Misständer, cb650 1981

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Tjena
Hojen cb650 från 81 misständer på en cylindern. Den blir bara ljummen, maan kan fortfarande ta på avgassystemet efter alla anda cylindrarna är helt varma.
Jag har plockat isär förgasarna, rengjort osv, samt bytt plats på tändspole samt nya tändkablar, hattar och stift utan resultat så det elekriska kan vi nog utesluta.
Jag har mätt komp och får 125psi på dom 3 som tänder men ca 170 på den som inte tänder.
Ligger felet där? Och varför har det blivit så och hur löser jag det enklast. Vill helst slippa ta av toppen, vill inte betala för ny packning :)
Har inte kollat ventiler än!
Tips o ideer??
Tack
 
Bränsle, kompression, gnista - är allt som behövs. Du har provat de två sista men inte det första fullt ut. Vad är då nästa åtgärd? Tips, använd startgas.
 
Har provat med startgas på den cylindern, svårt och säga hörs ut som om den går upp i varv något men oklart.
Har skillnaden i komp nåt med saken att göra eller?
 
Det skulle även kunna vara en bruten/sliten/ vippa/kam eller tappad ställskruv som gör att du får mer komp beroende på att den cyllen slipper öppna/stänga ventilerna. Referensvärdet är 170 psi +/- 28 psi. För att veta - lär du skruva bort ventilkåporna. http://cosky0.tripod.com/id6.html
 
yepp då blir det till att plocka av kåpan då.....
tack för tips,hjälp o ideer
 
uppdatering;

-Har kollat ventiler på cylinder som inte tänder och justerat.
-Har återigen plockat av förgasarbryggan och gått genom förgasaren för cylinder som inte tänder, allt ser bra ut.
-Har däremot upptäckt att det som kallas för accelerator pump som sitter på en annan förgasare har blivit bortplockat och hålen förseglade med silikon eller nåt.

Fortfarande samma fel, cylinder 3 tänder inte. Upptäckte däremot att om jag ger hojen ordentliget med gas, dvs att man aktiverar huvudnålen så verkar den vartfall bli varm, sen om den tänder som den skall vet jag inte men varm blir den, vilket den inte blir om den får gå på tomgång, eller med choke indraget och ca 3-4t rpm. Verkar dock få bränsle då tändstiftet är fuktigt.
Kan det vara tjuvluft eller liknande som gör att den inte tänder när den får en begränsad mängdbränsle? men tänder sen när man drar på?

flera tips?
 
Last edited:
Kolla om du har gnista på treans stift. Är det nya stiftet blött när den varit igång?

Får du in någon soppa i treans förgasare? Öppna dräneringsskruven på det flottörhuset.
 
Hej,
Ja, har gjort rent alla kanaler med ståltråd
Har gnista. kabel, hatt o stift är nya och soppa tar sig fram till förgasaren, fullt i flottlrhuset.
Stiftet är blöt då hojen går på tomgång och den ej tänder. Varvar jag upp ordentligt som skrivit tidigare så är stiftet torrt om jag stänger är av direkt och kollar stiftet.
Måste nästan vara nåt med kompskillnaden att göra eller?
 
Uppdatering:
Fylde upp cylindern med 5-56 och brake clean, lät stå under natten. Tömde nu på morgon och nu tänder den på den cylindern också verkar det som. Kansle var det bara för mycket sot i toppen?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top