Mitt batteri kokade under laddning-är det kört?

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
Superduke
Hej alla kunniga!
Jag plockade ur batteriet ur hojen i förrgår för att ladda det men min laddare från biltema (jag vet att den är dålig och jag borde ha en cTek :rolleyes: )
Vad som hände var att jag laddade batteriet lite längre än fullt eftersom att jag inte visste att laddaren inte har nån underhållsladdningfunktion efter att batteriet är fulladdat. Efter ungefär ett dygns laddande kopplade jag ur laddaren men hörde ett brusande, skummande ljud från batteriet. Jag antar att batteriet hade börjat koka :mad:
Nu till min fråga: är batteriet helt kört och bara att slänga eller tvärtom? är det säkert att koppla in batteriet i hojen och kolla hur starkt det är? Något annat jag borde tänka på?
Tack på förhand!
// Mayer

Hej alla kunniga!
Jag plockade ur batteriet ur hojen i förrgår för att ladda det men min laddare från biltema (jag vet att den är dålig och jag borde ha en cTek :rolleyes: )
Vad som hände var att jag laddade batteriet lite längre än fullt eftersom att jag inte visste att laddaren inte har nån underhållsladdningfunktion efter att batteriet är fulladdat. Efter ungefär ett dygns laddande kopplade jag ur laddaren men hörde ett brusande, skummande ljud från batteriet. Jag antar att batteriet hade börjat koka :mad:
Nu till min fråga: är batteriet helt kört och bara att slänga eller tvärtom? är det säkert att koppla in batteriet i hojen och kolla hur starkt det är? Något annat jag borde tänka på?
Tack på förhand!
// Mayer

Det beror på hur länge det kokade, va det några minuter är det säkert ingen fara men kokade det i timmar är det nog inte så friskt.

Du kan suga upp lite vätska i en trasparent slang å kolla om den är klar eller grumlig.
Är den grumlig är batteriet skadat. Det grumliga är blyoxid pulver som lossat från blygallerna när batteriet kokat.

För att vara helt säker kan du göra ett belastningstest på batteriet. Det borde de flesta bil/mc verkstäder eller mackar kunna fixa åt dig.
Du kan ju oxå skruva i batteriet i hojen å testa. Gör i sånna fall flera starter så batterier verkligen får jobba.

Micke

Det beror på hur länge det kokade, va det några minuter är det säkert ingen fara men kokade det i timmar är det nog inte så friskt.

Du kan suga upp lite vätska i en trasparent slang å kolla om den är klar eller grumlig.
Är den grumlig är batteriet skadat. Det grumliga är blyoxid pulver som lossat från blygallerna när batteriet kokat.

För att vara helt säker kan du göra ett belastningstest på batteriet. Det borde de flesta bil/mc verkstäder eller mackar kunna fixa åt dig.
Du kan ju oxå skruva i batteriet i hojen å testa. Gör i sånna fall flera starter så batterier verkligen får jobba.

Micke

Tack för hjälpen!
Jag skulle tippa på att det kokade säkert nästan en timme, skall testa att kolla om vattnet är grumligt och så kanske jag gör ett belastningstest!
Jag kommer definitivt gå till biltema och i alla fall försöka kräva ett nytt batteri från dem eftersom att det inte står att man inte får ladda för länge! (ifall det är paj alltså)

Tack för hjälpen!
Jag skulle tippa på att det kokade säkert nästan en timme, skall testa att kolla om vattnet är grumligt och så kanske jag gör ett belastningstest!
Jag kommer definitivt gå till biltema och i alla fall försöka kräva ett nytt batteri från dem eftersom att det inte står att man inte får ladda för länge! (ifall det är paj alltså)

Det är ingen fara att koppla in batteriet på hojen om det finns hyftsat med spänning i batteriet. Kolla först med en voltmeter att det ligger på minst 12 volt. Att batteriet har pyst lite under laddningen behöver inte alls betyda att det är förstört. Det bubblar och pyser en del i batterier även när de sitter i fordon, d v s om det är ett vanligt batteri med vatten/syra.

Det är ingen fara att koppla in batteriet på hojen om det finns hyftsat med spänning i batteriet. Kolla först med en voltmeter att det ligger på minst 12 volt. Att batteriet har pyst lite under laddningen behöver inte alls betyda att det är förstört. Det bubblar och pyser en del i batterier även när de sitter i fordon, d v s om det är ett vanligt batteri med vatten/syra.
Okej! Känns ganska lagom att kolla om det är grumligt samt att göra ett belastningstest. Eventuellt så går jag till Biltema och försöker direkt, man vet aldrig med sådana stora företag, ärligt talat så står det ingenstans att det kan skada batteriet om man laddar för länge :näsblod
Tack för hjälpen!
// Mayer

Helt normalt att det bubblar under laddning - Om det fortfarande finns vatten mellan markeringarna (eller så det täcker plattorna) så är allt normalt. Annars måste du fylla på med batterivatten!
Ett biltema batteri brukar inte vara så kinkiga med vattennivå utan det du tappar i kapacitet märker du inte av.

Vid laddning avger batteriet vätgas som bubblor. Helt i sin ordning.
Fyll på m batterivatten till rätt nivå (om det behövs) och prova batteriet, helt enkelt.
(Ursäkta viss upprepning av inlägget ovan.)
/u

Halojsan......

Gå till Biltemas kundtjänst med ditt Batteri. Medtag kvitto o framför att batteriet kokade vid laddning. Behöver inte nämna varför det kokade eller hur länge. Stå bara som ett fån.... Biltema har den policyn att de byter utan större frågor. Kör färghållning bara... Säger jag som ansvarat för Biltemas kundtjänst samt även varit Batteransvarig på ett varuhus.....

Hööööörrrrrrrssssss

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!