Mitt svänghjul sprack!!!

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Husaberg 650
Hade börjat pilla isär motorn på min Husa 650 för att byta lite lager/ev andra grejer, åå kolla kolven osv, men hade inte kommit längre än till svänghjulet, som satt så in i h-vete! men ja fick loss.. halva!! :huvet så nu (ifall ja får loss resten) behöver jag ett nytt, nån som vet ifall de går att köpa bara svänghjulet? kollade på www.karlstrommotor.se och hittade de här art.nr. 25028501, men de e va ja har fattat de som, komplett tändsystem, å ja har verkligen ingen lust att lägga ut 4500 spänn på de när ha bara behöver svänghjulet!

Så min fråga är då ifall nån vet var och om de finns endast svänghjulet att köpa? och vad det kostar, eller om man köper begagnat? :va

Det var det västa jag sett !! Måste ju ha varit någon tok som brutit i svänghjulet med skruvmejsel eller något,, För du lär ju hafft svänghjulsavdragare:D

Sök på blocket och ebay och du skola finna uppsjöar,,,,är säkert någon här på forumet som har:tummenupp

Du använde händelsevis inte en kloavdragare,istället för den riktiga som skruvas i gängan?:rolleyes:

Du använde händelsevis inte en kloavdragare,istället för den riktiga som skruvas i gängan?:rolleyes:

Jo :confused: men de va pga. att den ja hade inte passade, för liten för att gänga på, och eftersom de finns 3 st "djupare jack" i svänghjulet (för att man ska kunna använda kloavdragare?) så gjorde ja de.. men snackade me en polare ifall han hade/kunde fixa fram en sån riktig avdragare, men han sa att de skulle gå lika bra med en kloavdragare, då han själv hade gjort de utan problem (dock inte husa), om man värmde lite på svänghjulet.. men de gick ju inte alls för min del! :mad:

EDIT: vem vet, han kanske snackade skit (schyst polare) annars får ja väl skylla på min egen dumhet att ja inte åkte å köpte en riktig.. men men nu e de gjort, inte mycke å göra åt saken :tungan
Dock så e de bara plånboken de svider för, köra mer i år va väl inga planer direkt!

Last edited:
hmm... min första tanke var: Kanske bättre du låter någon annan titta på din motor om du inte ens kan få bort svänghjulet helt. Du behöver även lite andra verktyg för att göra jobbet på ett korrekt sätt.

Fan va surt för dig. ska höra på Husaberg om dom har något. 525an passar inte.

hmm... min första tanke var: Kanske bättre du låter någon annan titta på din motor om du inte ens kan få bort svänghjulet helt. Du behöver även lite andra verktyg för att göra jobbet på ett korrekt sätt.

Fan va surt för dig. ska höra på Husaberg om dom har något. 525an passar inte.

Då sket de sig..

Dom flesta verktyg som behövs har jag, än så länge har ja inte stött på nått problem med verktyg som inte finns, bortsett från detta då!
Har även fått en hel del hjälp av folk lite varstans, bl.a en som jobbar som mekaniker, och en annan som inte jobbar som de, men kan meka me de mesta!
Så såsätt ska de väl inte vara något problem.. å för de andra så lär man sig av sina misstag, testar man inte nya saker får man heller inte lära sig nya saker :)

Ringde själv till fastbike i Göteborg idag, men ingen som svarade så vet ej ifall dom säljer lösa svänghjul där, får ringa imån igen!

Men tack iallafall!

EDIT, visserligen första gången ja försöker mig på att dela motorn, men i övrigt så har ja inte haft några svårigheter att pilla, varken på bilar, mc, moppe osv.

Last edited:
www.ebay.de www.ebay.co.uk har ofta folk som monterar ner sina motorer och säljer i delar. Med tanke på mängden rasade lindningar som uppenbarligen bara säljs med svänghjul så borde där ligga svänghjul ute i stugorna.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti