Mitt turbobygge

skicka lite data på ic och kylaren dvs antal m2 och luftflödet genom ic och temp ut från kompressorn vid max belastning
samt flödet från vattenpumpen så skall jag nog kunna räkna ut sluttempen
:va
 
Last edited:
Du har fått en leverans av ett kylpaket vid din garagedörr, kolla om det passar!

hej flu
den var lagom stor jag tror att den blir riktigt bra för mitt bygge,men hur många öl i hoj x baren kommer den att kosta:banana
jag har svarvat en liten hållare för den nya laddtrycksmätaren ( tack för mätaren mr steen )

idag kom det lite saker från usa till motorbygget men det kommer att dröjja lite tills all tillverkning e klart med slipande svetsande,svarvande sen ska garaget saneras innan motorbygget kommer igång
 

Bifogat

  • CIMG0902.jpg
    CIMG0902.jpg
    245.4 KB · Visningar: 93
  • CIMG0903.jpg
    CIMG0903.jpg
    238.5 KB · Visningar: 84
  • CIMG0893.jpg
    CIMG0893.jpg
    247.2 KB · Visningar: 91
skicka lite data på ic och kylaren dvs antal m2 och luftflödet genom ic och temp ut från kompressorn vid max belastning
samt flödet från vattenpumpen så skall jag nog kunna räkna ut sluttempen
:va

Hur då ?:va
Jag är inget mattesnille men med tanke på:

Luftflödet varierar ju kraftigt beroende på varvtal.
Lika så farten på kylluften vid olika hastigheter.
Vattnet kyls vid varje gasavslag och värms så fort man vrider på rullen.
Någon form av meridian kan vara hjälplig vägvisare.

Maxvarv vid topfart känns inte så betydelsefullt.

Mina antaganden kan ju vara helt galna och då får du som kan detta ett gott skratt som jag bjuder på !:tummenupp
 

Bifogat

  • CIMG0912.jpg
    CIMG0912.jpg
    238.5 KB · Visningar: 119
  • CIMG0913.jpg
    CIMG0913.jpg
    242.1 KB · Visningar: 131
  • CIMG0818.jpg
    CIMG0818.jpg
    179.6 KB · Visningar: 86
Last edited:
Det var ju tråkigt att den nya turbon inte funkade...




...Eftersom du har kromat den!:7peta

Det ser skit bra ut!
 
Snyggt :tummenupp Hoppas du har provmonterat innan poleringen. Lite jobbigt om den inte skulle passa och måste kapas upp igen :D Been there, done that med avgaspipa... jag var trött.
 
Snyggt :tummenupp Hoppas du har provmonterat innan poleringen. Lite jobbigt om den inte skulle passa och måste kapas upp igen :D Been there, done that med avgaspipa... jag var trött.

det är lätt hänt att inte tänka sig för om man e lite trött men jag har

provpolerat och provmonterat men man ska inte ge sig fan på att allt passar i sista änden,hur går det med ditt bygge jag vill oxå läsa riktiga byggtrådar lahi

ha det
 
Jävla fin puts !:tummenupp
 
Har en fundering. Är enda anledningen till att man försöker få upp centrum på turbon över oljenivå den att oljan rinner in i turbon när man står still? Kunde man inte bara använda nån typ av backventil isf? Förmodligen en dum fråga, men jag skulle gärna vilja veta. Försöker trassla dit en turbo på min zx12r. Jättetrångt, haha

Hoppsan! Såg att det redan hade avhandlats i början av den är tråden.
 
Last edited:
Har en fundering. Är enda anledningen till att man försöker få upp centrum på turbon över oljenivå den att oljan rinner in i turbon när man står still? Kunde man inte bara använda nån typ av backventil isf? Förmodligen en dum fråga, men jag skulle gärna vilja veta. Försöker trassla dit en turbo på min zx12r. Jättetrångt, haha

Hoppsan! Såg att det redan hade avhandlats i början av den är tråden.

hej ingen fara fråga på bara,kul att du bygger en turbohojj du med du vill aldrig köra en utan turbo efter du har kört en:Bugar

ska pucken med på hoj x
 
hej ingen fara fråga på bara,kul att du bygger en turbohojj du med du vill aldrig köra en utan turbo efter du har kört en:Bugar

ska pucken med på hoj x

Sover Dolly Parton på ryggen ?
Har Påven rolig mössa ?

Självklart !:D
 
Hej Peter. Du vad det är för mått på på ic`n du använde till din suzuki? Köpte du den av marklund. Vill ha tag på en, men vet inte vad som kan vara lämpligt.
 
Hej Peter. Du vad det är för mått på på ic`n du använde till din suzuki? Köpte du den av marklund. Vill ha tag på en, men vet inte vad som kan vara lämpligt.

hej
det e ett marklund element som jag köpte utan gavlar,du kan beställa det i vilken höjd du vill jag tror att bredden var 320,några kort på det skickar jag oxå med det kan kanske ge dig lite ideer

mvh pain
 

Bifogat

  • HPIM1128.jpg
    HPIM1128.jpg
    39.9 KB · Visningar: 72
  • HPIM1118.jpg
    HPIM1118.jpg
    49 KB · Visningar: 69
  • HPIM1109.jpg
    HPIM1109.jpg
    46.5 KB · Visningar: 75
  • HPIM1068.jpg
    HPIM1068.jpg
    54.5 KB · Visningar: 65
hej
det e ett marklund element som jag köpte utan gavlar,du kan beställa det i vilken höjd du vill jag tror att bredden var 320,några kort på det skickar jag oxå med det kan kanske ge dig lite ideer

mvh pain

idag har jag börjat med avgassystemet ut från turbon och denna gången ska jag få plats med ett bra utlopp från wg som inte ska störa avgaserna för mycket,och med slippjoint oxå.
mkt funderande hm för att få det ur vägen så att man kan svänga ordentligt,:tummenupp
jävlar vad jag ska gasa till sommaren den jäkeln ska få smaka:banana
 

Bifogat

  • CIMG0917.jpg
    CIMG0917.jpg
    223.1 KB · Visningar: 91
  • CIMG0861.jpg
    CIMG0861.jpg
    228 KB · Visningar: 83
Turbo

Tack för bilderna. Kan du förklara för mig fördelar och nackdelar med vattenkyld ic kontra vanlig ic. På min hoj är det klart lättare att inte köra vattenkyld eftersom plenum är intergrerat i ramen, Dvs ganska mycket åverkan på ramen för att få till det. Har följt din tråd från början och måste säga att jag är imponerad av hur bra du får till det. Jag jobbar som smed och sysslar nästan bara med rostfritt, därför vet jag att det inte är helt lätt att få det så snyggt som du får. Du har helt klart talang och det är väldigt skoj att följa ditt bygge :klappar
 
Någon får rätta mig om det blir fel här.

Vattenkyld, så får du jämnare temperatur på luften, eftersom vattnet kyler luften. Du kan placera den vart du vill.

Luftkyld, Enklare att montera pga att man inte måste hålla på med ett extra vatten system, men måste sitta i vinddraget om den ska göra någon nytta, eftersom det är fartvinden som kyler.
 
Någon får rätta mig om det blir fel här.

Vattenkyld, så får du jämnare temperatur på luften, eftersom vattnet kyler luften. Du kan placera den vart du vill.

Luftkyld, Enklare att montera pga att man inte måste hålla på med ett extra vatten system, men måste sitta i vinddraget om den ska göra någon nytta, eftersom det är fartvinden som kyler.

låter bra det är så jag har uppfattat det hela och att man kan svänga utan att kylaren begränsar svängradien för mycket när man har en luftkyld ic.

söndagens övningar har bestått utav följande
borrat hål i grenröret för att montera wg,jag fick svetsa på en bit så att centrum borret kunde centreras på hålsågen,sen gick det fint att borra med rätt varvtal.

monterade tillbaka grenröret och näste fast första böjjen ut från grenröret,det är lite trång mellan undre vatten röret och blocket så det fick ändå bli en kompromiss med placeringen.
sen hade jag inga med 90 38 mm rostfria rör hemma man skulle önska sig en jourbutik för turbobyggen som hade öppet 24/7 men men man kan ju vänte tills imorgon (not)

Kan man inte göra något åt att det slår sig så förbannat för det minsta man svetsar i skiten grrrrrrrrrrrrrr:huvet ändå var röret monterat hela tiden när jag svetsade,kanske man kan värma med gassvetsen så man återfår passformen.

hörs imon
 

Bifogat

  • CIMG0919.jpg
    CIMG0919.jpg
    242.3 KB · Visningar: 109
  • CIMG0923.jpg
    CIMG0923.jpg
    238 KB · Visningar: 110
  • CIMG0922.jpg
    CIMG0922.jpg
    222.3 KB · Visningar: 92
  • CIMG0921.jpg
    CIMG0921.jpg
    242.4 KB · Visningar: 95
  • CIMG0918.jpg
    CIMG0918.jpg
    225 KB · Visningar: 89
  • CIMG0920.jpg
    CIMG0920.jpg
    241.8 KB · Visningar: 99
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top