Mitt projekt är KLART! :)

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Nu efter säkert 400 timmars arbete och 12 lök i delar är Rd:n färdig!!!

Lägger upp lite bilder.

Allt som är gjort på den är i stora drag detta:

Motor:

Nya (64,00 mm) Viktjusterade kolvar (max 1 gram skillnad). Indikerat vevparti, skiftar 0,005 mm. Planad topp, 1,1 mm squish. Nya ramlager, kolvbultslager & packboxar. Nya lager i vxl-lådan+packboxar. Honade cylindrar. Nya lameller + kopplingsfjädrar (10% hårdare). ”Ny” Cdi-box. Urkopplad oljepump. Oljepumpsdrevet, oljeslangarna och oljepumps viren är bortplockade. Smörjningshålen för ramlagrena är uppborrade och försänkta.

Vässat & slipat till överspolarna & insug. Högglanspolerad avgasport + ypvs ventiler. Bytt O-ringar i ypvs:en. Matchat blocken mot cylindrarna. Blästrade block utvändigt + i vevhusen. Öppna koniska luftfilter. Vässat till reed korgarna. Synkade och bestyckade förgasare samt ställd flotörnivå.

Chassi:

Helsvetsad ram. Blästrade och pulverlackade fälgar & ram. Sving o.sv hammarlackat. Flyttat batteriet till mitten av hojen och byggt ny batterihylla. Gått igenom alla bromsok, rengjort och putsat upp kolvarna. Smort linkage, sving, bromspedal & kick. Nytt framdäck. Svarvat bromsskivan bak + bromsskive”adaptern”. Slipat bort grader på bromsskivorna fram. Smort upp alla virar + gashandtag. Svarvat till egna styrändar. Nya gummihandtag. Högglanspolerat styrkronan. Bytt gaffelolja + rengjort skrapringarna. Svarvat nya hjuldistanser och distans mellan hjullagrena i navet. Nya hjullager fram + bak + nytt lager i ryckutjämnaren.. Nytt drivpaket.

Dragit ny el till blinkers. Nytt styrlås. Plastade och polerade kåpor. Ny lexan plast som lyktkåpa.
 

Bifogat

  • motor2.jpg
    motor2.jpg
    135.2 KB · Visningar: 512
  • höger.jpg
    höger.jpg
    139.9 KB · Visningar: 870
  • motor.jpg
    motor.jpg
    131.6 KB · Visningar: 619
  • vänster.jpg
    vänster.jpg
    114.4 KB · Visningar: 510
Jämför mot innan också..

Vad tycker ni då? :Bugar
 

Bifogat

  • Rd_innan.jpg
    Rd_innan.jpg
    40 KB · Visningar: 635
  • motor3.jpg
    motor3.jpg
    73.3 KB · Visningar: 375
Tackar tackar, lägger upp lite fler innan skabb bilder...
 

Bifogat

  • innan_motor2.jpg
    innan_motor2.jpg
    75.4 KB · Visningar: 191
  • innan_motor.jpg
    innan_motor.jpg
    83.3 KB · Visningar: 215
  • styrdämpare.jpg
    styrdämpare.jpg
    83.7 KB · Visningar: 184
Har du kört den i bänk än och hur mycket effekt o vrid blev det i så fall?
Jag undrar också om det är svårt att bestycka med koniska öppna luftfiler. Har funderat på det till RGV:n men tvekar just med anledning av ev bestyckningsproblem.
 
Har inte kört i bänk ännu.

Tänkte göra några strypningar och bänka och besikta så jag kör lagligt. Sen rycka strypningarna och bänka på fulleffekt.

Får bli ett senare projekt. Lite småfix är det ju iofs. kvar, typ lufta bromsarna ordentligt, plasta kåpan där bak och kolla varför det droppar lite olja o.sv =)

Tror inte det är några problem att bestycka, har gått upp ett par steg på högfarten nu och den verkar ju gå bra när man torrbryter iaf. Har vart lite svårt att provköra idag..
 
Snyggt! :tummenupp :tummenupp Men det blev väl ingen provtur i det vädret? Fram med spikdäcken! :hihi
 
hehe tackar tackar.

Blev en liten provtur på baksidan, körde fast 5 gånger på 3 meter. :3freak
 
Mycket vackert, har du nån inomhusbild efter renovering oxå? Så man slipper se den äckliga snön våldföra sig på en sån fin hoj.
 
Du har jobbat på bra ja. :tummenupp
Hoppas att det är bra snurr på maskinen nu då, och många kusar!
Med tanke på hur rolig en original-RD är så lär inte din vara sämre efter en sån genomgång. :)

EDIT: Vet inte om nån är intresserad, men jag slänger upp en bild på min gamla trotjänare, efter förra årets vinterrenovering. Till skillnad från Mickes hoj så var min nästan helt original.
 

Bifogat

  • IMG_0061.jpg
    IMG_0061.jpg
    109.6 KB · Visningar: 257
Last edited:
Grymt jobb!
Blir kul att se motorns effekt sen.

Själv ska jag ner till tompasvan om typ 2 veckor och vara med å bromsa hans 350.. nu nyhonad och nya kolvar från http://www.mossbargerracing.com, tydligen grymt fina!
Sista bromsningen med uschla kolvar visade ju en 77,1hk på hjulet, kanske får se en liten förbättring nudå.. :)
 
skoteridioten skrev:
Grymt jobb!
Blir kul att se motorns effekt sen.

Själv ska jag ner till tompasvan om typ 2 veckor och vara med å bromsa hans 350.. nu nyhonad och nya kolvar från http://www.mossbargerracing.com, tydligen grymt fina!
Sista bromsningen med uschla kolvar visade ju en 77,1hk på hjulet, kanske får se en liten förbättring nudå.. :)

Huy..... låter jäkligt mycket i den lille hojen :banana :yoparty
 
Mycket tid o pengar nedlaggt! Men fint resultat!! huvudsaken är att du är nöjd :tummenupp
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top