Mitt bygge

unknownuser

Student
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
---
Ah tja. Skulle man kunna tänka sig att en mc-ram är konstruerad ungefär som på bilden? Jag håller på med ett projekt där jag ska designa en egen mc och jag känner att jag behöver lite feedback angående detaljer. Kom gärna med förslag på utseende. Jag har ju inte kommit långt, men alltid en bit på vägen... kommentera!

Bifogat

• ramen2.jpg
    ramen2.jpg
    18.6 KB · Visningar: 140
lassnig skrev:
Ah tja. Skulle man kunna tänka sig att en mc-ram är konstruerad ungefär som på bilden? Jag håller på med ett projekt där jag ska designa en egen mc och jag känner att jag behöver lite feedback angående detaljer. Kom gärna med förslag på utseende. Jag har ju inte kommit långt, men alltid en bit på vägen... kommentera!

Bilden är nog ganska missvisande, iom att man inte har nåt att jämföra med. Där ser de ut som den kommer att ha rätt lång hjulbas.. :va

finns väl en uppsjö av olika designer med olika egenskaper. Några:

honda-frame.jpg

CB900F_studio_frame.jpg

frankcd.jpg

07_converted_860_frame.jpg

sv650frame.jpg

69t250_frame.jpg

frame.jpeg

Jonathan skrev:
Bilden är nog ganska missvisande, iom att man inte har nåt att jämföra med. Där ser de ut som den kommer att ha rätt lång hjulbas.. :va

det är sant. visserligen är det min första hoj jag bygger seriöst, så man får lära sig av sina misstag. men å andra sidan går den säkert att korta lite... ska jobba på det! tack för tipset!

lassnig skrev:
det är sant. visserligen är det min första hoj jag bygger seriöst, så man får lära sig av sina misstag. men å andra sidan går den säkert att korta lite... ska jobba på det! tack för tipset!

Vet inte vad för sorts hoj du tänkt modellera men det där ser ut som den hör till en glidare. Bästa är nog om du letar upp en riktig ram från en hoj av samma typ som du tänkt göra, typ som bilderna dee_cati postade, som du sedan använder som förebild när du gör din egen ram. Fundera också på hur stor motorn, fjädringskomponenter och hjulen kommer vara innan du skissar upp ramen för risken är rätt stor att dimensionerna blir helt fel om du börjar göra ramen och lägger till resten efteråt.

Coola Ola skrev:
Vet inte vad för sorts hoj du tänkt modellera men det där ser ut som den hör till en glidare. Bästa är nog om du letar upp en riktig ram från en hoj av samma typ som du tänkt göra, typ som bilderna dee_cati postade, som du sedan använder som förebild när du gör din egen ram. Fundera också på hur stor motorn, fjädringskomponenter och hjulen kommer vara innan du skissar upp ramen för risken är rätt stor att dimensionerna blir helt fel om du börjar göra ramen och lägger till resten efteråt.

Det var väl mest tänkt att bli en drag-hoj, men jag vet inte... funderar på att kanske göra något i stil med den där coola ramen från en CB900F. Någon som har något tips på någon bra hoj att modellera annars?

Tycker den här är fet,men det är väl bara för att jag har en själv.

Bifogat

• x11ram1.jpg
    x11ram1.jpg
    43.3 KB · Visningar: 69
  • X11ram.jpg
    X11ram.jpg
    45.3 KB · Visningar: 61
tja har du redan bestämmt motor bör du se till att den passar in i ramen, inte bara att den bli fö liten utan om den e fö stor motför motorn ser de bara fult ut :3freak

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt