Mitt bromsljus

Friggan

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
rs125:a
Hej
PÅ min Rs125:a måste jag trycka in både bak och frambromsen väldigt hårt för att bromsljuset ska funka... Så jag undrar om jag kan ställa om det på ett enkelt sätt så att det lyser även när jag bromsar lite bara. Bromsvätskenivån ligger närmare min än max både bak och fram, kan det spela ngn roll?

Sen undrar jag att när man ska göra en säkerhteskontroll innan uppkörningen, får man ha en lapp som säger vilka grejer man ska kolla då? Eller om någon kan en bra ramsa eller något så att man kan komma ihåg alla sakerna.

Friggan skrev:
Hej
PÅ min Rs125:a måste jag trycka in både bak och frambromsen väldigt hårt för att bromsljuset ska funka... Så jag undrar om jag kan ställa om det på ett enkelt sätt så att det lyser även när jag bromsar lite bara. Bromsvätskenivån ligger närmare min än max både bak och fram, kan det spela ngn roll?

Sen undrar jag att när man ska göra en säkerhteskontroll innan uppkörningen, får man ha en lapp som säger vilka grejer man ska kolla då? Eller om någon kan en bra ramsa eller något så att man kan komma ihåg alla sakerna.
Hej Friggarn!bromsvätskenivån har ingen betydelse,bakbromsen kan du justera på fjädern som sitter fäst i pedalen,fram tror ja att den kärvar prova att spruta lite halka lätt typ crc 5/56 :tummenupp

Okej jag kanske formulerade mig lite dåligt, bromsarna tar bra båda två men bromsljuset lyser inte förens jag drar in bromshandtaget väldigt långt.

Om du trycker ner bakbromsen fungerar bromsljuset då?

Kolla alla kontakter.
Skruva bort bromshandtaget och kolla så att "ploppen" som ska gå ut kan fara ut lätt...

bakbromsens bromskontakt känner på trycket. Den kan du som jag inte vet justera på nåt sett(förutom då att justera bakbromsen). Den där uppe vid handtaget brukar kärva. Skruva ut kontakten och smörj upp.

Sen undrar jag att när man ska göra en säkerhteskontroll innan uppkörningen, får man ha en lapp som säger vilka grejer man ska kolla då? Eller om någon kan en bra ramsa eller något så att man kan komma ihåg alla sakerna.[/QUOTE]

På min andra uppkörning behövde jag bara göra säkerhets kontroll för alla lampor! Jag fick en jätte bra lapp på säkerhetskontroll av min trafiklärare fast du kasnke övningskör privat eller?

Rift skrev:
slumpar dem inte bara ut vad man ska kolla :va eller har jag missförstått allt :) dem säger väl, kolla lagret på .......... så ska man gå och vissa att man har ett hum om hur man går till väga
Nope de kan till exempel säga: Kolla elsystemet, kolla bromsarna, osv...alltså ett helt parti av saker inte bara enstaka saker...fasst det kanske skiljer sig från uppkörnig till uppkörning...

Rift skrev:
slumpar dem inte bara ut vad man ska kolla :va eller har jag missförstått allt :) dem säger väl, kolla lagret på .......... så ska man gå och vissa att man har ett hum om hur man går till väga
På min uppkörning sa läraren bara "gör säkerhetskontroll" så gjorde jag hela. Fick ingen lapp där det stod nåt.

Det är upp till dem på uppkörningen vad du ska kolla på mc:n
Jag fick t ex bara göra en säkerhets kontroll på lagrena inget mer.
Och nej, du får inte ha en minneslapp där det står vad du ska kolla.
Måste lära dig allt utantill. inte särkilt besvärligt.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...