Misstänkt bedrägeri via blocket.se - Kravbrev hem i posten

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Till att börja med, jag har haft annons på några tröjor från thailand som jag inte använt. En av dom är märket versace, om dom är äkta eller ej låter jag vara osagt! Men hur som helst, så har det dykt upp ett väldigt skumt brev i min postlåda.
Ett kravbrev från ett företag som påstår sig arbeta med att just skydda företags rättigheter.. ang kopior osv. Det ser väldigt seriöst ut. Som att ett riktigt företag skulle kunna gjort det. Dom erbjuder mig att betala in pengar till ett konto (1200:-) och då slipper jag att bli anmäld och alla dessa följder.

Däremot är vissa saker väldigt knepigt skrivna i mitt tycke. Jag har skannat in papprerna i datorn men vet inte om det är lämpligt att ladda upp. Men vissa punkter som jag skulle vilja ha lite reflektioner över:

*Företaget heter IPR-ACT Hur mycket jag än söker finner jag inget alls.
*Förutom på Ratsit. Där står det att företaget startades 07/01-2010
*I pappret står det "Göteborg januari 2010" vilket är den enda datumnoteringen. Men det står också att ja har 9 dagar på mig att betala. Men när? och från vilken dag står ej.
*Signatur Mvh Elisa D.B . Och så underskrift av henne. Skriver inte företag ut riktiga namnet i såna papper?
*Det finns bara email, inget telefonnr. Dock står det att dom kan diskutera det med mig.
*Ser inte ut att vara bankgiro eller postgironr! vilket ett företag i den här branschen bör ha antar jag?
*Adressen är "gåsgången 46" i pappret, vilket inte finns i GBG. Dock finns Gåsagången.
*organisationsnummret 802449-8712 kollade jag på ratsit. Ideel verksamhet. Har dom ens behörighet till såna här grejer?
*Anlitar verkligen Versace såna företag?

Jag är ung och har dålig koll på sånt här. Men jag känner att det luktar skumt bara. Om någon kan sånt här, och skulle vilja se dessa papper kan jag mejla dom. Kanske någon som har bra koll kan se om det är fake rakt igenom. Det som jag är fundersam över är hur dom kunnat hitta min adress via annonsen. Då ja inte har nummer i annonsen. Och om det nu var seriöst, och blocket har delat ut information. Borde dom väl också tagit bort annonsen samtidigt? Den tog ja bort själv idag när brevet kom. Bör alltså legat ute några dagar till efter att dom skrivit brevet isf.

Däremot vill ja påpeka att det ser väldigt trovärdigt ut i papprerna. trots allt

IRP ACT står för Intellectual Property Rights Act vilket jag tror är
en lag om Immaterialrätter som tex upphovsrätt.

Jag skulle säga att det med största sannolikhet är bedrägeri.
Varför inte bara kolla med polisen om de känner till företaget?

Lycka till!

Mvh,
Ingvar

Orgnr reggat på en utlänsk killes privata adress som även står som ägare av företaget. Känns lite lagomt seriöst va?

Sök på organisationsnummret på upplysning.se så får du fram ett namn. Sök på namnet så syns dennes adress (om du är registrerad (gratis)), vilket är adressen du fått i brevet (rättstavad). Verkar inte finnas någon Elisa på den adressen, eller med det efternamnet.

Det är olagligt att begära pengar för att inte anmäla ett brott. Om detta även gäller upphovsrättsbrott ska jag låta vara osagt. Men förmodligen är det inte lagligt med det förfarande de har haft.

Anmäl dom, om inte annars kan du iaf snacka med polisen vad som är rätt!
Känns som dom försöker blåsa dig iaf, för detta blir ju som en muta, att du mutar dom för att dom inte ska "vidare med dina "kriminella" affärer.
Bara vad jag tycker :)
//Chrille

Ja, jag är inte hemma. Men farsan skulle ta med det till polisen imorgon och kolla iaf.
Men känner mig rätt övertygad nu. Möjligt att dom har mejlat på annonsen, och sett mitt namn i mailet. Och sedan sökt vidare på det.

Gör ingenting. Även om de är ute i rätt ärende så vad ska de göra? Sparka in dörren och hoppas att du har tröjorna i garderoben?

