Misstänker att något punkterat mitt bakdäck

Eftersom du citerar mig, så behöver jag påpeka att där betraktade jag det hela ur ett användarperspektiv där man behöver gå till typ 3 gummiverkstäder innan man hittar någon villig att ta ansvar för jobbet.

Det tar tid och det kostar pengar. Min bedömning är att de flesta verkstäder som

A: vill ha betalt för sin tid
B: måste kunna lämna garanti på arbetet enligt konsumentköplagen
C: inte vill bli ifrågasatta efter en eventuell framtida krasch

helt enkelt avstår att kränga av MC-däck för att lappa dem inifrån.


Jag kränger mina däck själv och lagar en del, samt kasserar annat.
Allt efter eget huvud, och på egen risk.


Men, den som inte har vår erfarenhet och utrustning tvingas med mössan i hand be en firma förbarma sig, och då är frågan om det lönar sig.

Många MC-ägare har dessutom bara en hoj och bara en uppsättning hjul och behöver flera år på sig för att köra slut på mönstret i ett reparerat däck. Vara dömd till evig brukskörning på sin herrejössesmaskin kanske inte är så kul?

Helt rätt, Allt efter eget huvud, och på egen risk, så gör jag också! :tummenupp

Kan man ingenting, har pengar och är nojjig så finns inget alternarnativ. :)

Men jag skrev vad jag skulle göra! :krama
Jag har kunskap och jag har Kjelle. Men har inte pengar i överflöd och är heller inte nojjig så jag åker inte omkring med någon klump i halsen.

Jag har fått punktering i noll hastighet och uppåt, både fram och bak, både med och utan slang och det i Sverige, Danmark, Tyskland, England och Wales.

Jag har kört söderut genom Kautokeino med engelsk SportHoj från 60-talet utan att vara nojjig, men det är jag det. :hej
 
Ser att diskussionen fortfarande lever :)

Intressanta teorier, och jag kan mycket väl tänka mig att bruksköra med vissa typer av punkteringar :näsblod
- Nu blev det så att meken dömde ut däcket och krängde på en ny ost. Någonstans kommer jag nog sova bättre, och ha en sak mindre att noja över när jag väl kör.
 
Ser att diskussionen fortfarande lever :)

Intressanta teorier, och jag kan mycket väl tänka mig att bruksköra med vissa typer av punkteringar :näsblod
- Nu blev det så att meken dömde ut däcket och krängde på en ny ost. Någonstans kommer jag nog sova bättre, och ha en sak mindre att noja över när jag väl kör.

Min danska trallskruv vred sig på vägen in och förstörde korden så det var bara att kasta det nya bakdäcket och köpa ett begagnat för 1200 danska! :)
 
Min danska trallskruv vred sig på vägen in och förstörde korden så det var bara att kasta det nya bakdäcket och köpa ett begagnat för 1200 danska! :)

Ja. Har man fått in något i däcket som orsakat skador i korden så är det ju inget att göra. Då ska man inte laga däcket eftersom det ju inte går att laga korden.
Det är väl förvisso rätt liten sannolikhet att däcket skulle totalhaverera för en liten skada i korden men med tanke på att en kordskada kan leda till att däcket plötsligt exploderar och bara är borta så är det ju en rätt dum chansning.

Så länge korden är hel så är ju det värsta som kan hända att lagningen går upp och man får pyspunka och då ska man ju hinna sakta ner innan det är helt tomt.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top