Mitt trådlösa funkar inte.

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date

MikkE

Guest
Tjena.
Jag är verkligen kass när det gäller nätverk. Och nu är det mitt trådlösa som inte vill fungera. Jag kommer inte ut på nätet men har Endast lokalt tillgängligt. Kom ut tidigare på nätet men då bara i några minuter innan det inte längre ville.
När jag har kabeln direkt från internetuttaget till datorn fungerar det utan problem.
Kan det vara kabeln som är från routern som är fel? Finns väl korsade och icke korsade kablar?
Jag har även provat "nollställa" routern och börjat om helt och hållet men det vill fortfarande inte funka.
Har försökt få tag på min polare som står på lägenheten och internetleverantören med uppgifterna från dem men får inte tag på han. Vad kan jag tänkas göra och kan jag göra någonting utan uppgifterna från T3?

IPv4-anslutning är Lokal.
IPv6-anslutning är Begränsad.

Internetleverantör är T3 i Umeå.
Routern är en Netgear.

Testa högerklicka på nätverksikonen och ta "diagnostisera och reparera" ta sedan "hämta nya ip inställningar" eller något liknande.

Och om du lyckas hitta vilken kanal routerns wlan kör på kan du testa byta.

Edit: Du har inte igång nån torrentklient? Såna kan strula till det trådlösa ibland.

Okej, testa att gå in i nätverks och delningscenter --> hantera trådlösa nätverk och ta bort de nätverk du sparat där och försök igen.
Tog bort och anslöt igen. Dock endast Lokalt fortfarande. Ska jag dra in sladden i routern och pilla inne i den?

rent generellt:
börja att stänga av ip v6, dvs avinstallera det. finns ingen anledning till att ha det installerat om du inte vill strula till det för dig.

så nu kan vi börja kolla vad som är rätt o fel.

1) du sägar att du får lokalt på datorn, kan du ansluta eller kommunicera med någon annan dator lokalt ? altså har du testat.

2) om det fungerar en stund att surfa på internet osv men slutar fungera så är det åtminstånde rätt typ av kabel (korsad/rak), visst det kan vara kabelbrott osv men det är mindre troligt om kabeln ser hel och inte bockad ut.
och du påstår att det fungerar när du sätter den rakt in i utrustningen.
altså är det nog inte där problemet sitter.

3) med all sannolikhet så är det altså din router som antingen är felkonfigurerad eller kass.

hur vet man det ?
kolla vilken ip address du sagt att den skall dela ut och kolla vilken du får (dhcp).
om du inte får tag på en address som finns i det scopet som du delat ut från routern utan får en annan som börjar på 169. då vet du att det inte fungerat att få en dhcp address. då kommer inte heller surfningen osv att fungera.
har du fått en address i scopet så kan det fortfarande vara problem med routern men då sitter problemet i nat översättningstabellerna.
dvs den släpper inte ut dig ordentligt.

men det låter mest som du inte får en ordentlig ip address.
då kan det bero på att du inte ansluter till den trådlösa på rätt vis. dvs fel nät, eller att du slagit av att den skall ge ut addresser osv.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg