Mitt turbobygge en hayabusa

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Hej

Nu har jag köpt en hayabusa årsmodell 2003 med ca 2000 mil på mätaren
den kommer ifrån skellefteå jag körde dit från göteborg natten mellan onsdag och torsdag ca 126 mil enkel resa,fick tag på den varianten som jag tycker är snyggast den som är helsvart sen lastade jag på hojjen o vände hem igen lika långt men det gick fortare för huvet var ju fullt utav byggplaner som man kunde diskutera med sig själv så jag var hemma igen igår fredag e.m

Jag provkört idag den går ju bra men har man kört turbohojj innan och vant sig lite så var det ganska odramatiskt den gick ju fort till slut men den gamla gixxern skulle ju åkt om mig så man skulle börjat gråta:yoparty
återkommer när jag har beställt delarna som jag ska åka med,tänkte köpa på mig allt tills hösten kommer och man kan vara i garaget o mysa lite mer men men man vet aldrig om jag känner mig själv kanske jag börjar redan nästa vecka

Ha en trevlig kväll:krama
 

Bifogat

  • CIMG0213.jpg
    CIMG0213.jpg
    257.1 KB · Visningar: 359
  • CIMG0214.jpg
    CIMG0214.jpg
    235.1 KB · Visningar: 246
  • CIMG0215.jpg
    CIMG0215.jpg
    245.7 KB · Visningar: 280
  • CIMG0216.jpg
    CIMG0216.jpg
    237.2 KB · Visningar: 304
  • CIMG0217.jpg
    CIMG0217.jpg
    238.9 KB · Visningar: 264
  • CIMG0218.jpg
    CIMG0218.jpg
    232.2 KB · Visningar: 243
Skit snygg hoj :tummenupp Blir det egen byggd turbo eller lämnar du iväg.
Du lyckades himla bra med 1100àn...

Lycka till.................

Hej och tack ska ni ha att ni redan är nyfikna

Det blir hembygge efter ett recept som jag har fått av en kille här på forumet
med

kkk 26/27 turbo
byta avgaskammen mot en insugare eller trimmkammar
större bränslepump
hårdare ventilfjädrar
justerbara kamdrev
byta ut bultarna mot grövre doningar
rostfritt grenrör
stora spridare
je kolvar
carillo stakar ( får se vilka det blir men så är tanken )
tial extern wg
tial dump
plenum med vattenkylning
vattenkyld oljekyl
massa bling bling slangar o kopplingar

vet inte hur många hästar men jag siktar på 400 på hjulet för det måste ju räcka en stund:yoparty

tack igen gubbs:fyllisar
 
Last edited:
Men jäklar, här "liggs" det inte på latsidan!
Ska bli riktigt kul att följa denna tråd (också), lycka till :tummenupp




.
 
Last edited:
vet inte hur många hästar men jag siktar på 400 på hjulet för det måste ju räcka en stund:yoparty

tack igen gubbs:fyllisar

Det är rätta takter! :tummenupp Fan vad du bygger förresten. Kan man köpa lite tid av dig så jag också hinner med att bygga? :rolleyes: Nu förväntar jag mig att du är klar om en månad så du kan gasa på flygfältet här i Halmstad! Eller om du kanske drar hit med 1100:an.
 
Det är rätta takter! :tummenupp Fan vad du bygger förresten. Kan man köpa lite tid av dig så jag också hinner med att bygga? :rolleyes: Nu förväntar jag mig att du är klar om en månad så du kan gasa på flygfältet här i Halmstad! Eller om du kanske drar hit med 1100:an.

hej lahi
jag kommer ner med den gamla den går ju fan så mycket bättre nu laddar jag 1,4 har just mekat dit en ventil så att man kan ha ett grundtryck som nu med1,1
så med ett tryck på tutknappen blir det modiga 1.4 nu jävlar händer det grejjer när man gasar

Min pojk åkte med på busan och när vi kom hem undrade han varför jag inte dragit på någon gång han sa den kändes inte alls när man gasade hahaha
han hade ju rätt
 
Det här ska bli sjuuuuukt intressant läsning!

Byter du kolvar bara för att kunna sänka kompet utan att behöva ställa om kammarna, eller vad är anledningen? Jag har för mig att originalkolvarna tål mycket smisk annars...
 
Hej Urbo nisse den ser redan grym ut....det ska bli skoj att följa detta bygge också.Lycka till och du behöver nog din sem här nere om jag känner dig rätt MVH Fallangen
 
Energin är helt klart avundsvärd!

Ska du fighta den här oxå?

Besikta du den förra med turbo eller som sugis?

Det ska bli gött att krypa ner bakom datorn och följa dig o johansson när ni parallelturbar busor till hösten:yoparty
 
Vad kostar kalaset i delar? Vi håller på undersöka ifall vi ska försöka få ihop en Smart fortwo hayabusa turbo och mc-xpress tar 60 lök för att sätta ihop en turbomotor, å andra sidan blir det enkelt och man vet vad man får. Vill köra på pump-bensin och att den ska hålla att köra som vardagsbil :) 340hk hamnar den på då
 
Vad kostar kalaset i delar? Vi håller på undersöka ifall vi ska försöka få ihop en Smart fortwo hayabusa turbo och mc-xpress tar 60 lök för att sätta ihop en turbomotor, å andra sidan blir det enkelt och man vet vad man får. Vill köra på pump-bensin och att den ska hålla att köra som vardagsbil :) 340hk hamnar den på då

Hej

Jag tänkte byta kolvar redan från början o stakar mest för att kunna köra med mer laddtryck utan att behöva riva motorn ifall det skulle bli så:yoparty.jag har läst att originalgrejjerna håller för mycket "smisk".

Pris på delarna det går ju att kolla men det har jag inte räknat på för det blir så tråkigt att se hur sjuk man är med att trimma en redan snabb så hojj.
du måste snart visa oss hur det går med bygget av smarten.

Den gamla gixxern besiktigade jag som sugis innan jag började bygga om den
så jag får se hur jag gör med det när det är dags nästa gång,kanske kör jag den i bänken med monterade strypningar för rätt effekt och vridmoment.
Med hayabusan ska jag försöka mig på att bygga in alla delar bakom kåporna inget luftfilter som sticker ut eller ett rakt rör ut från turbon bara ett slipp on burk ska synas att den är lite ombyggd,så det blir ingen figter utav den är men jag måste flytta fotpinnarna lite grann.

Ha en fin dag
 
Last edited:
Jaha, då var det full fart igen då......
 
hej lahi
jag kommer ner med den gamla den går ju fan så mycket bättre nu laddar jag 1,4 har just mekat dit en ventil så att man kan ha ett grundtryck som nu med1,1
så med ett tryck på tutknappen blir det modiga 1.4 nu jävlar händer det grejjer när man gasar

Min pojk åkte med på busan och när vi kom hem undrade han varför jag inte dragit på någon gång han sa den kändes inte alls när man gasade hahaha
han hade ju rätt

Hehe, visst är det skoj att höja laddtryck? :) Om två veckor kommer du att tejpa in tutknappen så den laddar 1,4 bar hela tiden, och om en månad är du på wastegaten igen :) Man får lätt laddtryckssjukan! Men det gör inget.
 
Ska bli intressant att läsa detta dock ska jag kanske undvika för min egen del för jag börjar redan bli sugen på att att bygga lite själv ;)
 
hej

Hej
Det sparas en vacker slant till bygget:tummenupp,måste sälja något och det är inte så roligt så jag sparar istället
Har läst om din motor det verkar gå framåt

ha det bra så länge
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top