Mitt nya Monster för 2012

Tack så mycket Eric!

För att svara på din fråga ang. att ta ur motorn ur en ny hoj. I år har vi valt att ta ur motorerna för att stoppa i tunnare topplockspackning och höja kompen lite och förhoppningsvis kunna få ut nån hästkraft till. Detta kanske inte behövs på våra svenska lite mindre banor men som jag och mitt team kommer att försöka prioritera och tävla mer i Tyskland så kommer det definitivt att behövas på deras stora och långa banor. Där är varenda liten hästkraft viktig.

Ang. gaffelkronor så är det du ser på bilderna orginal. Vi får inte byta kronor enligt reglemente så orginal sitter!

Ang. eloxerade gaffelben så kör vi orginal. Varför dom inte är på plats på bilden är för att öhlins catridge kittet monterades. Varför dom satt kvar i gaffelkronorna vet jag inte men sen togs dom bort och monterades ihop helt.

Hoppas jag gett svar på lite frågor. Om ni andra har några frågor eller liknande så hojta bara till så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Mvh

Filip
 
Kolfiberkåporna är riktigt fräna men sparar det verkligen så mkt vikt att det gör någon skillnad mot vanliga glasfiber eller plastkåpor?
 
eftersom jag inte fick svar så jobbade jag mig in på kawasakis sida.en massa frågetecken blev det:
"Den nya ramen med två balkar i aluminium skapar en rakare linje från huvudröret till svingarmsleden"
är det bara jag som inte ser skillnad på de nuvarande ramarna och den nya?
-------------------------------------------------------------------------
länkage hade stötdämparen som de dessutom monterat upp och ner,kul,är öhlinaren likadant utformad?
ser så ut i deras kittkatalog
---------------------------------------------------------------------------
i tråden nämns kawasakis elektronik som tillgång,eftersom den inte är med i kittkatalogen innebär det några vilkor för att få köpa då?
 

Bifogat

  • w608h405_000003409D7AC008.jpg
    w608h405_000003409D7AC008.jpg
    67.9 KB · Visningar: 150
  • w608h405_000003409D713331.jpg
    w608h405_000003409D713331.jpg
    71.7 KB · Visningar: 143
  • w608h405_000003409D7A544A.jpg
    w608h405_000003409D7A544A.jpg
    68.4 KB · Visningar: 158
Last edited:
eftersom jag inte fick svar så jobbade jag mig in på kawasakis sida.en massa frågetecken blev det:
"Den nya ramen med två balkar i aluminium skapar en rakare linje från huvudröret till svingarmsleden"
är det bara jag som inte ser skillnad på de nuvarande ramarna och den nya?

Jag kan försöka svara i egenskap av en som tror sig veta i alla fall lite om ramkonstruktion.

När man bygger en ram så är egentligen det bästa för styvheten att kunna ha en rak linje mellan styrhuvud och svinginfästningen och vidare ut mot hjulaxeln bak. Detta gör att du får största delen av krafterna i "ett plan" eller så att säga, vilket då ska öka styvheten. Tittar du på bilderna du länkade så syns det rätt tydligt att ramen är väldigt "ihoptightad" och att det inte finns någon jättestor nivåskillnad mellan just styrhuvudet och svinginfästningen.

Lite åt det här hållet vill man väl komma.

frame.jpg


Visst ser man att dom inte är i linje med varandra på Kawan men det är säkert rätt stor skillnad om du jämför med en sporthoj från 2000-talets början.

Hoppas det förklarade lite. :)
 
Last edited:
framför allt en stor skillnad mot ramarna som använts 2004-2010. Dem gav en smalare hoj, men sämre (?) pga att den gick mer över motorn än i en rak linje.
 

Bifogat

  • kawa'.jpg
    kawa'.jpg
    23.3 KB · Visningar: 119
Satte morgongröten i halsen när jag lästa att du gått med i det gröna laget. Lycka till, ser fram emot att se dig under någon av sommarens tävlingar.
 
Jag kan försöka svara i egenskap av en som tror sig veta i alla fall lite om ramkonstruktion.

