Mitt turbobygge

Hej! Det låter som du har problem med för högt soppatryck(grundtryck)?
Har du kapat fjädern i btr:en eller kör du med den orginal?
Har du mätt upp trycket?
Jag kör med mina nålar i orginal höjd.... varför har du sänkt dom?
Munstycken har jag 132 eller om det var 135? ett snäpp störe än 130 iallafall..... motorn orginal förutom kompsänkningen förståss fungerar bra för mig.
Grattis till ett fint bygge iallafall! Imponerande! :tummenupp
 
Den ser riktigt nice ut:yoparty

Om det skulle vara förgasarna som strular, så har jag 1 förgsarbrygga du kan testa med. Även 2 förgasarbryggor till 750 som kanske kan passa.

Lycka till nu!
 
btr

hej
nej jag har inte kapat fjädern i btr nej jag har inte mätt rycket men det kanske är läge att kolla det nu för jag vill att den ska funka snart men så här är det ibland när man har meckat med allt på hela hojjen
jag läste någonstans att man skulle sänka nålen ett hack,

jag vill kööööööööööööra nuuuuuuuuuuuuuuuuu
 
hej
nej jag har inte kapat fjädern i btr nej jag har inte mätt rycket men det kanske är läge att kolla det nu för jag vill att den ska funka snart men så här är det ibland när man har meckat med allt på hela hojjen
jag läste någonstans att man skulle sänka nålen ett hack,

jag vill kööööööööööööra nuuuuuuuuuuuuuuuuu

Jag kom nyss hem efter en tur på 5 mil :såjaponken

Fan va snygg hojen blev btw :tummenupp
 
kört hoj

ahmeeeeeeeen jag har kört 5 mil jaja gnid in det bara
 
hej
nej jag har inte kapat fjädern i btr nej jag har inte mätt rycket men det kanske är läge att kolla det nu för jag vill att den ska funka snart men så här är det ibland när man har meckat med allt på hela hojjen
jag läste någonstans att man skulle sänka nålen ett hack,

jag vill kööööööööööööra nuuuuuuuuuuuuuuuuu

Koppla ett t-rör mellan ett förgasarpar samt manometer, starta och kolla. Fick kapa min fjäder en bit så det gick ned till 0,15 bar i soppatryck. Låg nästa runt 0,5 bar innan. Hade liknande problem tidigare med min Malpasireg.

:tummenupp
 
Jag hadde liknande probs vid min första provtur. Jag hadde redan kapat min btr fjäder, men den flödade ändå över, det visade det sig att soppareturslangen vek sig när man tryckte ner tanken över hela härligheten. (jävligt mycke slang, väldigt lite utrymme) Så kolla på det oxå.
 
Hmmm, vad är den däran plåtburken med luftfilter på?

(har en sån på bilen, men lyckas inte klura ut vad tusan den gör!)

Tufft bygge iaf, får väl hoppas det går vägen. :tummenupp
 
Hmmm, vad är den däran plåtburken med luftfilter på?

(har en sån på bilen, men lyckas inte klura ut vad tusan den gör!)

Tufft bygge iaf, får väl hoppas det går vägen. :tummenupp

Det är en uppsamlingsbytta för vevhusventilationen. :) En snygg sådan dessutom.


Kämpa på nu, jag tror inte du är så långt från din första bomb-power-wheelie.:) Låter som soppastrul däremot. Kolla slangar och btr. Sen om du har möjlighet att köra med bredbandslamda så är det ju fint för att tuna in den.
 
Btr

HEJ GUBBS

JAG KÄMPAR PÅ SKA KOLLA SLANGARNA UNDER TANKEN IKVÄLL JUST NU UNDRAR JAG OM NI VET VAR MAN KAN HANDLA EN BRA BRÄNSLETRYCKSMÄTARE:yoparty
KRAM
 
HEJ GUBBS

JAG KÄMPAR PÅ SKA KOLLA SLANGARNA UNDER TANKEN IKVÄLL JUST NU UNDRAR JAG OM NI VET VAR MAN KAN HANDLA EN BRA BRÄNSLETRYCKSMÄTARE:yoparty
KRAM

För att mäta enbart för grundtrycket funkar MC-Xpress manometer perfa, glycerinfylld och stabil. Under drift, känns lite unsafe och ha en slang fram till styret med soppatryck. Kanske finns för någon elektronisk historia för detta.
 
plåtburken

bara kort
 

Bifogat

  • HPIM1394.JPG
    HPIM1394.JPG
    165.6 KB · Visningar: 70
  • Bild032.jpg
    Bild032.jpg
    137.6 KB · Visningar: 91
  • HPIM1403.JPG
    HPIM1403.JPG
    160.9 KB · Visningar: 70
  • HPIM1401.JPG
    HPIM1401.JPG
    168.1 KB · Visningar: 84
  • HPIM1404.JPG
    HPIM1404.JPG
    181.3 KB · Visningar: 95
Hej

I lördags var det ju äntligen dax att starta hojjen,jag trodde ju att den skulle funka perfekt efter alla goda råd härifrån men inte då
grenröret läckte mot toppen inte mycket men ialla fall så att man inte kan köra,så isär med allt igen ic vattenkyl grenrör turbo alla slangar ,kollade grenröret utan att ha i några avgaspackningar,det gick i fint i med nya avgaspackningar igen,nu passade inte röret ut från turbon.

Sågade isär det på 2 ställen tigade ihop det igen o polerade det,sen passade inte wg heller:huvet fram med tigersågen o samma visa med den.ihop med allt efter många timmar mek nu startade den fint utan att läcka avgaser men nu läckte det kylvatten istället från en utav rören mellan förgasarna bort med det ,jaghade klämt ringen även att jag hade smörjt den när jag monterade den så i med en ny o starta igen,
nu gick den fint på alla läckte inte av någon sort fint som fan tänkte jag o såg mig själv åka på slangen resten av dagen det var ju fint väder.

På med krukan o en jacka nya däck lite kallt så jag styrde genom rondellerna ut till stora vägen o gasa lite hojjen gick fint hela tiden till nålen paserade 0 på ladden kanske den laddade 0,5 men inget hände inte alls bara bluddrade och gick fett inget roligt alls så jag fortsatte att köra förgasar hoj utan turbo men sen gick den bara sämre o sämre gick på 3 sen på 2 för att sen helt stanna körde kanske 5 till 6 mil hem till en polare,sen hämtade jag den med min buss.


Hemma igen såg jag att så fort jag startar pumpen flödar det från 3 eller 4 ans förgasare

Jag har
nya flotörnålar
nålarna nedflyttade ett steg
130 huvudmunstycken
luftskruvarna 2,5 varv
trycksatt under membranet direkt från plenum
båda slangarna till t stycke från flotörhuset till pitotröret
btr inskruvat precis så att man känner att skruven tar
btr trycksatt från plenum direkt
wg till plenum
slangklämmor på alla slangar

jag ska ta av plenum imorgon o köra pumpen o se var soppan kommer ifrån
men nån kanske har några tips

men hojjen blev ju fin i alla fall fast jag känner mig lite besviken buhu
Westegaten till plenum..!!!! Dra den till Turbons kompressordel och till undersidan av membranet på wg översidan är mottryck för ev laddtrycksstyrning eller hur tänkte du? M.v.h./wachen.:)
 
Last edited:
wg

hej

jag har kopplat slangarna som det stod på ritningen som följde med tial wg
det stod koppla undersidan av wg till före spjällen/plenum översidan till atmosfär,där har jag dragit en slang från wg till under sadeln bara.

fick låna en mätare ikväll utav flu man tackar för besöket:banana
är det någon som kommer ihåg hur mycket nu har kapat era fjädrar
 
Last edited:
hej

jag har kopplat slangarna som det stod på ritningen som följde med tial wg
det stod koppla undersidan av wg till före spjällen/plenum översidan till atmosfär,där har jag dragit en slang från wg till under sadeln bara.

fick låna en mätare ikväll utav flu man tackar för besöket:banana
är det någon som kommer ihåg hur mycket nu har kapat era fjädrar


Fjädern ska kapas så den bara är i ingrepp

Att mäta med tryckmätare är svårt då det är så låga tryck vi pratar om

Jag har sett exempel på folk som kört med T stycke och stigarslang ( transparant)

Och då ska bränslepelaren bli max en halvmeter

Förgasarna kör ju bara på självfall normalt , Regulatorn ser ju till att hålla positivt tryck vid laddtryck
 
läcker soppa

halloj
Nu har jag tagit bort plenumkammaren sen kortade jag fjädern 2 varv i btr tänkte att man kanske lättare kunde se var det läckte någonstans,det kunde man utan problem det bara sprutade ut ur dom 2 fögasarna till höger.

Bort med förgasarna o kollade flotörerna men inget galet där sen kollade jag soppa slangarna men inget fel där heller,sen kollade jag slangarna för trycksättning av flotörhuset där hade jag dragit slangklämman så hårt att det inte gick att blåsa igenom den till dom förgasarna som läckte.satte insatser i t styckena för att inte kunna dra ihop dom igen.

HOPPAS ATT DET VAR DET SOM VAR FELET SKA MONTERA TILLBAKA ALLT IMORGON OCH DÅ J.............:banana

HA EN TREVLIG SKÄRTORSDAG:fyllisar
 
Då hoppas vi att det fungerar i morgon och jag ser fram emot ett besök av en snabb turbohoj

Hälsningar Ronny
 
Nyheter
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Back
Top