NSB33
Mullsjö Maniac
Not meAnd who is the man to prove it????![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Not meAnd who is the man to prove it????![]()
eftersom jag inte fick svar så jobbade jag mig in på kawasakis sida.en massa frågetecken blev det:
"Den nya ramen med två balkar i aluminium skapar en rakare linje från huvudröret till svingarmsleden"
är det bara jag som inte ser skillnad på de nuvarande ramarna och den nya?
Jag kan försöka svara i egenskap av en som tror sig veta i alla fall lite om ramkonstruktion.
När man bygger en ram så är egentligen det bästa för styvheten att kunna ha en rak linje mellan styrhuvud och svinginfästningen och vidare ut mot hjulaxeln bak. Detta gör att du får största delen av krafterna i "ett plan" eller så att säga, vilket då ska öka styvheten. Tittar du på bilderna du länkade så syns det rätt tydligt att ramen är väldigt "ihoptightad" och att det inte finns någon jättestor nivåskillnad mellan just styrhuvudet och svinginfästningen.
Lite åt det här hållet vill man väl komma.
Visst ser man att dom inte är i linje med varandra på Kawan men det är säkert rätt stor skillnad om du jämför med en sporthoj från 2000-talets början.
Hoppas det förklarade lite.![]()
inte mycket,det jag far efter är varför man väljer en liggande konstruktion jämfört med en stående stötdämpare,du får ju samma infästningspunkt,lägre tyngdpunkt och en kortare stötdämpare med befintlig konstruktion.
annledningen ktm gjorde som han gjorde var för att bli av med länkaget och få plats med en större luftburk men här ser jag ingen annledning till det förutom att du kan ha ett stående batteri och få ner tyngdpunkten på det men sammantaget så blir tyngdpunkten högre och längre bak på denna konstruktion vilket motsätter sig allt vettigt alla fabrikanter lärt sig.
Jaha, det var stödämparen du var ute efter.
Jag har ingen aning om den biten dessvärre. Skulle kunna vara för att man vill ha mer linjär fjädring (likt dom har på nya Ducati Panigale). Ren gissning dock...![]()
Jahopp, hur fortgår arbetet med nya hojen, nu när ni är hemma igen o har tillgång till era svarv- o fräsmaskiner?![]()
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |