Mitt turbobygge

tjusigt! Skumt att materialet i slutpipen reagerade annorlunda på eloxeringen:va
det var visst inte bra att ta en skrotbit märkt "flygalu" o göra din pip av, he he

om du förstorar den bilden så ligger det något på bänken som kommer att användas efter jag får tag i den jä.... som lagt fel bit på rätt plats:tummenupp
det kommer att bli bra efter en liten kort provtur så e allt svart igen
 
om du förstorar den bilden så ligger det något på bänken som kommer att användas efter jag får tag i den jä.... som lagt fel bit på rätt plats:tummenupp
det kommer att bli bra efter en liten kort provtur så e allt svart igen

Now your really scarying me.... sancho
 

Bifogat

  • trejo1.jpg
    trejo1.jpg
    3.8 KB · Visningar: 983
Tråd kapning

Jag har en liten fråga om insugningstrattarna som jag ska tillverka till plenumkammaren, ytterdiametern är ju klar, men vad ska man ha för innerdiameter och hur långa ska dom vara, det kommer inte att bli några fullradietrattar.

Förutom trådkapningen kan jag bara säga :Bugar till dig Peter.

Mvh Anders
 
Last edited:
Jag har en liten fråga om insugningstrattarna som jag ska tillverka till plenumkammaren, ytterdiametern är ju klar, men vad ska man ha för innerdiameter och hur långa ska dom vara, det kommer inte att bli några fullradietrattar.

Förutom trådkapningen kan jag bara säga :Bugar till dig Peter.

Mvh Anders


hej anders
tack för att du orkar kolla in på mitt bygge
jag har innerdiameter 40 samma som förgasarna invändigt/utvändigt så att det passar ytterdiametern.jag tror inte länden spelar roll men att det är lite instick i plenumet,första jag gjorde var utan,blev
inte bra då luften blev riktat mot vissa cylindrar.
gjör oxå så att luften får pasera en liten kammare med tratt i där oxå det funkade på mitt plenum.

så lycka till nu eller köp min gamla turbosats med allt till hehehe:tummenupp
 
hej anders
tack för att du orkar kolla in på mitt bygge
jag har innerdiameter 40 samma som förgasarna invändigt/utvändigt så att det passar ytterdiametern.jag tror inte länden spelar roll men att det är lite instick i plenumet,första jag gjorde var utan,blev
inte bra då luften blev riktat mot vissa cylindrar.
gjör oxå så att luften får pasera en liten kammare med tratt i där oxå det funkade på mitt plenum.

så lycka till nu eller köp min gamla turbosats med allt till hehehe:tummenupp

Tack för måtten Peter,

Mvh Anders
 
Tack för måtten Peter,

Mvh Anders

hej
nu denna veckan hade jag räknat med att allt skulle vara på plats för montering murphy hann dock före.
växelllådan lite försenad,ringde o undrade när den var klar men den var inte påbörjad han sa att jag glömt att lägga i en arbetsorder ingen visste vad som skulle göras.

kolvringarna från usa hade kolvringsgap 1,3 mm inte 0.30 + alltså fel ringar.

ringde till verkstaden som har vevaxeln och som skulle mäta den för att kunna beställa lager,en carrillo stake 4 hundradelar komprimerad och skadad axielt så den måste bytas, ( det var som du sa peter )

ska i alla fall hämta toppen idag från christer och fräsningen av ventilsätena.

annars har allt flytit på fint not:mad:
 
hej Mr Pain
har varit borta ett tag och har precis uppdaterat mig själv m.a.p. din hoj och fortsätter att bli impad ser fram emot bänkningen går den som den ser ut.......... wow
ps dubbelplus för flit
 
hej Mr Pain
har varit borta ett tag och har precis uppdaterat mig själv m.a.p. din hoj och fortsätter att bli impad ser fram emot bänkningen går den som den ser ut.......... wow
ps dubbelplus för flit

i lift my hat of and say godmorning:Bugar
 
motorn

hej
hur fan tycker ni att jag ska göra,så här är det

toppen saknar insugsventiler och sen ska den monteras o kolla hur mycket ventilerna behöver kortas.
en vevstake saknas måste mätas för rätt lager till vevaxeln.
nya kolvringar saknas bara originalet kvar inga fel på dom.

eller så kör jag med det som fungerade förra året alltså original grejjer inne i motorn ingen portad topp, inga rostfria ventiler,inga carrillo stakar,ingen undercuttad låda,sätter ihop motorn snarast utan att behöva vänta på casch eller på delar.

vad tycker ni:krama
 

Bifogat

  • CIMG1094.jpg
    CIMG1094.jpg
    228.3 KB · Visningar: 85
  • CIMG1095.jpg
    CIMG1095.jpg
    198.4 KB · Visningar: 92
  • CIMG1096.jpg
    CIMG1096.jpg
    228 KB · Visningar: 79
Bättre med dom gamla gerjerna än ingeting alls. Men det spörs ju på hur länge du måste vänta innan allt annat kan köpas, eller fixas :va
 
Bättre med dom gamla gerjerna än ingeting alls. Men det spörs ju på hur länge du måste vänta innan allt annat kan köpas, eller fixas :va

kanske 2 månader till men å andra sidan kanske dom nya grejjerna inte funkar som man har tänkt sig ändå så det kanske blir till att riva i den ändå men men man vet aldrig
 
kanske 2 månader till men å andra sidan kanske dom nya grejjerna inte funkar som man har tänkt sig ändå så det kanske blir till att riva i den ändå men men man vet aldrig

Då är det ju ett lätt val, ihop med de gamla goa grejerna å kör denna sommaren ;)

Det blir garanterat en vinter till där du kan fixa med dom nya delarna :tungan
 
I med det gamla. Under säsongen kommer den gnagande känslan, om jag bara hade haft de värre stakarna o den värre toppen o den värre lådan kunde jag haft 5hekto högre laddtryck. -undra hur det hade kännts????:va

Sen när den regniga veckan på semester kommer river du nog ner skiten iaf. då ligger det nog ett sprut o väntar på montage också:D:D
 
I med det gamla. Under säsongen kommer den gnagande känslan, om jag bara hade haft de värre stakarna o den värre toppen o den värre lådan kunde jag haft 5hekto högre laddtryck. -undra hur det hade kännts????:va

Och hade du kört med portad topp och carrillo stakar och 5 hekto högre laddtryck så hade du undrat hur hade det känts med ännu större turbo, ännu mer laddtryck, ännu mer volym??? Det kallas "turbosjukan..."
 
Och hade du kört med portad topp och carrillo stakar och 5 hekto högre laddtryck så hade du undrat hur hade det känts med ännu större turbo, ännu mer laddtryck, ännu mer volym??? Det kallas "turbosjukan..."

exakt så huvudet på spiken lahi, hur man än vänder på det så vill man ha mer eler undrar om motorn pallar för det som man vill hehehe:)
 
Skruva ihop den, du hann ju inte prova 270hk på gatan.

Det räcker ju 3-4 veckor innan den känns som du vill ha mera mos.
Det är ju date med Elffors & co 1 maj, och du vill väl inte låna min zx och komma dit på?
 
Det roliga är när killar som inte ens skruvat ihop sin första hoj skriver i sin profil att de lider turbosjuka:D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top