Mitt märkliga MC-köp

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Ta detta som sedelärande och förhoppningsvis underhållande historia:

Hösten 2011 har jag definitivt växt ur min 400 och börjar titta på större. Kollar på sporttouring runt 900-1000cc. Hittar på Blocket en GPZ900R-90 för blott 8500:-. Blir misstänksam eftersom de brukar ligga runt 16 000 - 18 000:- om de är kördugliga.

Ringer upp den småländske säljare som bor i ett mindre samhälle. Kommer dit en novembernatt efter jobbet och möts av traktorer och bilar på gårdsplanen. Säljaren är i 35-årsåldern, artig men aaaaningen udda. På frågan om varför den ligger på halva priset svarar han att han ändå inte har svenskt körkort, men har varit ute och kört ändå med sitt bulgariska körkort. Udda eftersom han heter typ Johan Svensson. Jag har kollat upp hojen och den hade gått i Norrland fram till sommaren 2011, då han köpte den och har haft den avställd och oförsäkrad sen köpet. Jag har med mig checklista och går igenom den och allt är OK inklusive ramnumret. Provkör nån kilometer och motor, växellåda, bromsar och reglage är OK. Jag lägger handpenning på 1000:- och åker hem med målet att återkomma till helgen.

Jag fick ju märkliga vibbar från honom så jag kollar upp hans lokala tingsrätt för att se om han förekommer där. Jodå, typ 50 olovliga körningar plus två Blocket-bedrägerier, jag håller på att skita ner mig när jag läser domarna. Vid en av de olovliga körningarna har han uppgett att han har slovenskt körkort, som polisen faktiskt kollat upp med sina slovenska kollegor. Slovenian PD har inte en susning om att de skulle utfärdat ett körkort till honom.

Blocket-bedrägerierna består i att han fått handpenning på två traktorer, som inte existerar när köparen från Örebro dyker upp med lastbil och trailer. Dömd för bedrägeri.

Jag är ju helt hundra på att jag blivit blåst på handpenningen. Men när jag svänger in på gårdsplanen står MC:n framställd, kvitto skrivs och pengar och MC byter ägare. Jag propsade nog lite väl mycket på att JAG skulle posta papperet om ägarbyte.

Sen dess är jag lycklig innehavare till en fullt fungerande GPZ!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Borde ju inte vara allt för många saker som kan gå snett nu när du har hoj och har ägarepapper på hojen.
Förstår dock att man får lite dåliga vibbar av en sådan person :D
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Hur kollar man när var och hur hojen varit försäkrad och körd? Hur funkar det där med tingsrätten? ringer man dit och ger dem personens namn? :va

schysst att du fick hojen iaf :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Udda affär, men när kommer bilderna?! Vill se lite gammel-Kawa juh!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske var hojen inte betald till föregående ägare och han ville snabbt sälja den vidare?

Hur kollar man tingsrättsdomar? Jag har en person jag skulle vilja kolla upp. Får personen ifråga veta att man kollat honom?
 

blozzor

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Ort
Skärgårdskommunen i Värmland
Hoj
Kawasaki ER6-N 08
Kanske var hojen inte betald till föregående ägare och han ville snabbt sälja den vidare?

Hur kollar man tingsrättsdomar? Jag har en person jag skulle vilja kolla upp. Får personen ifråga veta att man kollat honom?

Alla rättegångshandlingar är offentliga. Det ska bara vara att kontakta den berörda tingsrätt/Hovrätt/HD för att plocka fram de handlingar som önskas.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
de va nog den seriösaste uppkollningen inför köp av nått så billigt jag hört talas om!:)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kanske var hojen inte betald till föregående ägare och han ville snabbt sälja den vidare?

Hur kollar man tingsrättsdomar? Jag har en person jag skulle vilja kolla upp. Får personen ifråga veta att man kollat honom?

Som Blozzor skriver så är det offentliga handlingar. Kruxet är att det inte finns något samregister utan du måste kontakta den rätt där han isåfall blivit dömd.
Vilket i regel är den närmast där brottet hände.
 

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Ok, journalistik 101:
1. Ring Skatteverket 0771-567567. Begär folkbokföringen. Uppge namn och ort på en person och säg att du vill veta deras personnummer. (Ta även adress)
2. Gå till domstol.se och knappa in postnumret till personen du kollar.
3. Då ser du vilken tingsrätt de tillhör.
4. Maila registrator på aktuell tingsrätt. Adressen hittar du via domstol.se.
5. Skriv. Förekommer personen med personnummer XXXXXX-XXXX i era register?
6. De brukar ha de senaste två åren lätt åtkomliga.
7. När du får svar från registratorn (vilket brukar gå fort) är det oftast en sammanfattning om vilka mål de varit inblandade i. Begär ut domar som finns i registerutdraget. De brukar levereras som PDF:er via mail.
 

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Kanske var hojen inte betald till föregående ägare och han ville snabbt sälja den vidare?

Hur kollar man tingsrättsdomar? Jag har en person jag skulle vilja kolla upp. Får personen ifråga veta att man kollat honom?

Personen får inte reda på detta. Tänk dock på att dit mail diarieförs och är allmän handling om någon vill krångla till det och vill kolla vilka som begärt ut handlingar. Men du kan ju begära ut domar anonymt även om du ha knaspotta@hotmail.com.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Låter väldigt märkligt att man bara kan ringa skatteverket och få ut fullt personnumemr och adress bara sådär.

Med den informationen kan man ju t.ex (som en kollega råkade ut för) beställa massa dyra prylar från nätet och välja att betala via faktura och välja sms avi med ett oreggat kontantkort som man själv äger, sen sitta hemma och vänta på sms, krävs väl nån form av fakeID också men endå.

Annars kan man ju skaffa lånekort på biblioteket med informationen och låna massa böcker som man sen har som brasved hemma, gratis uppvärmning :tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top