Mito kolv/topp?

AlpinA

öhh..
Gick med
26 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kommer
Ni med mito som har mekat lite mitomotorer får ta och hjälpa mig lite nu. Jag har just köpt ny kolv och den ser inte ut som den gamla. Enligt han jag köpte den av så är det den ända kolven som går att få tag på till miton så han trodde att den jag hade på inte var original. Men om den inte var original så måste isf toppen vara bytt också. För kolven som satt i var platt på toppen och den jag köpte var bågad. Den där bågen kommer då antagligen ta i toppen eftersom toppen ser ut att vara anpassad för en platt kolv.

Jag skickar upp några bilder så att ni kan se hur det ser ut men jag skulle även uppskatta om någon kunde visa bild på eran topp eller kolv eller iaf kolla om det är likadant.

(mina kolvar är olika höga men när man sätter i kolvbulten så skiljer det ingen höjd över kolvbultsfästet.)
 

Bifogat

  • b1.JPG
    b1.JPG
    118 KB · Visningar: 60
  • b2.JPG
    b2.JPG
    126.2 KB · Visningar: 71
  • b3.JPG
    b3.JPG
    76.4 KB · Visningar: 77
  • b4.JPG
    b4.JPG
    71.6 KB · Visningar: 74
Den nya kolven har ju större förbränningsyta än den gamla.. vilket ju är bra... Den lär nog höja kompet också på grund av att den ligger närmare toppen...

Ditt topplock ser ju också rundat ut, tror nog det kommer att fungera, annars är ju alternativet att du sätter toppen i svarven och kör ner nån millimeter....
 
miffo skrev:
Den nya kolven har ju större förbränningsyta än den gamla.. vilket ju är bra... Den lär nog höja kompet också på grund av att den ligger närmare toppen...

Ditt topplock ser ju också rundat ut, tror nog det kommer att fungera, annars är ju alternativet att du sätter toppen i svarven och kör ner nån millimeter....


Vad jag förstår så är mitt topplock bara rundat i mitten för kolven gåra ända ut (se bild).
 

Bifogat

  • b1.JPG
    b1.JPG
    121.9 KB · Visningar: 62
AlpinA skrev:
Ni med mito som har mekat lite mitomotorer får ta och hjälpa mig lite nu. Jag har just köpt ny kolv och den ser inte ut som den gamla. Enligt han jag köpte den av så är det den ända kolven som går att få tag på till miton så han trodde att den jag hade på inte var original. Men om den inte var original så måste isf toppen vara bytt också. För kolven som satt i var platt på toppen och den jag köpte var bågad. Den där bågen kommer då antagligen ta i toppen eftersom toppen ser ut att vara anpassad för en platt kolv.

Jag skickar upp några bilder så att ni kan se hur det ser ut men jag skulle även uppskatta om någon kunde visa bild på eran topp eller kolv eller iaf kolla om det är likadant.

(mina kolvar är olika höga men när man sätter i kolvbulten så skiljer det ingen höjd över kolvbultsfästet.)

Har en mito -95 motor. hade en exakt likadan kolv som din gammla. sen renoverade jag hela motorn köpte en exakt likadan kolv som du har köpt kostade runt 1400:- Fint tänkte jag högre komp är ju inte fel :) Men ack så fel jag hade. Kom 8km sen började den spika som satan och efter 0.5 sek så nöp den. Shit happens 4000 åt helvete :)
 
AlpinA skrev:
Vad jag förstår så är mitt topplock bara rundat i mitten för kolven gåra ända ut (se bild).

Att få dit grejern är inga probs. dom äldre topplockena är runda skiljer runt 1.5cl mellan dom nya och äldre.

Det är en orginal topp du har. har en likadan själv fast den är i sthlm nu och får inte den föräns på mån så kan inte ta nått kort.
 
Last edited:
Edholm skrev:
Har en mito -95 motor. hade en exakt likadan kolv som din gammla. sen renoverade jag hela motorn köpte en exakt likadan kolv som du har köpt kostade runt 1400:- Fint tänkte jag högre komp är ju inte fel :) Men ack så fel jag hade. Kom 8km sen började den spika som satan och efter 0.5 sek så nöp den. Shit happens 4000 åt helvete :)



Så glöm inte att bestycka om den för annars skär den. :4skrika
 
Solid snake skrev:
Så glöm inte att bestycka om den för annars skär den. :4skrika

Nej. men kör på rätt oktan tal så skär den inte;) Hade behövt kanske 105 oktan eller nått för att den inte skulle ha skurit.
 
Den ny kolven(2 ringar) ser exakt ut som bild i manual för den äldre Miton (92-94 typ ) Jag har ingen aning om motorerna skiljer mellan äldre o nyare dock.

