och mjukt riktad uppåt så strömmen inte går direkt emot tratt 2-3 utan kommer liksom mer naturligt . Ska klippa och klistra lite papp så får du se hur jag menar. Men tar tacksamt emot både positiv och negativ kritik.
Tack Pain!:Bugar

PS: har faktiskt inhandlat lite kåpdelar och gaffeln är klar så det står inte helt still även om det inte går i racerfart.


Kika på mina busaplenum , Jag har ingången i botten längst fram och riktar luftströmen upp i taket

Sedan har jag taket lite lutande så att luften tvingas bakåt

På så sätt får du bättre fördelning på luften och riskerar inte att få en riktad luftpelare

Tänk även på att en riktad luftpelare fördärvar kylförmågan på vattenellementet
 
Kika på mina busaplenum , Jag har ingången i botten längst fram och riktar luftströmen upp i taket

Sedan har jag taket lite lutande så att luften tvingas bakåt

På så sätt får du bättre fördelning på luften och riskerar inte att få en riktad luftpelare

Tänk även på att en riktad luftpelare fördärvar kylförmågan på vattenellementet

Tack Andersson ! :tummenupp
Då var jag alltså inte helt fel ute. Har studerat ditt plenum men det förtäljer ju inte hur det ser ut innuti. Men nu vet jag ju! :Bugar
Vi har ju faktiskt ganska gott om plats och har jag fattat det hela rätt så ska plenum vara ganska likt original luftburk i volym, eller ?

Sorry Pain ! Ska inte kapa din tråd mer :(
 
Tack Andersson ! :tummenupp
Då var jag alltså inte helt fel ute. Har studerat ditt plenum men det förtäljer ju inte hur det ser ut innuti. Men nu vet jag ju! :Bugar
Vi har ju faktiskt ganska gott om plats och har jag fattat det hela rätt så ska plenum vara ganska likt original luftburk i volym, eller ?

Sorry Pain ! Ska inte kapa din tråd mer :(

kapa på bara det är så man får veta saker,om det e nån som vet så det farbor andersson :Bugar
 
kapa på bara det är så man får veta saker,om det e nån som vet så det farbor andersson :Bugar

Ja, denadär "farbror Andersson " är ju en rackare på ladd !
Bitarna börjar falla på plats nu. Med lite tur kanske vi får fram ett par tjusiga plenum till helgen. Vi får se! :)
 
.
Förvisso är det ju övertryck men viss betydelse bör det ju kunna ha, eller vad tror du ? :confused:
MVH

Det där förvillar många, men alla motorer jobbar med övertryck, även en så kallad sugmotor. Vissa med mer tryck än andra bara, men det spelar ingen roll i detta sammanhang.

För övrigt så håller jag med övriga, Andersson kan det här med turbo
 

Bifogat

  • skida.jpg
    skida.jpg
    36.7 KB · Visningar: 91
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top