Misstända på en cylinder? (Bilfråga)

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Vad får en Audi A4 1.8T 2004 att misstända på en cylinder?
Tändstift är bytt och insug är kollat efter läckor.

Tändkabel? Ventil som inte är riktigt justerad?
Förmodar att du har konstaterat att det är samma cylinder som misständet hela tiden?

Tändkabel? Ventil som inte är riktigt justerad?
Förmodar att du har konstaterat att det är samma cylinder som misständet hela tiden?

Tändkablarna ser okej ut, ingen har rört ventilerna så varför skulle bara ena cylindern bli knasig.

Ja det bör vara en, tog av kabeln till tändhatt, tändhatt för tändhatt tills den gick jämt (så jämnt som den går på 3 cylindrar)

Förresten, kanske ska beskriva hur den misständer.

Den misständer hela tiden på tomgång, oregelbundet.

Vid körning misständer den med oregelbundet och vid 95% gas laddar den 15 psi
sen går den ner till 13-14 vid fullgas och man märker hur den omedelbart blir slöare.
(normalt 20 (för att sjunka till minst 15 vid ökad hastighet)).

Last edited:
Tändspole som är kass? Är väl ett relativt vanligt problem på den motorn.

Koppla in på vag-com och felsök.

Förutom det övriga, en spridare som inte öppnar ordentligt?

Lite kuiosa:
Läste på stcs forum om några som haft problem med röda beläggningar i motorn pga färgämnet i E85. Menar om det blir belägningar i motorn är det inte omöjligt att det även kan bli så i en spridare.

Fan, internet packade ihop...
Nåväl, en basic sak att göra för felsökningen är att byta plats på tändkabeln till cylindern som misständer och se om felet flyttar sig. Alltså flytta över hela kabeln, inte bara byta stift.
Om spridarna är elektroniskt styrda (är dålig på bensinare) så gå över kablar ocg kopplingsstycken. Plocka loss kopplingsstyckena och sätt tillbaks dom igen, brukar vara tillräckligt för att ev oxid ska försvinna. (Råder delade meningar om man ska spraya på nåt jox, min uppfattning är att det kan vänta)
Om det sitter knackningsgivare på respektive cylinder så gör samma sak med dem.

Fan, internet packade ihop...
Nåväl, en basic sak att göra för felsökningen är att byta plats på tändkabeln till cylindern som misständer och se om felet flyttar sig. Alltså flytta över hela kabeln, inte bara byta stift.
Om spridarna är elektroniskt styrda (är dålig på bensinare) så gå över kablar ocg kopplingsstycken. Plocka loss kopplingsstyckena och sätt tillbaks dom igen, brukar vara tillräckligt för att ev oxid ska försvinna. (Råder delade meningar om man ska spraya på nåt jox, min uppfattning är att det kan vänta)
Om det sitter knackningsgivare på respektive cylinder så gör samma sak med dem.

På den bilen sitter det inte gamla vanliga tändkablar.. En tändspole i varje tändhatt å vanliga trådar fram till de....

Tändspole som är kass? Är väl ett relativt vanligt problem på den motorn.
Relativt vanligt på ett helt gäng av VAGs bensinmotorer under några års tid att tändspolarna ger upp.

På den bilen sitter det inte gamla vanliga tändkablar.. En tändspole i varje tändhatt å vanliga trådar fram till de....

Jisses.... där ser man vad de hittar på.
Nåväl, antar att kopplingsstyckesresonemanget funkar även på tändspolarna. På de dieselfordon jag jobbar med är det ett elände med oxid. Kan bli alla möjliga störningar i elektroniken.

Eftersom du har bytat tändstift så kan jag med 120% säkerhet säga att det är en tändspole som spökar..............

Om du vill och kan, kan du kolla vilken bokstav du har i slutet på reservdelsnummret på spolarna ???

Kör inte sånt skrot. Klart det går åt pipan. Köp min i stället! :)

Hade exakt samma problem på min -01:a...
Kolla tändspolarna, det var en sån som hade klappat ihop för mig. Tydligen ett väldigt vanligt problem enligt VAGmekanikern som fixade min.

Det är skitenkelt... Lossa motorkåpan, lossa kabeln till den cylinder som det är fel på, bänd upp tändspolen och se om den går jämnare (så jämnt den kan gå på 3 Cyl.)

Lycka till! :tummenupp

Håller med dom andra som föreslagit tändspole, hade samma på en passat 1,8T, passa på att byt allihop medans du håller på.
/Kaj

Och spolar finns på Mekonomen och heter 18-zse043, och kostar 320:-+moms/styck.
Och gissa vad,dom e slut i lager :)

Ringde några bilfirmor och hittade en som har tändspolar inne, åker nu :)

Edit:
Nej det gör jag inte för min bror (som äger bilen) har lämnat in den redan.

Last edited:
Köp en hel kartong för hade du tänkt använda bilen med jämna mellanrum (typ 200-500mil/år) så kommer du få byta en hel del. Äckliga jävla VAG-motorer som bara är ren dynga, hade jag sparat alla tändspolar som har bytts på de VAG-bilar jag har kört till verkstaden så skulle jag kunna ha byggt mig en kåk med dem.

Saab har ju samma problem med sina tändmoduler, där är det också en spole per cylinder, fast dom har kommit på den brillianta idén att gjuta ihop alla fyra till en "kasett", så pajjar en av fyra spolar måste man byta även dom tre som funkar.

Nu brukar IOFS inte det vara något bekymmer, för tändmodulerna är kopplade så att när en spole lägger av så tänder dom inte alls, inte på någon cylinder, så det är ändå omöjligt att avgöra vilken som är paj.

På min lokala Saabverkstad hade dom en pall med fem pallkragar på för elektronikskrot, den var alltid full till 2/3 av tändkassetter, den sista tredjedelen var displayer till ACC'n

Saab har ju samma problem med sina tändmoduler, där är det också en spole per cylinder, fast dom har kommit på den brillianta idén att gjuta ihop alla fyra till en "kasett", så pajjar en av fyra spolar måste man byta även dom tre som funkar.
Det är ju som perfekt, stannar en Saab så byter man den där saken på motorn som heter "direct ignition". Sen går den igen. Till och med bärgarna har med sig en. Mycket bättre än annat som krånglar på andra bilar. 4 skruv och en kontakt. :yoparty

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back