Området som ej är kurvat kallas squish och ska täcka runt 50% av kolvytan. Helt normalt. Om det är normalt för den nya kolven är en annan femma dock. Skissen på en topp jag tittade på, visar en något anorlunda förbränningsrum än din bild. Skulle inte testa med nya fören man vet.

Inte mycket hjälp men..
 
Räcker det med bestycknig för att slippa spikningar när man fått högre komp och hur ska bestyckningen isf ändras, mer mindre?
 
AlpinA skrev:
Räcker det med bestycknig för att slippa spikningar när man fått högre komp och hur ska bestyckningen isf ändras, mer mindre?

Du kan inte köra med den dära kolven. kompet kommer att bli alldeles för högt. räcker inte att öka munstycke.
 
ok, då måste ja ta o ringa till han jag köpte den av. Han var väldigt kunnig. Men ja får väl försöka beställa en annan kolv eller nya ring till den gamla den borde hålla ett tag till.

Har du fått tag på någon annan kolv edholm?
 
Du måste kompensera för den minskade volymen i förbränningsrummet. Mät squishen med ny och gammal kolv. Därefter får du höja cylindern. Tex med en tjockare cylinderfotspackning. Annars kommer den att spika i bitar.
 
Chris Ash skrev:
Du måste kompensera för den minskade volymen i förbränningsrummet. Mät squishen med ny och gammal kolv. Därefter får du höja cylindern. Tex med en tjockare cylinderfotspackning. Annars kommer den att spika i bitar.


Kan man inte svarva kolven?

Kanske blir lite fel med balansen då, men det borde väl gå? :va
 
Chris Ash skrev:
Du måste kompensera för den minskade volymen i förbränningsrummet. Mät squishen med ny och gammal kolv. Därefter får du höja cylindern. Tex med en tjockare cylinderfotspackning. Annars kommer den att spika i bitar.

Jag har flera cylinderpackninga i olika tjocklekar, men om man höjjer upp cylindern för mycket blir det inte fel i timingen med tändningen och så då?
 
AlpinA skrev:
Jag har flera cylinderpackninga i olika tjocklekar, men om man höjjer upp cylindern för mycket blir det inte fel i timingen med tändningen och så då?

Det är ju inte veven eller så du ändar på... bara höjden på cylindern (motsattsen till att plana... ) :)
 
AlpinA skrev:
Jag har flera cylinderpackninga i olika tjocklekar, men om man höjjer upp cylindern för mycket blir det inte fel i timingen med tändningen och så då?


Det ska väl inte kunna bli fel med tändningen bara för att du höjer cylindern.

Den tänder ju fortfarande när kolven är i sitt högsta läge, eller ett par grader innan iaf.

Den kan bara bli fel om du pillar på tändningen eller veven, vilket jag förutsätter att du inte tänker göra.
 
Om man säger så här då, är det värt att testa montera kolven och höjja upp cylindern med hjälp av packningar eller är det stor risk att det blir för högt komp iaf?

Jag och pappa ska iaf ta o pilla lite med det där imorgon och kolla hur stort spel det går att få upp.
 
AlpinA skrev:
Om man säger så här då, är det värt att testa montera kolven och höjja upp cylindern med hjälp av packningar eller är det stor risk att det blir för högt komp iaf?

Jag och pappa ska iaf ta o pilla lite med det där imorgon och kolla hur stort spel det går att få upp.

Du kan ju mäta, är det samma är det samma.
 
Alpina skrev:
ok, då måste ja ta o ringa till han jag köpte den av. Han var väldigt kunnig. Men ja får väl försöka beställa en annan kolv eller nya ring till den gamla den borde hålla ett tag till.

Har du fått tag på någon annan kolv edholm

Nej. får upp en ny likadan kolv och nyrenoverad cylinder på måndag :) . Har ett topplock till den äldre motorn, som den kolven hör till. så det åker på :)



Chris Ash skrev:
Du måste kompensera för den minskade volymen i förbränningsrummet. Mät squishen med ny och gammal kolv. Därefter får du höja cylindern. Tex med en tjockare cylinderfotspackning. Annars kommer den att spika i bitar.

Blir ju inte riktigt rätt att mäta squishen då kolven är oval. Rätt blir det ju, men volymen stömmer ju inte med samma squish som på den andra kolven


Alpina skrev:
Jag har flera cylinderpackninga i olika tjocklekar, men om man höjjer upp cylindern för mycket blir det inte fel i timingen med tändningen och så då?

Porttiderna ändras. vilket kanske inte gör så himmla mycket men det blir ju inte till det bättre. :)


Du har inte lust att mäta hur hög "bulan" på kolven är?? :)
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top