Mito

Robbis

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
Snart 125:a
Tja, jag undrar varför Mito ser likadan ut som Ducati 996, är det är samma företag som har tillverkat dom eller så? :confused:

Robbis skrev:
Tja, jag undrar varför Mito ser likadan ut som Ducati 996, är det är samma företag som har tillverkat dom eller så? :confused:

Cagiva Mito = Cagiva är tillverkarna
Ducati 996 = Ducati är tillverkarna
Dock så är båda märkena italienska och mito har väl blivit "lite" inspirerad av Ducatis former

Cagiva ägde (äger fortfarande?) Ducati när de tog fram den modellen. Cagiva är större än man tror.

oj e cagiva såååååå stort. fett. men varför kommer dom inte te sverige då

Jag skrev bara vad jag visste. Tror att de har haft leverantörer i Sverige. De kanske inte sålde så bra vad vet jag

Cagiva och Ducati hör till samma koncern. Det var Ducati 916 som man sneglade lite på när den nuvarande designen på Miton skulle tas fram. Dom sneglade inte åt helt fel håll iaf :)

Alltså, det var under den tid då striden mellan sport 125:orna var som värst. Aprilia med sin Futura, Hondas NSR och Yamahas nya TZR härjade på i 125-marknaden.

Cagiva, som var i behov av att förnya sin 125-flora, blev tvungna att försvara sin postion som det exotiska märke det ansågs vara. De hade sett vad japanerna hade gjort med sina 125:or den senaste tiden och kom fram till att allihopa hade byggt upp sina modeller så att de kring sina vardagliga sportchassi monterat på kåpor som gjorde att de liknade sin större syskon och som pricken över i:t målades de i samma färger som 1000-kubikarna. "Jamen det där kan vi göra mycket bättre" tänkte Cagivas ledning och beslöt att "låna" den dåvarande koncernsläktingen Ducati 916:s råvaror och revolutionerande design och sätta in det i deras exklusivaste modell.

Detta skulle bli kronjuvelen bland 125:orna för en lång tid framåt och när den presenterades 1994 visade Cagiva upp en lättviktare som för längesedan beträtt gränsen för allt vad overkill hette: chassit bar ibland exakt samma delar som fanns på Ducatin, en styrdämpare hade monterats, 7-växlad låda, en motor med tillräcklig effekt, extremaste körställningen hittills och en design som visade precis vilken supersporthojs DNA den bar...

Men sen var den också mycket dyrare än tex. TZR och NSR så det var därför den inte sålde så bra som det var tänkt från början.

Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026