Mitt turbobygge 1100R -86!

andersson turbo skrev:
hur effektkurvan ser ut säger inte allt långt därifrån till och med
den talar bara om hur effekten kommer när du ger fullt i bänken men så kör man inte i verkligheten

problemet med sega laddare är att när du ligger på pådrag å den äntligen kommer så är det dags att bromsa å sen när du slår på igen så är den helt död du kommer att uppleva körningen som ett konstant väntande på laddtryck

Jag har kört sådana hojar med den turbon den e seg


Det faktum att man faktisk har åkt fort i dragracing med fetslicks hojar säger ingenting om hur lämplig en turbo är för gatan tyvär

Det dagens teknik har fört med sig är ju de att man kan ha en väldigt snabbspoolande turbo å ända med bra laddtycksstyrning åstakomma den effektkurva man vill ha och ändå ha en turbo som är med när man så önskar


Peter
Hmmm, ja det har du ju rätt i... tänkte inte på det... :rolleyes: Då är det kanske dags att börja spara igen! Tackar för tipsen!
 
lahi skrev:
Har sett effektkurvor på hojar med andra aggregat där effekten ökar med 100 hästar på 700 varv,Mvh
Lars

Min effektkurva är nåt liknande, ökar från 60hk vid 4000rpm till 170hk vid 5000rpm. Men hojen är kanon bra att köra, inga problem med någon ketschupeffekt, den kommer jämt och fint hela vägen ända upp till 5500rpm då kommer den ordentliga effektkicken.

Effektkurvan på min hoj
 
lahi skrev:
Ja, det är inte så långt.. Ekeby ligger väl bara 2-3 mil härifrån! Brukar komma där förbi ibland med hoj (när det är hojväder...)
Rören kommer från Schildts i Åstorp och är inte rostfria, därav avsaknaden av glans. Menmen, ska ända ha värmebandage så det kommer inte att synas!
Jag har en i släkten som ska svetsa det, och han jobbar med sådant dagligen så han är riktigt duktig på det, men tack ändå! Han har iofs mycket att göra, så hinner han inte så hör jag av mig :tummenupp Tackartackar för erbjudandet! Då är du kanske jävlig på att tiga aluminium också? :)



Med risk för att låta som en gnällkärring nu igen men man bör inte värmeisolera stålrör

Dom tål inte värmen så dom " kolar ur" och bokstavligen sönderfaller

och försöker ta sig förbi avgasturbinen i småbitar

det har jag också prövat hahah :banana rostfritt tål flera hundra grader mer i temperatur men även där lite kritiskt med urkolning om man kör varma avgaser
 
andersson turbo skrev:
Med risk för att låta som en gnällkärring nu igen men man bör inte värmeisolera stålrör

Dom tål inte värmen så dom " kolar ur" och bokstavligen sönderfaller

och försöker ta sig förbi avgasturbinen i småbitar

det har jag också prövat hahah :banana rostfritt tål flera hundra grader mer i temperatur men även där lite kritiskt med urkolning om man kör varma avgaser

Ok, ja då ska jag inte göra det.. inte så skojigt om jag tar sönder turbon hela tiden. Tackar för det! Såna små tips som gör att jag kan spara lite pengar. Det är alltid bra! :tummenupp
Förresten, du som säkert har kontakter, du vet ingen som har en Mitsubishi-turbo t.ex. 18T-19T eller liknande till bra pris och som vill sugturbokonvertera sin gamla bubbla eller 140:a? :) Då har jag lämplig turbo och wastegate! :tummenupp
 
lahi skrev:
Ok, ja då ska jag inte göra det.. inte så skojigt om jag tar sönder turbon hela tiden. Tackar för det! Såna små tips som gör att jag kan spara lite pengar. Det är alltid bra! :tummenupp
Förresten, du som säkert har kontakter, du vet ingen som har en Mitsubishi-turbo t.ex. 18T-19T eller liknande till bra pris och som vill sugturbokonvertera sin gamla bubbla eller 140:a? :) Då har jag lämplig turbo och wastegate! :tummenupp




Den där wastgaten du har där är riktigt bra (tial 38 ) om jag inte misstar mig

den kan du med fördel använda även om du kör mitsu laddare
bara att lägga igen luckan på turbon

Jag ska kolla upp va de finns för agregat att tillgå
 
andersson turbo skrev:
Den där wastgaten du har där är riktigt bra (tial 38 ) om jag inte misstar mig

den kan du med fördel använda även om du kör mitsu laddare
bara att lägga igen luckan på turbon

Jag ska kolla upp va de finns för agregat att tillgå
Nja, tror att det skulle vara någon kopia på Tials 38:a. Har läst till mig att den funkar lika bra, men jag vet inte. Snyggt gjort är den iaf :tummenupp
Har fått för mig att det skulle vara ganska bra att köra med en extern wg pga det större membranet, så då kan jag ju använda den, ja.
Ja, det hade varit snällt om du kunde kolla upp vad som finns att tillgå! Måste bara försöka sälja min turbo innan jag handlar något annat. Men det finns ju många som kör turbobubblor mm.
 
Last edited:
Vad sägs om min fina startmotorkoppling? Ska det titta ut små hylsor ur den? :tummenupp Det ska det nog inte, nä...
 

Bifogat

  • Startkoppling.JPG
    Startkoppling.JPG
    52.4 KB · Visningar: 705
andersbrink skrev:
Det där är nitskallar, så ser alla gamla 3-rullars startmotorkopplingar ut.
Längs ut i periferin eller vad det nu heter? Plåten verkar vara uppfläkt där... Har ritat lite pilar nu
 

Bifogat

  • Startkoppling.JPG
    Startkoppling.JPG
    52.9 KB · Visningar: 629
lahi skrev:
Längs ut i periferin eller vad det nu heter? Plåten verkar vara uppfläkt där... Har ritat lite pilar nu

Byt till en startkoppling från en 1127motor.
 
lahi skrev:
Längs ut i periferin eller vad det nu heter? Plåten verkar vara uppfläkt där... Har ritat lite pilar nu

Det är den modellen som går sönder, jepp. :D

Såg inte de däringa realtidsmodifieringarna som du hade i periferin på startkopplingshuset. :hihi
 
lahi skrev:
Tackar! Men den kanske är för stor? Eller? Vem vet det? Andersson Turbo! Hjälp! Hittade en KKK24 också i bra skick till bra pris. Vilken är mest lämplig? Eller det är bättre med Mitsubishi-turbo?

Vet inte hur k26:an är men k24 blir nog bra ska väl räcka till 300+hk.
Fråga Heliac han kör med en sån tror jag.
 
lahi skrev:
Jepp, ska försöka låna hem kameran så ofta som möjligt så jag kan ta lite bilder och uppdatera tråden ofta, men problemet är att det är brorsans kamera och han bor 5 mil härifrån... jaja, jag ska göra mitt bästa! :tummenupp
iomed att du har lagg upp en topic om detta så faller det automatiskt under ditt ansvar att alltid ha denna kamera tillhands ;)
 
gsxr1200 skrev:
Vet inte hur k26:an är men k24 blir nog bra ska väl räcka till 300+hk.
Fråga Heliac han kör med en sån tror jag.

Japp..jag kör med K-24. Klara ca 380hk enligt NLR.
 
Hej när det gäller turbon så är Mitsubishi som gäller på 1052 motorn med en 16 t så klarar du 300hk på hjulet med en 13 t så 250 plus den är lätt att få plats med funkar väldigt fint...Hur hadde du tänkt modiefiera koplingen för där blir det problem med 1052 motorn om du inte har lockup??
//R
bild från min PSB 2002 bästa tid 8.66/278
 

Bifogat

  • 160-5324_IMG.jpg
    160-5324_IMG.jpg
    38.2 KB · Visningar: 392
Last edited:
wdac skrev:
iomed att du har lagg upp en topic om detta så faller det automatiskt under ditt ansvar att alltid ha denna kamera tillhands ;)
Jo, iofs... men jag ska försöka! :tummenupp Får kanske ta och köpa en egen kamera, men det har jag nog inte råd med efter detta bygget.. Jaja, det löser sig!


heliac skrev:
Japp..jag kör med K-24. Klara ca 380hk enligt NLR.
Ahaaa, hur är spool-upen på en sådan jämfört med Mitsubishi-turbosarna? Finns det många olika varianter av K24? Har fått ett bra pris på en sådan, men den kommer från en Iveco lätt lastbil (diesel) så den kanske är annorlunda jämfört med en sådan som du har... Någon som vet på ett ungefär?
 
Ronny Nordgren skrev:
Hej när det gäller turbon så är Mitsubishi som gäller på 1052 motorn med en 16 t så klarar du 300hk på hjulet med en 13 t så 250 plus den är lätt att få plats med funkar väldigt fint...Hur hadde du tänkt modiefiera koplingen för där blir det problem med 1052 motorn om du inte har lockup??
//R
bild från min PSB 2002 bästa tid 8.66/278
Jaså, varför blir det problem med kopplingen? Har ju sett några 1100R med turbo som har original koppling med bara kraftigare fjädrar. Hayabusafjädrar eller som jag har, från Motospeed.
 
k 24 är bara familjenamnet på lagerhus och turbinaxel
dom finns i oändliga kombinationer att ta från en diselbil direkt är inte att rekomendera

K 24an från nya volvosar är ju en lyckad kombination men är ganska mycke dyrare att få tag på ca 6500kr får man räkna med om man letar i annonser

men om du har orörd bottendel å inte tänker lägga 20-30 tusen på motorn så tycker jag inte det finns anledning å köra med kkk agget

en 16t räcker till 300hk vilket är garanterat tillräckligt för weelisar i 250++km/h

jag har laggt ut förfrågan får eventuellt svar idag
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top