MItt däck sitter väl på fel håll??

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Jag satt och kollade lite bilder på min mc, och la då märke till mönsterriktningen på framdäcket, det är ju fel, eller har jag fel???

Är det fel är ju Mc husets verkstad helt hopplösa!!!! Har lämnat in hojen där 2ggr, och har fått åka tillbaka båda ggr efter jag hämtat hojen. Första gången bytte jag framdrev, när jag kört iväg kunde jag inte växla upp mer än till 2ans växel. Fick köra tillbaka och åtgärda! De hade satt tillbaka "vad den nu heter" fel på växelspaken.

Andra gången bytte de däck på framhjulet, vilket tar 40min. Sen när jag kommer ut på motorvägen börjar skiten vibrera. För köra tillbaka igen.

Och nu detta, upptäcker att mönstret är åt fel håll! :huvet

Bifogat

• visabild.php.jpg
    visabild.php.jpg
    55.8 KB · Visningar: 754
Kolla på sidan av däcket, där ska finnas en pil som markerar rotationsriktningen. Pilen ska alltså peka i den riktning hjulet roterar när man kör...

Det är rätt. v-mönster sitter tvärtom på bilar, av ngn anledning jag aldrig kommer att förstå.

Nä, det sitter nog rätt. Jag har ett liknande mönster och det ser ut så också. Jag har Sportec M3 både bak och fram. Kolla på sidan av däcket. Där brukar finnas en pil som visar rotationsriktningen. Bara att titta där och är det fel så får du väl åka tillbaka...igen.

Snygg hoj föresten!:tummenupp

Last edited:
kollar man bilden du har i ditt garage..

Tittar man på ekern så ser det ut som om fälgen är satt på fel håll

ta o kolla på ekern / ekrarna, så finns det en pil för rotation, likaså på däcket

de är de bara pilen som kan avgöra. finns båda modeller vad jag vet.
du har inte vänt fälgen fel då? :hihi

Dyker denna tråd upp varje vår?

Mönstret är rätt!
Men fälgen kanske inte är?!

Anledningen är att det motverkar "cupping".

kollar man bilden du har i ditt garage..

Tittar man på ekern så ser det ut som om fälgen är satt på fel håll

ta o kolla på ekern / ekrarna, så finns det en pil för rotation, likaså på däcket

Hur vet man vilket håll fälgen ska sitta på? Bakhjulet är ju lätt att fatta men framhjulet...

Hur vet man vilket håll fälgen ska sitta på? Bakhjulet är ju lätt att fatta men framhjulet...
Det finns små pilar. Jag lyckades inte med att få på fälgen på fel håll iaf, även om jag försökte väldigt, väldigt länge :rofl

Om jag inte minns fel så är skivorna aningen förskjutna vilket gör att det är omöjligt att få in dem i oken.

På min går det att vända på fälgen. Kanon om man är lat, o inte orkar kränga om däck på traditionellt sätt :)
Har testat och märkte inga vibrationer eller liknande (inte mer än vanligt iaf). :tummenupp

Får man på en fälg på fel håll på en r1 är 98-01 är man jävligt vass för det går inte utan att man modifierar mycket.........

Får man på en fälg på fel håll på en r1 är 98-01 är man jävligt vass för det går inte utan att man modifierar mycket.........
Och den dag man upptäcker det ska man inte tävla i ERF och försöka byta från slicks till regndäck...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti