Mitt garage

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Som en del av er kanske vet, så har jag haft ganska mycket problem med tjuvar & stölder i & runt Helsingborg

ur mitt garage har en R6 -99:a & en CBR1000RR försvunnit.
efter mycket strul med försäkringsbolag & fastighetsbolaget, så har jag nu byggt om "MIN" del av garaget.

Bilden före visar vart dom kom in & stal R6:an
Bilden efter är när garaget har blivit insynsskyddat.
samt att man fått sig en trevligare ställe att mecka på :yoparty

nu undrar jag om någon kan ge mig tips på bra garage / villalarm för en billig peng. begagnat funkar också (max är 1500:-)

Bifogat

• garage_01.jpg
    garage_01.jpg
    71.2 KB · Visningar: 382
  • IMGP0247.JPG
    IMGP0247.JPG
    80.9 KB · Visningar: 389
Bra initiativ! Kommer ihåg trådarna och du har fortfarande lite hjältestatus på forumet, iaf får du en klapp i ryggen av mig när du vill! :tummenupp

Jag förstår inte riktigt hur de kom in i ditt garage sist, från grannens del? Hur kom de då in i grannens del från början? Hur fick de ut hojarna?

Har inget tips på larm däremot.

stoffer skrev:
2629099
Jag förstår inte riktigt hur de kom in i ditt garage sist, från grannens del? Hur kom de då in i grannens del från början? Hur fick de ut hojarna?

Har inget tips på larm däremot.

när R6:an stals, så tog dom sig in bakom bilen som syns på första bilden
hur vet jag inte, eftersom jag inte hittade några brytmärken.
antingen glömt att låsa eller kanske någon som öppnade.
jag vet iaf att både polisen & försäkringsbolaget var HELT ointresserade i hur dom stal den ?????

när polarens CBR1000RR stals, så tog dom fel garageport, dom bröt upp grannens, så pass mycket att den lossnade helt & la hela porten ovanpå hans bil, sedan rullade dom helt enkelt ut den.

kommer även att dela mitt & grannens plats, så jag har HELT eget, problemet är strömmen, måste fixa någon som drar ny ström, då vi delar lampa
(detta är säkert inte tillåtet av fastighetsbolaget, men det skiter jag i)
sedan skall även ett fast uttag fixas, så ett ordentligt larm kan installeras i vår.

så.. jag säger det igen.. om någon har ett larm liggandes, eller känner till ett bra & billigt larm, så skriv / skicka pm

// Henke

wonderwizard skrev:
2629137

så.. jag säger det igen.. om någon har ett larm liggandes, eller känner till ett bra & billigt larm, så skriv / skicka pm

// Henke

Snacka med en larminstallatör (finns säkert flera här), han som bytte larmet på mitt jobb inte bara (gladeligen) lät mig behålla det gamla larmet (som fungerade helt perfekt)
han gick dessutom ut i bilen och rotade fram fler IR detektorer, magnetkontakter och larmfolie för rutor (begagnat utom folien då).

Dessutom kom han förbi några dagar senare och hade då på ett annat ställe plockat ner en alldelens ny vattentät koddosa för att koppla på/av larmet med.

Inte vet jag om han hyste extra stort hat mot tjuvpack, eller om det var för att jag hjälpte honom med lite handräckning och bjöd på fika, men han var väldigt mån om att jag skulle få det att funka.

Anledningen till att vi bytte ut larmet var för att vi tecknade avtal med utryckning, och då ville dom att det skulle vara deras grejjor.

GuW skrev:
2629550 han som bytte larmet på mitt jobb inte bara (gladeligen) lät mig behålla det gamla larmet (som fungerade helt perfekt)
han gick dessutom ut i bilen och rotade fram fler IR detektorer, magnetkontakter och larmfolie för rutor (begagnat utom folien då).

Har du ett gammalt larm liggandes nu då ? sälja det ?

wonderwizard skrev:
2630240 Har du ett gammalt larm liggandes nu då ? sälja det ?

Jag har väl också ett garage, eller tror du jag tiggde till mig grejorna baraför att ha dom liggandes.

