Misständer dör och svårstartad efter 1km körning

fredrikmattsson

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Husqvarna sms 125, 2011
Tjenare!:)
Köpte mig nyss en Husqvarna SMS 125, alltså den tvåtaktade modellen :D :yoparty

Har kört i ca 2 veckor och det mesta har fungerat fint, enda tills förra helgen då jag var påväg till stan. Det är ca 2 mil till stan och när det var ungefär 3km kvar så började den misstända något så fruktansvärt (även baktända) och jag var tvungen att stanna vid kanten. Jag stängde av och väntade ett par minuter och sedan gick den igen, den fortsatte såhär på samma vis när jag skulle åka hem och jag fick stanna ett par gånger och låta den kyla ner sig.

Nu har det blivit såpass dåligt att jag knappt kommer en kilometer utan att den ska misstända och ha sig, den dör och är sedan svårstartad om man inte väntar minst 20 minuter. Det blir likadant om jag låter den stå på tomgång, när den väl blir varm så går den ej framåt :(:(

Jag har testat 3 olika tändstift, köpte mig ett helt nytt och felet kvarstog. Jag har tvättat mitt luftfilter, pillat på förgasaren och även kollat reedventilen och allt ser bra ut.


Ber om ursäkt om jag skrivit slarvigt, det är midsommar men kan ej sluta tänka på vad som kan vara felet på hojjen!:hihi:hihi:va
 
Last edited:
Det kan vara så att det inte kommer in luft i tanken via tankluftningen. Då blir det vakuum i tanken. Testa om det funkar bättre utan tanklock.
 
Dra med en skruvmejsel eller vad som krävs för att tömma förgasaren. Nästa gång det skiter sig, kolla om det då är soppa i förgasaren. Låter som en soppaslang vikt sig. En polare hade samma problem nyligen
 
Kollat allt sådant vad det gäller förgasare, även testat att bestycka om osv. Är 99% säker på att det inte är förgasarfel. Det är liksom som att den slutar tända för en sekund och håller på att hacka i hela tändningen:/
 
Det antar jag skulle kunna vara orsaken, har ej kollat upp det och sitter inte på kunskapen att klyva motorn och sedan få ihop det igen :/
Skulle jag märka detta genom att ta bort svänghjulet? Alltså om det syns eller känns?
 
Nu när jag testar att starta både med och utan startgas så går den inte igång, tände till en gång eller två men inget mer. Har dessutom svag gnista :(
 
Det låter som att det kan vara glapp någonstans, t.ex. tändspolarna eller något annat som sitter nära motorn som blir varmt och sedan kallt igen där elektriska kontakten kan ändras på grund av temperatur.

Gick hojen perfekt under de första 6-7 minutrarna för att sedan helt byta beteende och börja misstända?
 
Det låter som att det kan vara glapp någonstans, t.ex. tändspolarna eller något annat som sitter nära motorn som blir varmt och sedan kallt igen där elektriska kontakten kan ändras på grund av temperatur.

Gick hojen perfekt under de första 6-7 minutrarna för att sedan helt byta beteende och börja misstända?

Exakt! Har nu provat byta tändspole men det gjorde ingen skillnad.. Den varvar ur hur fint som helst där när den är kall.
 
Jag hade liknande problem på min CBR600F4 och då visade sig vara vevaxelpositionssensorn, alltså den givare som ger pulser till styrboxen när den ska tända motorn, som först hade glapp bär motorn blev varm, och sedan la den av helt.
 
Min rs125:a betedde sig liknande när jag glömt montera tillbaka jordkabeln till tändspolen efter jag grejat lite. Kolla efter glapp och brott i kablar till tändningsrelaterat och att det är bra kontakt i jordpunkterna. Sedan är det snabbt gjort att kontrollera att tändspolen är frisk med multimeter. Hur det går till och mycket annat felsökande i tändsystem finns det folk som visar på youtube. :)
 
Idag har jag letat elfel, monterat bort och tillbaka allt man kan tänka sig. Dock helt utan att komma framåt..
Även sotat ur röret, och slipat lite på kopplingskorgen då kopplingen högg lite innan, som nu är åtgärdat :tummenupp
Dock så blir det att ringa till en mc firma imorgon och se om de har något tips, om inte så lämnar jag in den snarast och låter någon expert göra jobbet då mina kunskaper tydligen inte räcker till. Det enda jag vet kan vara problemet nu är om nåt är snett innanför svänghjulet, men har ingen avdragare som passar:/
 
Tänkte bara informera er om att den aldrig lämnades in på verkstad. Beställde ny stator och satte på den, dock så är det samma fel på hojfan. Stått mer än vad jag kört med den nu, orkar inte:3freak
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top