Mitt första tv-reportage: 3 min om nätaktivism

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Det var en jävel till att flaxa med armarna när han pratar. :D

Snyggt annars. Vad har du gjort då? Filmat, intervjuat, redigerat?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Där när du filmar Ulf Bjereld så är han lite väl långt ut i kanten. Det känns nästan som att han får kämpa för att komma in i bild. Tänk på tredjedelar. Men det kanske fanns lite ont om utrymme för att placera kameran på ett vettigt sätt där inne på kontoret?

Första bilden som jag bifogar har tredjedelar utplacerade på bilden som den ser ut nu.

Andra bilden är något beskuren för att få in honom lite mer i bilden. Jag skulle egentligen velat ha honom ännu lite längre in i bilden, men då han redan sitter så långt åt vänster finns det inte utrymme att beskära på ett vettigt sätt utan att det blir en för extrem närbild. Som bonus får man även bort en del av tavlan som stjäl lite av ögats koncentration på intervjuobjektet.
 

Bifogat

  • honkiie1.jpg
    honkiie1.jpg
    130.1 KB · Visningar: 27
  • honkiie2.jpg
    honkiie2.jpg
    110.5 KB · Visningar: 29

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Där när du filmar Ulf Bjereld så är han lite väl långt ut i kanten. Det känns nästan som att han får kämpa för att komma in i bild. Tänk på tredjedelar. Men det kanske fanns lite ont om utrymme för att placera kameran på ett vettigt sätt där inne på kontoret?

Första bilden som jag bifogar har tredjedelar utplacerade på bilden som den ser ut nu.

Andra bilden är något beskuren för att få in honom lite mer i bilden. Jag skulle egentligen velat ha honom ännu lite längre in i bilden, men då han redan sitter så långt åt vänster finns det inte utrymme att beskära på ett vettigt sätt utan att det blir en för extrem närbild. Som bonus får man även bort en del av tavlan som stjäl lite av ögats koncentration på intervjuobjektet.

Jo det är lite väl mycket luft och jag tänkte på det. Men det är just tavlan som gjorde att jag inte zoomade in. Jag tycker att den skulle se lite mer irriterande ut ifall jag skulle zoomat. Ifall man nästan bara ser en list ser det väldigt dåligt ut.

Kontoret var ganska litet men jag borde möblerat och fixat lite mer för att få bra bild. Till exempel helt enkelt plocka ner tavlan. Det blev hyfsat men bättre kan det alltid bli.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jo det är lite väl mycket luft och jag tänkte på det. Men det är just tavlan som gjorde att jag inte zoomade in. Jag tycker att den skulle se lite mer irriterande ut ifall jag skulle zoomat. Ifall man nästan bara ser en list ser det väldigt dåligt ut.

Kontoret var ganska litet men jag borde möblerat och fixat lite mer för att få bra bild. Till exempel helt enkelt plocka ner tavlan. Det blev hyfsat men bättre kan det alltid bli.
Det är inte mängden luft på bilden som är problemet. Det är hans placering i förhållande till luften som är lite skev. Jag valde bara att beskära bilden för att det var enklast för mig, så slapp jag göra bilden större och göra något kreativt med det tomma utrymmet.

Det är nu du ska hävda att du inte möblerade om för att det var ett medvetet drag från din sida. Självklart så vill du inte gå in och förändra något i den befintliga miljön eftersom det skulle vara att kompromissa med inslagets dokumentära kvalitet. :tummenupp
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top