Mitt rekreationsbygge..

kanske kan köpa ett litet 12 v bara för att de behövs o inte använda elstarten :tummenupp
 
Finns andra lösningar.
Vet inte hur det funkar, men någon sorts diod som jämnar ut spänningen. Kopplas i stället för batteriet.
Man behöver väl ingen ström om inte motorn är igång?
 
Finns andra lösningar.
Vet inte hur det funkar, men någon sorts diod som jämnar ut spänningen. Kopplas i stället för batteriet.
Man behöver väl ingen ström om inte motorn är igång?

Luftkyld zenerdiod som kortsluter bort allt över säg 14 V tex. Det är en vanlig lösning.
Men i mitt fall behövs elstarten. Jag kunde nätt och jämt lubba igång hojen med 1200-spisen på 10.5:1, så nu med 1640cc och samma höga komp är det nog rätt kört utan elstart eller en mycket brant nerförsbacke.

Men i trådskaparens fall skulle jag köra på befinlig kick om nu benen hunnit läka ihop efter olyckan. Det sitter ju dessutom dekomp på Tenerén vill jag minnas.

/J
 
...och tungt. :gnissla
Det slutar aldrig plåga mig att jag fraktar runt ett tungt blybatteri och startmotor på en hoj jag annars ägnat så mycket tid åt att lätta.

/J

Aldrig funderat på att banta lite?

Nu råkar jag emellertid veta att det inte är så lätt att springa igång en trimmad Harley så jag besparar dig alla övriga dumma påståenden.

Jag har åkt på 10.74 med 1377/101 Hp sportster, vad är ditt bästa?

Jag väger 58kg.(178)

Du hann före.......
 
Aldrig funderat på att banta lite?

Nu råkar jag emellertid veta att det inte är så lätt att springa igång en trimmad Harley så jag besparar dig alla övriga dumma påståenden.

Jag har åkt på 10.74 med 1377/101 Hp sportster, vad är ditt bästa?

Jag väger 58kg.(178)

Det kan du tro! Jag är rätt sladdrig nu, är 187 men väger 91 nu. Vill ner till 87 som före jul:gnissla

Jag hann aldrig köra sportstern på strippen med 1200-snurran, det får bli ett nytt försök när jag kört in och bänkat nya motorn i sommar.

Du kunde ju få köra elimineringarna om det går bra! ;) 58 pannor är ju olympiskt bra för min redan lätta hoj! :yoparty
 
Last edited:
Det kan du tro! Jag är rätt sladdrig nu, är 187 men väger 91 nu. Vill ner till 87 som före jul:gnissla

Jag hann aldrig köra sportstern på strippen med 1200-snurran, det får bli ett nytt försök när jag kört in och bänkat nya motorn i sommar.

Du kunde ju få köra elimineringarna om det går bra! ;) 58 pannor är ju olympiskt bra för min redan lätta hoj! :yoparty

91kg är väl inget att tjata om, det väger ju jag som är 176cm :)

Om jag använder elstarten så kommer jag nog att montera batteriet VÄLDIGT synligt istället, kanske vid sidan av bakhjulet, mitt i bakramstriangeln eller nåt..

Har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska köpa motorn eller inte dock men inser att jag borde göra det..
 
XR600 motorer är manliga annars...
Synd att det är så fult med vätskekylning, hade bättrat på utbudet.
Säker på att du skall ha en stånka?
När jag är klar med nuvarande projekt, skall jag börja med en grusbusare med lite flattrack stuk.
Husqvarna ram från tidigt -80tal.
Sänkt fjädring.
Lämplig paralelltwin.
Har nte bestämmt mig för motor än. Helst XS650 eller Kawas Z750 som satt i LTDn. Men det skulle nog räcka med en CB400N motor också.
Någon som har erfarenhet?
Inte Triumph!
Har hjälpt till och skruva sådan och de går bra men sällan...
 
XR600 motorer är manliga annars.

Just på den här hojen så är det bara XT/TT600 som gäller eftersom jag byggde den kring en sån motor från början men på nästa bygge vet jag inte vad det blir, jag bara vet att det kommer att bli ett nästa bygge :)

Funderar på tvåtakt iofs..
 
Last edited:
Jag är mäkta imponerad av ditt bygge, om jag hade tid, stålar, grejer och plats så skulle det bli något hempul för mig också,men om kanske 15år kanske när tösen har växt upp och hittat någon finnig avelshingst. Men jag är ju ganska sugen på Russel Mitchell byggena. Mattsvart borstadstål och brutalt, men lycka till och krya på dig! :Bugar
Mvh Pepe

Ussssscccchhhh vad jag mååår illlaaa!!!!!!
 
En sån cross hade jag för länge sedan, en 76a om jag inte minns fel..

Me too!
Hade två 390 i rad på 80-talet. Två WR var det. Ruskigt skön motor. Varvade som en HVA250 men hade vrid som en 430. Ännu en sån hoj man skulle behållt! :D
 
Me too!
Hade två 390 i rad på 80-talet. Två WR var det. Ruskigt skön motor. Varvade som en HVA250 men hade vrid som en 430. Ännu en sån hoj man skulle behållt! :D

Jag hade faktiskt en 360 också och jag minns att båda hade samma fel. Blocken brukade spricka vid cylinderfoten men jag lyckades få en aluminiumsvetsarfirma ringa Husqvarna och ta reda på vad det var för legering så jag kunde få det svetsat, väldigt mkt magnesium minns jag..
 
Nej!
Hade inte vrid som en 430.
Har en 420automat nu, och den är betydligt värre än 390.
Trots att min är portad för vassare effektkurva.
I stort set okörbar både i skogen och på väg...
 
430:n var märkligt sur jämfört med 390 det minns jag att jag tyckte iaf. Man tycket inte att skillnaden var så stor till 430 som den borde vara med. Hade man en 390 var det därför ingen idé att byta till 430 om man vill byta upp sig, då var det bättre att gå vidare till 500:an vilket jag också gjorde efter mina två 390. Det var så vi tyckte när vi var unga och åkte enduro på 80-talet

Det som jag tycker var så nice med 390:in var att de hade vrid som en storcross men ändå varvade ur som en 250 när man åkte vall eller åkte is med dem. 430 var för oss en skum mellanmodell som inte gav så mycket mer än 390:n. Det var mest "gubbar" som åkte sådana minns jag att jag tycket(dvs killar i den åldern jag är i nu! :hihi) Men det kan ju hända att vi bara testade trötta ex. HVA 500:an tilltalade oss mer, där var det stor skillnad till 390:n minns jag att jag tyckte.

Jag hade, som jag sagt tidigade, mest problem med fadande motoplat-tändsystem på mina 2 st 390. Gillade SEM-systemet på 500:an (och 125 och 250) bättre. Detta gjorde att jag tröttnade på mina 390 då det inte gick att få tag på SEM till dem.

Du har säkert rätt i att 430 hade lite mer vrid på papperet, man eftersom den aldrig levererade på toppen som 390 så tycker jag att de var bockiga och trista att köra.
Då var HVA 500 roligare.

/J
Nej!
Hade inte vrid som en 430.
Har en 420automat nu, och den är betydligt värre än 390.
Trots att min är portad för vassare effektkurva.
I stort set okörbar både i skogen och på väg...
 
Last edited:
Min var portad när jag köpte den.
Kanske därför jag tycker den levererar betydligt bättre än 390n och 360n (som jag haft innan).
Har även haft en 500, men den räknar jag inte.
Visade sig att det var en prototyp, fanns inte på pappret.
Gick inte så djävla bra heller.
Produktionshojarna gick säkert bättre.
 
Det är nog det som är skillnaden. Det är nog heller ingen slump att din hoj är portad. Jag tror mao att en portning kan göra underverk på en 430 jämfört med tex portning på tex en 500 el 390.

Men jag kan ha fel. Det var ju över 20 år sedan jag var inne i det där.
Blir sugen på att skaffa en gammal luftkyld HVA varje vinter! :) Bara man kan få tag på delar!


Min var portad när jag köpte den.
Kanske därför jag tycker den levererar betydligt bättre än 390n och 360n (som jag haft innan).
Har även haft en 500, men den räknar jag inte.
Visade sig att det var en prototyp, fanns inte på pappret.
Gick inte så djävla bra heller.
Produktionshojarna gick säkert bättre.
 
Det är nog det som är skillnaden. Det är nog heller ingen slump att din hoj är portad. Jag tror mao att en portning kan göra underverk på en 430 jämfört med tex portning på tex en 500 el 390.

Men jag kan ha fel. Det var ju över 20 år sedan jag var inne i det där.
Blir sugen på att skaffa en gammal luftkyld HVA varje vinter! :) Bara man kan få tag på delar!

Innan jag skaffade min 390 så hade jag bara kört moppe med filad kolv så det var ett ganska stort steg :)
Sen när jag tröttnade på att den sällan funkade med sina brytare så köpte jag en Suzuki 500-84 istället, ett riktigt härligt luftkylt monster med fyra växlar :)

En sån motor vore fint att få tag på men den bör ju ha ett Endurotändsystem så man kan driva lite lysen..
 
Innan jag skaffade min 390 så hade jag bara kört moppe med filad kolv så det var ett ganska stort steg :)
Sen när jag tröttnade på att den sällan funkade med sina brytare så köpte jag en Suzuki 500-84 istället, ett riktigt härligt luftkylt monster med fyra växlar :)

Mina tre HVA var nog nyare då ty de hade brytarlös tändning, men på motoplatsystemen som satt på 390 så åldrades spolarna och remanensen i rotorn, sedan vart gnistan klen.

Har du gjort ngt på hojen i helgen? Hur läker kroppen din? Går det åt rätt håll?
 
Mina tre HVA var nog nyare då ty de hade brytarlös tändning, men på motoplatsystemen som satt på 390 så åldrades spolarna och remanensen i rotorn, sedan vart gnistan klen.

Har du gjort ngt på hojen i helgen? Hur läker kroppen din? Går det åt rätt håll?

Nä jag har inte gjort nåt alls på ett tag, jag blev lite sur när motorn visade sig vara kass och kommer nog inte göra så mkt förrän jag har köpt mig en annan knota tror jag..

Kroppen läker men det tar alldeles för lång tid tycker jag.. Häromdagen var det åttamånadersjubileum sen olyckan och nu kan jag iaf strunta i att använda kryckorna när jag rör mig hemma i lägenheten och i garaget, det får väl ses som ett ganska ordentligt framsteg iaf..

Nu har jag bestämt vad det ska sitta för framhjul på nästa bygge förresten tror jag.. Jag har fått tag på ett 23"!! framhjul från en gammal XL/XR500-79, det borde bli perfekt i en hemmabyggd Webbgaffel, stort och smalt :)
Det är lustigt att man inte kan bygga nåt klart innan man börjar fundera på nästa :)
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top