Mitt caferäcerprojekt - CX500

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Mitt caferäcerprojekt - CX500, nu bänkad

Köpte hojen i vintras som jag sakta med säkert tänkte göra mer personlig. Den kom med ett gubbigt customstyre som snabbt byttes ut mot ett LSL sportstyre. Förbättrade köregenskaperna radikalt! Fick även byta gaswire då den gamla blev för lång. Har monterat miniblinkers och ett 2-1 system (det sistnämnda gjorde förra ägaren ärligt talat). Stålomspunna bromsslangar står härnäst på önskelistan. Originallimpan och väskfästen får sitta kvar då jag vill kunna skjutsa cheyen och kunna toura.

Motorn är riktigt underbar! :)

Bifogat

• vladdecx.jpg
    vladdecx.jpg
    93 KB · Visningar: 466
  • sovietcx.jpg
    sovietcx.jpg
    226.3 KB · Visningar: 331
Last edited:
Vad du än gör så ta INTE bort klistermärket på framlampa!!!
En riktig klenod du har där. Hojen ser inte dum ut den heller!

Du har säkert redan sett denna. Går ju göra mycket med små medel!
1978-honda-cx500.jpg

Ja, kreativt ombyggda CX:ar att inspireras av finns det en och annan av! Jag kommer dock inte göra några radikala förändringar omedelbums utan tar en sak i sänder. Prioriterade modifikationer är de som ökar hojens körbarhet (jag tänkte boka in mig på några bandagar med den!) Var ute å testkörde CX:en både lördan & söndan i helgen - riktig underbart liv i maskineriet när motorn varvar upp, kan inget annat än älska en sportig v-twin!
Vad du än gör så ta INTE bort klistermärket på framlampa!!!
En riktig klenod du har där. Hojen ser inte dum ut den heller!
Hehe, var inte orolig, det var jag som satte dit klistermärket så jag har inga som helst planer på att ta bort det! :)

Såg att helhetsbilden blev suddig av nån anledning när jag bifogade den till inlägget, har laddat upp en högupplöst bild här.

Vore kul om det fanns några caferäcerträffar/gruppkörningar, alltid kul att se andras hojar och få mer inspiration!

Last edited:
Varför vänta till sommaren?? Häng med till motormässan i jönköping under påsken! :) Eller på en tur i roslagen senare i aprill?

Vore kul att rodda ihop en gemensam caferäcerkörning, förhoppningsvis är tillräckligt många här från forumet intresserade av det..

Hojen rullar och det snöar inte (just nu...)! Nytorget på Slöddermalm är ju mysigt, "Skåningen" har gott kaffe, söta flickor bakom baren och goda kakor. Allt man kan behöva, med andra ord!

En gemensam caferacerkörning hade ju varit hur kul som helst. Hinner min bli klar så kommer jag att ta den till Hojrocken i Västervik i sommar :)

Lycka till med bygget, CX har grym potential :tummenupp

Vad är den angivna ursprungseffekten?:va

Vad är den angivna ursprungseffekten?:va

50 häst jämnt vid 9000 varv!

Det minus transmissionsförluster och moms blir tydligen runt 36hk! :näsblod

hade kanske blivit lite mer om Herr Andersson varit lite starkare i vänsterhanden, orkade bara gasa till 8100varv. :D

Fast det fanns kanske en annan anledning till det? :va

:hej

/e

Han gasade till rödmarkeringen (9500 rpm). Både vridet och effekten började sakta dala efter de varvtal där dessa var på max. I överlag är effektutvecklingen väldigt jämn och kommer tidigt i registret, vilket ger en behaglig motorkaraktär. Den första "kicken" kom redan vid 3500 rpm och mellan 6000 och varvstoppet ligger effektutvecklingen inte långt ifrån max.

Enligt spec ska motorn ha 50hp på veven, vilket den kanske hade när den lämnade fabriken en gång i tiden :)
Andersson sa att han har ett turbokit för en CX. Hmmm...... :hojraket

Han gasade till rödmarkeringen (9500 rpm). Både vridet och effekten började sakta dala efter de varvtal där dessa var på max. I överlag är effektutvecklingen väldigt jämn och kommer tidigt i registret, vilket ger en behaglig motorkaraktär. Den första "kicken" kom redan vid 3500 rpm och mellan 6000 och varvstoppet ligger effektutvecklingen inte långt ifrån max.

Enligt spec ska motorn ha 50hp på veven, vilket den kanske hade när den lämnade fabriken en gång i tiden :)
Andersson sa att han har ett turbokit för en CX. Hmmm...... :hojraket

De kom ju som fabriksmodeller med Turbo. Ett fint ex idag kan tydligen betinga höga priser. Sådär absurt ful-snygg skapelse är det.

Han gasade till rödmarkeringen (9500 rpm).
Jag såg det sedan nät jag tittade på videon. :rodnar

I överlag är effektutvecklingen väldigt jämn och kommer tidigt i registret,
vilket ger en behaglig motorkaraktär. Den första "kicken" kom redan vid 3500 rpm
och mellan 6000 och varvstoppet ligger effektutvecklingen inte långt ifrån max.

Låter väldigt likt transan med runt 50hp på 600cc.
Mellan typ 3500-7000 varv är det riktigt jämnt.
Galet lättkört. :tummenupp

I regn på Gälleråsen kunde till och med lilla jag låta
bakhjulet drifta en del i utgången av kurvorna.
Fast jag fick skit från instruktören! :tuttar

Hon tyckte det såg okontrollerat ut. :rolleyes:

På söndag blir det ATT BTW! :banana

Grymt fin CX! :tummenupp

/e

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...