Jag har blivit kontaktad av granskare när jag lagt upp märkes kläder på blocket.

Annonsen togs bort, och jag fick ett mail från blocket där anledningen stog. Så jag kontaktade dom och fick nummer och mail till det företaget som hade anmält mig. Dom jobbade för ett av märkena jag hade lagt ut på annons och dom hade hand om att granska annonser och ta bort kopior och göra anmälningar/skadeståndsbrev.

Dom påstod att mina plagg var fake och om jag lade upp dom igen skulle jag får skadeståndskrav på mig. Tjafsade med dom i säkert 20mail där jag förklarade var jag köpt dom och hur dom kunde säga av bilderna att dom var fake.

Men jag tog bättre kort på kläderna, lapparna och kvittona och skickade till dom. Sen fick jag ett brev efter 1 vecka där dom intygade att kläderna var äkta och att dom stog för en ny annons. Jag sa att dom skulle kompensera mig för att jag inte fått kläderna sålda, men det gick dom inte med på.

Det roliga var att jag köpt en av jackorna på ebay från usa för 1500kr och den kostar 7000kr hemma i butikerna i Sverige. Men när dom fick se korten och lapparna och speciella detaljer på den så fick jag intyg på att den var äkta. Hade stor lust att beställa efter ett 100-tal då och sälja vidare och tjäna 2500-3000kr per jacka, men det blev inget.

I ditt fall skulle jag bara skita i det, är det seriöst får du en påminnelse. Får du det kan du ju ringa snuten och kolla upp det. Eller ring blocket och fråga, dom koll på vilka företag som jobbar med detta på blocket.

Jag har blivit kontaktad av granskare när jag lagt upp märkes kläder på blocket.

Annonsen togs bort, och jag fick ett mail från blocket där anledningen stog. Så jag kontaktade dom och fick nummer och mail till det företaget som hade anmält mig. Dom jobbade för ett av märkena jag hade lagt ut på annons och dom hade hand om att granska annonser och ta bort kopior och göra anmälningar/skadeståndsbrev.

Dom påstod att mina plagg var fake och om jag lade upp dom igen skulle jag får skadeståndskrav på mig. Tjafsade med dom i säkert 20mail där jag förklarade var jag köpt dom och hur dom kunde säga av bilderna att dom var fake.

Men jag tog bättre kort på kläderna, lapparna och kvittona och skickade till dom. Sen fick jag ett brev efter 1 vecka där dom intygade att kläderna var äkta och att dom stog för en ny annons. Jag sa att dom skulle kompensera mig för att jag inte fått kläderna sålda, men det gick dom inte med på.

Det roliga var att jag köpt en av jackorna på ebay från usa för 1500kr och den kostar 7000kr hemma i butikerna i Sverige. Men när dom fick se korten och lapparna och speciella detaljer på den så fick jag intyg på att den var äkta. Hade stor lust att beställa efter ett 100-tal då och sälja vidare och tjäna 2500-3000kr per jacka, men det blev inget.

I ditt fall skulle jag bara skita i det, är det seriöst får du en påminnelse. Får du det kan du ju ringa snuten och kolla upp det. Eller ring blocket och fråga, dom koll på vilka företag som jobbar med detta på blocket.

Okej jo absolut. Jag mejlade blocket nu och förklarade lite angående mitt ärende. Får se om dom kan ge mig något vettigt svar. Antagligen är det bluff å båg. Tyvärr tror jag iaf att många bara betalar in i ren rädsla, utan att kolla upp det först.

Okej jo absolut. Jag mejlade blocket nu och förklarade lite angående mitt ärende. Får se om dom kan ge mig något vettigt svar. Antagligen är det bluff å båg. Tyvärr tror jag iaf att många bara betalar in i ren rädsla, utan att kolla upp det först.

Jamen va fan! Anmäl honom för utpressning! Oavsett vad så är det utpressning det han håller på med så sätt dit honom direkt!

kontakta han som utpressar dig och var ångerfull och säg att du givetvis skall betala. få ut mer uppgifter utav honom helt enkelt. när du har tillräckligt så anmäler du kräket!

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!