När man bygger en ram så är egentligen det bästa för styvheten att kunna ha en rak linje mellan styrhuvud och svinginfästningen och vidare ut mot hjulaxeln bak. Detta gör att du får största delen av krafterna i "ett plan" eller så att säga, vilket då ska öka styvheten. Tittar du på bilderna du länkade så syns det rätt tydligt att ramen är väldigt "ihoptightad" och att det inte finns någon jättestor nivåskillnad mellan just styrhuvudet och svinginfästningen.

Lite åt det här hållet vill man väl komma.

Visst ser man att dom inte är i linje med varandra på Kawan men det är säkert rätt stor skillnad om du jämför med en sporthoj från 2000-talets början.

Hoppas det förklarade lite. :)

inte mycket,det jag far efter är varför man väljer en liggande konstruktion jämfört med en stående stötdämpare,du får ju samma infästningspunkt,lägre tyngdpunkt och en kortare stötdämpare med befintlig konstruktion.
annledningen ktm gjorde som han gjorde var för att bli av med länkaget och få plats med en större luftburk men här ser jag ingen annledning till det förutom att du kan ha ett stående batteri och få ner tyngdpunkten på det men sammantaget så blir tyngdpunkten högre och längre bak på denna konstruktion vilket motsätter sig allt vettigt alla fabrikanter lärt sig.
 
inte mycket,det jag far efter är varför man väljer en liggande konstruktion jämfört med en stående stötdämpare,du får ju samma infästningspunkt,lägre tyngdpunkt och en kortare stötdämpare med befintlig konstruktion.
annledningen ktm gjorde som han gjorde var för att bli av med länkaget och få plats med en större luftburk men här ser jag ingen annledning till det förutom att du kan ha ett stående batteri och få ner tyngdpunkten på det men sammantaget så blir tyngdpunkten högre och längre bak på denna konstruktion vilket motsätter sig allt vettigt alla fabrikanter lärt sig.

Jaha, det var stödämparen du var ute efter.

Jag har ingen aning om den biten dessvärre. Skulle kunna vara för att man vill ha mer linjär fjädring (likt dom har på nya Ducati Panigale). Ren gissning dock... :näsblod
 
Jaha, det var stödämparen du var ute efter.

Jag har ingen aning om den biten dessvärre. Skulle kunna vara för att man vill ha mer linjär fjädring (likt dom har på nya Ducati Panigale). Ren gissning dock... :näsblod

det ducati kan om chassi just nu är inte värt mycket att veta,hoppas det är en modegrej som fungerar för ts skull:)
 
Hej på er Allesammans!

Nu är vi nere i Spanien och har nyligen avslutat ett tre dagars test på Valencia. Tre dagar med strålande sol och mycket körning.

Dom nya Kawasaki hojarna har fungerat väldigt bra och vi är väldigt positiva. Dag ett så körde vi in motorerna och jobbade med elektroniken. Dag två så fortsatte vi med elektroniken och började även i slutet av dagen jobba med chassit och få till en bra ballans i motorcykeln. Dag tre gick också åt att försöka hitta mer rätt på chassit där vi hela tiden gjorde framsteg men har en bit kvar innan vi börjar bli nöjda och ha en bra base setup att jobba vidare på.

Nu väntar några dagars vila innan vi på tisdag påbörjar test 2 tillsammans med Dunlop då på Albacete banan.

Här nedan kan ni hitta några bilder från testet. Fler bilder ligger uppe på bloggen/hemsidan och inom kort kommer också en liten film upp på youtube kanalen!

Hade så bra allesammans.

Mvh

Filip

View attachment 355443

View attachment 355444

View attachment 355445

View attachment 355446

View attachment 355447

View attachment 355448

View attachment 355449

View attachment 355454
 
Jahopp, hur fortgår arbetet med nya hojen, nu när ni är hemma igen o har tillgång till era svarv- o fräsmaskiner? ;)
 
Jahopp, hur fortgår arbetet med nya hojen, nu när ni är hemma igen o har tillgång till era svarv- o fräsmaskiner? ;)

Jag vet jag vet men jag säger inget :- ) . Var förbi verkstan i förrgår och passade på att slänga ner några gamla 50-öringar i insugskanalerna, är det inte så man gör för att få tur? :näsblod :)

//Nitrous
 
Backlunds varv var på ungefär 1.40.
Banrekordet för MotoGP är 1.32,5 (Stoner).

Det ger ju en ganska bra hint om hur fort tex Stoner skulle köra på Anderstorp.
Runt 1.25?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top