Ett tips är att provkoppla det hemma med en liten summer/lampa istället för sirenen och magnetkontakter på alla larmslingor så att du kan kolla vad om händer på varje slinga, annars riskerar du att bli lomhörd.
(en slinga bör vara sabotageskydd, och den stängs inte av när man larmar av)

Ett annat, mindre spännande alternativ är ju att köpa ett nytt eller ett begagnat med kopplingsschema.

Som sagt hör med nån larm instalatör, vi skulle kasta allt gammalt när jap hade apu på ett sånt företag, så dom kan nästan garanterat fixa fram.

Du vet att du åker ut när hbghem får reda på att du byggt om garaget. Det har med brandsäkerheten att göra.

Din granne kanske inte vill ha en skiljevägg, inte vet jag - men alltid stör det nån som skvallrar - det bara är så.

Jaja, bara så du vet.....

wonderwizard skrev:
2629137 när R6:an stals, så tog dom sig in bakom bilen som syns på första bilden
hur vet jag inte, eftersom jag inte hittade några brytmärken.
antingen glömt att låsa eller kanske någon som öppnade.
jag vet iaf att både polisen & försäkringsbolaget var HELT ointresserade i hur dom stal den ?????

när polarens CBR1000RR stals, så tog dom fel garageport, dom bröt upp grannens, så pass mycket att den lossnade helt & la hela porten ovanpå hans bil, sedan rullade dom helt enkelt ut den.

kommer även att dela mitt & grannens plats, så jag har HELT eget, problemet är strömmen, måste fixa någon som drar ny ström, då vi delar lampa
(detta är säkert inte tillåtet av fastighetsbolaget, men det skiter jag i)
sedan skall även ett fast uttag fixas, så ett ordentligt larm kan installeras i vår.

// Henke

Som elektriker så är det ju inga probs med lampor. koppla in dig på granens dosa på delen med ständig ström alltså matningen sen sätter du ju bara en ny brytare i din del. Sen kan du ju hänga upp hur många lysrörs amaturer som helst. Går att köpa billigt på biltema eller jula.

larm kan du ju köpa en ir sensor som är kopplad till en siren i garaget. Sen drar du matningen till ir sensorn till ännu en dold brytare utanför garaget som bara du vet om. Den slår du bara på när du går därifrån.

vips så har du ett grymt larm som är öron bedövande (med rätt serin) glöm inte bara att slå av brytarn när du ska in i garaget :)

Om du vill ha något värre fast billigt så finns det med på biltema eller jula men denna variant är både billig och effektiv. det enda du behöver är ju 1St Ir 1stbrytar dosa (lamp knapp) 10-15kabel några sockerbitar eltejp och klammer... Och så det viktigaste ett stort jävla lastbils horn...

Last edited:
Mavve skrev:
2630905 Du vet att du åker ut när hbghem får reda på att du byggt om garaget. Det har med brandsäkerheten att göra.

Din granne kanske inte vill ha en skiljevägg, inte vet jag - men alltid stör det nån som skvallrar - det bara är så.

Jaja, bara så du vet.....

Det finns redan garageboxar med skiljeväggar, jag har tjatat om att få byta till ett sådant, redan efter att min R6:a blev stulen.
sedan var jag på dem igen efter att glennings cbr100rr blev stulen, men inte ett skit händer, så jag ringde upp dom o frågade om jag fick bygga skiljeväggar själv, och det var OK, så länge jag inte förstör något & att det går att återställa som det var innan.

larmet & elen kan bli lite mer krångligt dock

Last edited:
wonderwizard skrev:
2631241 Det finns redan garageboxar med skiljeväggar, jag har tjatat om att få byta till ett sådant, redan efter att min R6:a blev stulen.
sedan var jag på dem igen efter att glennings cbr100rr blev stulen, men inte ett skit händer, så jag ringde upp dom o frågade om jag fick bygga skiljeväggar själv, och det var OK, så länge jag inte förstör något & att det går att återställa som det var innan.

larmet & elen kan bli lite mer krångligt dock

Gott - då är man ju på grön kvist med dem :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!