Mito?

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Hej. Jag har fått ett litet hjärnsläpp så jag funderar på att kanske köpa mig en Mito. Jag har lite frågor som jag vill ha konkreta svar på.

Läste i en annons: "34hk på gatan (11kw i pappret)
0-100km/h på 5,9 sekunder och en toppfart på cirka 170-180.
Drar cirka 0,5 liter/mil blandad körning."

Stämmer bränsleförbrukningen ovan? Eller vad är den?

Jag förstår det som att ostrypt 125a = tung mc, och att försäkringen inte gäller vid eventuel vurpa? Är det någon som har varit med om något liknade med försäkringen efter en vurpa?

Hur stor är risken att motorn skär? Räcker det att köra med bästa oljan, alltid värma upp hojjen innan man åker, inte ligga på maxvarv för länge osv? Eller händer det att Mitos skär ihop även om man behandlar den som sitt eget barn?

Enda orsakerna till att jag tidigare dissat tvåtakt är just Bränsleförbrukningen, försäkringen ostrypt och haveri risken, så kan jag få svar på dessa frågorna så kanske jag ändrar mig.
 
Jag kan svara på 2 frågor tror jag..

Om du vurpar med en ostrypt 125:a så händer det inte mycket.. Är väl nästan omöjligt att se om den är ostrypt eller inte. Bänkning är väl enda sättet att få reda på om den är just det. Såvida det inte sitter trimmavgassystem och liknande.

Min hoj drar under 0,5 liter/mil blandad körning.. Men sen är det ju inte lika många hästar i min. Men jag skulle tro att kör man lugnt så är 0,5 liter/mil ganska trolig bränsleförbrukning.

Tyvärr så vet jag inte så mycket om Miton.. Men jag hoppas att jag kunde vara till lite hjälp iaf :)

//Jax
 
stoooffe skrev:
2318844 0.65-0.7 drar min RS blandad körning, och den kan väl jämföras med en Mito. :tummenupp

Det blir väl lite mindre än 1 krona / km, medans en fyrtaktare kostar kanske 30 öre / km. Är det värt det med tvåtakt?
 
Last edited:
Limez skrev:
2318863 Det blir väl lite mindre än 1 krona / km, medans en fyrtaktare kostar kanske 30 öre / km. Är det värt det med tvåtakt?



Man kör väl för det är roligt och då får det kosta =)

Lite skillnad dock om man endast har det som transportmedel.
 
Mito

Ny fråga, Jag har sökt men inte riktigt hittat svaren. Skär Mitos bara sådär eller vad är det som orsakar det? Om man kör på bra olja, alltid värmer upp motorn, inte max-pressar hojjen för mycket, kan den skära endå? Är det någon speciel årsmodell som man bör undvika?

Jag vill ha en motorcykel som fungerar och inte behöver mekas med hela tiden, en riktigt bra hojj helt enkelt, går orden Mito och riktigt bra hojj ihop?

Eller är det 4-takt som gäller om man vill kunna köra mer än meka?



Míton är ju så jävla snygg :yoparty
 
Limez skrev:
2427014 Ny fråga, Jag har sökt men inte riktigt hittat svaren. Skär Mitos bara sådär eller vad är det som orsakar det? Om man kör på bra olja, alltid värmer upp motorn, inte max-pressar hojjen för mycket, kan den skära endå? Är det någon speciel årsmodell som man bör undvika?

Jag vill ha en motorcykel som fungerar och inte behöver mekas med hela tiden, en riktigt bra hojj helt enkelt, går orden Mito och riktigt bra hojj ihop?

Eller är det 4-takt som gäller om man vill kunna köra mer än meka?



Míton är ju så jävla snygg :yoparty


Nej..
 
Vanligaste orsakerna till att en tvåtaktare skär;

1. Felaktig oljemängd, klen bränsleblandning
2. Kolv/ringar har gått för långt
3. Hojen går långa sträckor på samma varvtal
4. Fel tändstift

Knalla ut till en crossbana.. Snacka med tvåtaktsåkarna om deras erfarenheter. I stor sett alla har kört hela säsongen klanderfritt. Varför? Se ovan :tummenupp
En tvåtaktare har inget på gatan att göra
 
min fiddy har aldrig krånglat! men fan va tråkigt det är att köra på mer än 50väg 11 hästar och 4takt men ljudet... :tummenupp
 
Limez skrev:
2427014 Ny fråga, Jag har sökt men inte riktigt hittat svaren. Skär Mitos bara sådär eller vad är det som orsakar det? Om man kör på bra olja, alltid värmer upp motorn, inte max-pressar hojjen för mycket, kan den skära endå? Är det någon speciel årsmodell som man bör undvika?

Jag vill ha en motorcykel som fungerar och inte behöver mekas med hela tiden, en riktigt bra hojj helt enkelt, går orden Mito och riktigt bra hojj ihop?

Eller är det 4-takt som gäller om man vill kunna köra mer än meka?



Míton är ju så jävla snygg :yoparty
Den skär ju inte utan anledning, anledningen kan va obegriplig men den finns alltid.

4 taktare är ganska underhåll(nings) fritt ja.

Ja dom är rätt feta.

Ljunghusen skrev:
2427048 Vanligaste orsakerna till att en tvåtaktare skär;

1. Felaktig oljemängd, klen bränsleblandning
2. Kolv/ringar har gått för långt
3. Hojen går långa sträckor på samma varvtal
4. Fel tändstift

Knalla ut till en crossbana.. Snacka med tvåtaktsåkarna om deras erfarenheter. I stor sett alla har kört hela säsongen klanderfritt. Varför? Se ovan :tummenupp
En tvåtaktare har inget på gatan att göra
Kör man den på gatan ska man va medveten om det du säger.

Och lycka till att bestycka så blandningen är rätt på hela registret vid alla förhålanden.
 
Last edited:
prulle skrev:
2427052

4 taktare är ganska underhåll(nings) fritt ja.

Det säger du tills du skaffar stor hoj, sen kommer du också att hata 2-takt om du inte gör det redan, 2-takt är skit.
 
prulle skrev:
2427052

Och lycka till att bestycka så blandningen är rätt på hela registret vid alla förhålanden.

Precis! Det GÅR inte med en förgasarmotor. Men kör man med varierande varvtal helatiden kvittar det (för motors livslängd)!
 
Solid snake skrev:
2427056 Det säger du tills du skaffar stor hoj, sen kommer du också att hata 2-takt om du inte gör det redan, 2-takt är skit.
Jag hatar redan 2 taktare men det finns inga vettiga alternativ när det gäller 125:or.
 
Kör man den på gatan ska man va medveten om det du säger.

Och lycka till att bestycka så blandningen är rätt på hela registret vid alla förhålanden.[/QUOTE]



Det finns väll separata oljetankar? Jag har då haft det på min.
 
Wolfen skrev:
2427362 Kör man den på gatan ska man va medveten om det du säger.

Och lycka till att bestycka så blandningen är rätt på hela registret vid alla förhålanden.



Det finns väll separata oljetankar? Jag har då haft det på min.
Och vad har oljan att göra med om blandningen är fel på låga varv men bra på höga?

Edit: lär dig citera texter också.
 
Solid snake skrev:
2427373 Och vad har oljan att göra med om blandningen är fel på låga varv men bra på höga?

Edit: lär dig citera texter också.

:Bugar
Instämmer vad har det med saken att göra?

Vist oljan tar plats i blandningen så få den för lite bensin får den för lite olja. Men länge än så kommer jag inte..
 
Last edited:
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top