Misstänkt eller anmäld för brott

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Finns det något sätt att ta reda på om en person har varit misstänkt för brott eller blivit polisanmäld? Inte dömd alltså (det får man reda på inom ett par minuter) men som sagt figurerat i brottsutredningar på ett eller annat sätt. Någon som vet?

Nyteknik skrev:
2636259 Finns det något sätt att ta reda på om en person har varit misstänkt för brott eller blivit polisanmäld? Inte dömd alltså (det får man reda på inom ett par minuter) men som sagt figurerat i brottsutredningar på ett eller annat sätt. Någon som vet?

NEJ...det får du inte!!

Möjligen om du känner någon polis utredare.....

Då jag undrat samma sak en gång. och frågade polisen ang detta...så var det svaret jag också fick.

Tror det handlar om sekretessen.

Men om vederbörande är dömd för ett brott, är det en offentlig handling.

DFMSWEDEN skrev:
2636335 Då jag undrat samma sak en gång. och frågade polisen ang detta...så var det svaret jag också fick.

Tror det handlar om sekretessen.

Men om vederbörande är dömd för ett brott, är det en offentlig handling.
Läser en bok just nu där det verkar möjligt att "hacka" sig fram till vilken information som helst. Synd att man inte är en "hacker"...

:tomten

Boris JR skrev:

Det där gäller ju IOFS belastningsregistret, alltså sådant man redan är dömd för.

Pågående utredningar kan inte ens poliser som inte sysslar med just den utredningen kolla på utan att det loggas.
(senast ar det väl något ärende med en kändis rattfylla som någon nyfiken polis hade kollat upp och åkt dit på)

Så du behöver få tag på en polis som håller på medjust den utredningen för att du ska kunna ställa frågor, och om han misstänker dig för att ha knark i blomkrukorn så säger han nog inte det förän han knackar på för en husrannsakan

GuW skrev:
2636788 Det där gäller ju IOFS belastningsregistret, alltså sådant man redan är dömd för.

Pågående utredningar kan inte ens poliser som inte sysslar med just den utredningen kolla på utan att det loggas.
(senast ar det väl något ärende med en kändis rattfylla som någon nyfiken polis hade kollat upp och åkt dit på)

Så du behöver få tag på en polis som håller på medjust den utredningen för att du ska kunna ställa frågor, och om han misstänker dig för att ha knark i blomkrukorn så säger han nog inte det förän han knackar på för en husrannsakan

Utdrag ur Rikspolisstyrelsens dataregister – för enskild person
Utdrag ur bland annat belastningsregistret, misstankeregistret, ordningsbotsystemet, strafförelägganden, efterlysta fordon. Handläggningstiden är cirka två veckor.

Misstänker att man kan få ta del av misstankregistret när uppgiften raderas därur. Dvs 5 år efter att den infördes där.

Det borde ju vara tokhemligt eftersom är man under utredning eller har varit misstänkt men "friad" då är man ju helt oskyldig.

Kommer sådana uppgifter ut kan ju oskyldiga bli väldigt drabbade. Någon polisanmäler dig på jävelskap. Det hamnar i ett register som vem som helst får kolla i. En blivande arbetsgivare kollar i det och så får man inget jobb pga att dom vill inte chansa trots att du är "oskyldig"

Jag frågade en polis något liknande en gång, fast jag kommer inte ihåg om jag
frågade misstänkt, anmäld eller åtalad. Polisen sa att hon inte fick lämna ut
uppgifter om att någon blivit misstänkt/anmäld/åtalad. Då frågade jag om hon
fick lämna ut uppgifter om att någon INTE varit misstänkt/anmäld/åtalad, och det
fanns det inget hinder för. Vi avslutade samtalet, och 5 min senare ringde hon
upp och sa att personen inte varit misstänkt/anmäld/åtalad. :)

BostonGurka skrev:
2638017 Jag frågade en polis något liknande en gång, fast jag kommer inte ihåg om jag
frågade misstänkt, anmäld eller åtalad. Polisen sa att hon inte fick lämna ut
uppgifter om att någon blivit misstänkt/anmäld/åtalad. Då frågade jag om hon
fick lämna ut uppgifter om att någon INTE varit misstänkt/anmäld/åtalad, och det
fanns det inget hinder för. Vi avslutade samtalet, och 5 min senare ringde hon
upp och sa att personen inte varit misstänkt/anmäld/åtalad. :)

Inte mycket till sekretess om det är ok att göra så. Då får man ju indirekt reda på om någon är misstänkt etc. genom att polisen säger sig inte kunna lämna info. Tveksamt om det är korrekt hantering från polisens sida.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg