Mitt turbobygge

Biltema turbo ska jag inte köra dragrace med mer:
Första rundan varje dag går skapligt, laddar 1.8 och det blir varmt som satan. Andra repan tappar den ladd i 4an, börjar ryka olja, och där är så mycket spel i turbon att det rasslar som satan när impellern slår i huset. Sen blir det bara sämre för varje repa. Nästa dag så är den som ny igen...
1.8 var inte meningen, det bara blev så, ska ladda 1.5 egentligen. Har beställt en Volvo turbo, hoppas den kommer innan Mantorp!
 
biltema turbon

tog lite kort när jag hade isär turbon hittade inget som tydde på att den läckte olja varken på avgassidanan eller komp delen bara lite olja i icn
 

Bifogat

  • CIMG0495.jpg
    CIMG0495.jpg
    230.6 KB · Visningar: 136
  • CIMG0496.jpg
    CIMG0496.jpg
    234.7 KB · Visningar: 163
  • CIMG0493.jpg
    CIMG0493.jpg
    259.3 KB · Visningar: 151
  • CIMG0494.jpg
    CIMG0494.jpg
    236.8 KB · Visningar: 134
biltema turbon

tog lite kort när jag hade isät turbon hittade inget som tydde på att den läckte olja varken på avgassan eller komp delen
 
Är det olja på båda sidor om IC??

Finns det någon olja i insugsröret??

Är det söligt i någon av småslangarna till laddstyrningen, w.gaten, dump och insug??:confused:
 
Biltema turbo ska jag inte köra dragrace med mer:
Första rundan varje dag går skapligt, laddar 1.8 och det blir varmt som satan. Andra repan tappar den ladd i 4an, börjar ryka olja, och där är så mycket spel i turbon att det rasslar som satan när impellern slår i huset. Sen blir det bara sämre för varje repa. Nästa dag så är den som ny igen...
1.8 var inte meningen, det bara blev så, ska ladda 1.5 egentligen. Har beställt en Volvo turbo, hoppas den kommer innan Mantorp!


Man får taisär å balansera dom. Sedan är dom hyffsade.
 
bromsning

Hej igen
Hoppas att ni har haft en fin sommar hittils,jag har bromsat hojjen idag tänkte höra med er hur mycket effekt brukar det vara med laddtryck 1,3 1,5 mätaren är ju inte så nogrann.
Behöver att veta först är det inte som andra så tar jag bort tråden ,säljer hojjen,flyttar till thailand :va

Kom igen nu så får jag höra vad det är för fel
 
Hej igen
Hoppas att ni har haft en fin sommar hittils,jag har bromsat hojjen idag tänkte höra med er hur mycket effekt brukar det vara med laddtryck 1,3 1,5 mätaren är ju inte så nogrann.
Behöver att veta först är det inte som andra så tar jag bort tråden ,säljer hojjen,flyttar till thailand :va

Kom igen nu så får jag höra vad det är för fel


Silverryggen fick iaf 250hk/210Nm på hjulet vid ca 1bar

ps, du har pm
 
Mellan tummen o pekfingret så brukar man väl ta sugmotoreffekten -Effektförlust vid kompsänkning x (laddtryck +1) dvs. 155hk - 25hk x 2.4 = 312 vevaxelhk - minus transsionsförluster ca 13% = 271bhp

Obs! endast teori fritt ur mitt sjukahuve!
 
hej

229 och 193 i vrid den har bra ork till 9000 varv men jag ska scanna utskriften imorgon på jobbet så får vi kolla mera då:tummenupp
 
Hej!

Man blir bara så sjukt inspirerad av såna här trådar. Har haft funderingar ett tag nu, och det lutar klart åt att tvångsmata min gammla zx9r -97. Den blev iordningfixad i vintras rent mekaniskt och utseendemässigt. Har ett KKK K03 aggregat ifrån en passat 1.8t, som jag hoppas ska passa bra. Sen vet jag inte riktigt / har inte bestämt mig om det blir bensin med el utan ic alt. e85. Om någon sitter på erfarenhet av turbobygge på just denna modell, eller har tips och ideer säg gärna till!

Ursäkta trådkapningen och en hel massa :tummenupp för ditt bygge!

En länk till förra vinterns jobb... http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=196143
 
Last edited:
Hej igen
Hoppas att ni har haft en fin sommar hittils,jag har bromsat hojjen idag tänkte höra med er hur mycket effekt brukar det vara med laddtryck 1,3 1,5 mätaren är ju inte så nogrann.
Behöver att veta först är det inte som andra så tar jag bort tråden ,säljer hojjen,flyttar till thailand :va

Kom igen nu så får jag höra vad det är för fel

Vill egentligen inte öka på din misär men visst är det något galet eftersom jag hade 259 på bakhjulet när det fortfarande bara var 1127 cc och en gammal Garrett T3 (1,3 Bar)! Kammarna var inte ändrade.
Mellan 6000-7000 rpm ökade den ganska exakt 100 hk! :rolleyes: Gissa om det hade lite lätt för att gå på bakhjulet ibland? :yoparty
 
Last edited:
Om jag var du skulle jag ge mig av i ottan en lördag till din vän gurun. Om det är nåt som inte stämmer så hittar han det.

Jag kan hänga med pynta soppa om jag får dra några pull i hans bänk.
 
Nä, 330 blås på en naken hoj är lite jobbigt i längden. Hur mycket det gör vet jag inte eftersom jag inte vet din drevning nu, men det är ju alltid något :) Testa!
1,6 bar? Fräsigt :) Men det är kul när det skuttar :) I förrgår ville min inte ladda mer än 1,4 eller nåt. Kass. Hade inte andra munstycken med mig till min Mc-Xpress pysventil... Men idag får jag nog hem min Apexi AVC-R, en sån där digital laddtrycksstyrning med magnetventil, och då ska laddet upp i 1,8! Roligtroligt :) Skulle kanske ta och uppdatera min byggartråd... var länge sedan jag skrev där och det har hänt mycket sedan sist.

Snor tråden lite, kör också med en AVC-R (Limited Edition) och det är en riktigt fin laddtrycksstyrning. Till trådskaparen: tjusigt bygge :tummenupp
 
Hej Peter jag förstår att du drar till Japan:krama

Men eftersom du frågar här och inte på telefon igår så får jag väl svara här.

Min hoj lämnade 157hk i Yama Center när Wingen bromsade den innan turbobygget.

Efter turbobygget dock i (Powerperformense bänk) blev det 247 dock med hälften E-85, som du vet glömde jag ju llk. Tryck 1,1bar
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top