Misständning och motorlampa på Speed Triple -01

AndréDeltin

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2017
Ort
Helsingborg
Hoj
2001,Triumph Speed Triple
Jag har under sommar-höst 2016, vid 2 tillfälle när jag varit ute och kört dels fått Orange motorlampa som tänds.Första gången slocknade den av sig själv efter ca 5 minuter. Andra gången detta hände började lampan lysa, sedan började även MCn hacka, och tappade kraft,det kändes som när bensinen tar slut under några minuter. Jag stannade till på en bensinmack och tog en kort paus, provade starta igen och då gick den perfekt igen? Körde vidare ca 7-8 mil den dagen och märkte inga tendenser till problemet...detta var i höstas, MCn hande stått ute en del...läste på något forum på nätet om dåliga tändhattar eller tändstift... Är det någon som har någon ide? Hur felsöker man själv? Tack på förhand! André, vill även tillägga att jag kört några rundor på 30-50 mil och då inte alls upplevt något problem...
 
Åk och kolla felkoderna såklart! (Bör finnas kvar i loggen även om lampan inte lyser tror jag) Annars så kan du börja med att kolla så batterikablarna sitter som de ska.
 
Last edited:
Åk och kolla felkoderna såklart! (Bör finnas kvar i loggen även om lampan inte lyser tror jag) Annars så kan du börja med att kolla så batterikablarna sitter som de ska.

Tack för ditt svar! Är det någon som har tips om en vettig verkstad för kontroll av felkoder i södra Sverige? Har hört skräckhistorier på tusentals kronor utan att göra någon vettig felsökning... Jag bor i Helsingborg...
 
Last edited:
köp en kabel här: http://www.lonelec.co.uk/index.php?main_page=index

ladda ner tuneecu här: http://www.lonelec.co.uk/index.php?main_page=index

sök felkod, googla felkod, lös problemet själv :)

du kan mycket väl ha god nytta av både kabel och program i framtiden med din hoj.


http://lonelec.co.uk/index.php?route=product/product&path=57_25&product_id=52
important: No stock until 2nd march. All orders will be a pre-order and dispatched after this date

http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/index.html
 
Riktigt så tuff är jag nog inte i dagsläget, att ge mig på att koppla upp själv och kolla felkoder...jag tänkte mer enkla klassiska modellrelaterade fel, eller tips på någon Mc mekaniker i närområdet som kunde titta på min MC, eller en duktig privatperson för all del! Jag kan mekaniken, men inte elektronik och insprutning...
 
Riktigt så tuff är jag nog inte i dagsläget, att ge mig på att koppla upp själv och kolla felkoder...jag tänkte mer enkla klassiska modellrelaterade fel, eller tips på någon Mc mekaniker i närområdet som kunde titta på min MC, eller en duktig privatperson för all del! Jag kan mekaniken, men inte elektronik och insprutning...

Du stoppar in en USB-sticka i datorn och kör "setup", trycker på "nästa" tills du kan trycka på "slutför". Därefter stoppar du i kabeln i datorn, ta bort sadeln, stoppa i andra änden av kabeln, vrid om tändningen, öppna Tune ECU, välj "Display fault codes", och där får du en kod och förklaring på vad den betyder, t.ex "013 - EXUP valve value incorrect" (nu minns jag inte om just det var just kod 13, men så ser det ut). Därefter vet du vad du kan börja kika på.
 
Tack för dessa tips, skall ta mig en funderare på om jag själv vill pilla med ECU:n, hade en kompis som försökte sig på något liknande, det blev inte riktigt bra om man säger så...får fundera på hur jag går vidare med detta. Finns det någon i detta forum som känner till en bra mekaniker eller verkstad runt Helsingborg som kan hjälpa mig att felsöka och eventuellt åtgärda ovanstående problem?
 
Misstänker att du har fått ner vatten i tändstiftsbrunnarna. Dåliga tätningar mellan tändspolarna och ventilkåpan. Har själv försökt åtgärda med nya oringar osv men slutade med att jag köpte nyare spolar till min 03:a på skroten.Då hade iof en av mina gamla även en spricka som jag misstänker orsakats av överslagen. Har inte haft problem sedan dess.
Såbörja med att byta stift och inspektera spolar o tätningar noga.Du bör ju se att stiften har haft kontakt med vatten. Om gumminen närmas spolarna verka mjuka o frächa byt iallafall oringarna på utsidan.
Lycka till.
 
Misstänker att du har fått ner vatten i tändstiftsbrunnarna. Dåliga tätningar mellan tändspolarna och ventilkåpan. Har själv försökt åtgärda med nya oringar osv men slutade med att jag köpte nyare spolar till min 03:a på skroten.Då hade iof en av mina gamla även en spricka som jag misstänker orsakats av överslagen. Har inte haft problem sedan dess.
Såbörja med att byta stift och inspektera spolar o tätningar noga.Du bör ju se att stiften har haft kontakt med vatten. Om gumminen närmas spolarna verka mjuka o frächa byt iallafall oringarna på utsidan.
Lycka till.
Fast det var mest ett problem för 02-04 modellen (och möjligtvis Daytona upp till -06). Dåliga tätningar som byttes ut till en annan bättre modell som kan köpas nya för ca 30 kr styck.

Men TS har en 2001'a och de har väl skruvade spolar och en annan typ av tätning som inte var drabbad av det här problemet. Om inte det är en tidig 02'a som TS skrivit in som en -01 dvs.

Men absolut värt att kolla spolar och stift så de är OK. Även om den modellen inte led av det problemet så kan det ju fortfarande vara fuktskador eller något som ställer till det.

Andre: Batterikablarna har du redan fått tips om att kolla, men kolla även så att jordpunkten (kabeln) som är skruvad i motorn är ordentligt åtdragen. Ett litet glapp där kan ge intressanta problem.
 
Tja. Hur går det?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top