Missnöjd med service!

ManWhore

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2005
Hoj
R1 -01 posörsvart
Det var dags för en 2000 mila på min R1, jag ringde runt och tog prisuppgifter av ett antal verkstäder i Stockholm. Det var stora pris skillnader som gällde. Valet föll på en verkstad som gav mig priset 2300:-. Lämnade glatt in hojjen och kände mig rätt nöjd. Vid utlämning av hojjen kollade jag kvittot så allt stämde, där stod det bla, "mineralolja" 100:- litern. Mineralolja! jag frågade varför de inte använde helsyntetisk olja.
- Näää, den är inte lika bra, den ser ut som piss när den är varm, ser du min volvo därborta?

Ja sa jag.

- Den har gått på mineralolja i 10år utan problem.

Det skiter jag i sa jag. Jag vill ha helsyntet i min hoj!

Efter lite argumentation så bytte de oljan. När jag lämnade verkstaden så var jag inte speciellt nöjd. I garaget hemma sen reagerade jag på fler saker.

1. Kedjan ej smord.
2. Bromsoljan nere på low både fram och bak.

Jag vet inte exakt vad som ska göras på 2000 milan men visst faan borde man kunna begära att alla vätskor fylls på och att kedjan blir smörjd vid behov? De ska väl kolla över hojjen utöver tändstift, olja. luftfilter mm?

Vad säger ni?

Lämna tillbaka hojen och kräv att de byte till helsynten och gör det de ska! Jävla klåpare!!!

Kör Örby-MC! De vårdar din hoj som om de vore sin egen bäjbi! Dessutom billigas för mig i alla fall.1900 spän för min R1:a.
Jag servar min hoj själv då garantin gått ut och Jag vill inte lägga 2 kakor på ett oljebyte. men det är jag det.

Kanske inte alltid bäst att välja billigaste?
Jag skulle tippa på att dem inte heller gått igenom alla punterna som ingår i din 2000 mila service....

Var det ens en mc verkstad ? :)

/N

Såhär i efterhand har jag förståss ångrat mig att jag var dumsnål, men nu är det gjort. Det blir lite grundligare efterforskningar innan jag väljer verkstad igen.

ManWhore skrev:
Det var dags för en 2000 mila på min R1, jag ringde runt och tog prisuppgifter av ett antal verkstäder i Stockholm. Det var stora pris skillnader som gällde. Valet föll på en verkstad som gav mig priset 2300:-. Lämnade glatt in hojjen och kände mig rätt nöjd. Vid utlämning av hojjen kollade jag kvittot så allt stämde, där stod det bla, "mineralolja" 100:- litern. Mineralolja! jag frågade varför de inte använde helsyntetisk olja.
- Näää, den är inte lika bra, den ser ut som piss när den är varm, ser du min volvo därborta?

Ja sa jag.

- Den har gått på mineralolja i 10år utan problem.

Det skiter jag i sa jag. Jag vill ha helsyntet i min hoj!

Efter lite argumentation så bytte de oljan. När jag lämnade verkstaden så var jag inte speciellt nöjd. I garaget hemma sen reagerade jag på fler saker.

1. Kedjan ej smord.
2. Bromsoljan nere på low både fram och bak.

Jag vet inte exakt vad som ska göras på 2000 milan men visst faan borde man kunna begära att alla vätskor fylls på och att kedjan blir smörjd vid behov? De ska väl kolla över hojjen utöver tändstift, olja. luftfilter mm?

Vad säger ni?

Vid 1200 mil servicen av min hoj så klantade verkstaden till det hela.
Första felet märkte jag dagen efter servicen. Jag mailar firman som servade hojen. Kommer överens med dem att de kör hem till mig med en buss, hämtar min hoj och lånar ut en helt ny R6a till mig. Nästa fel upptäcker jag en tid senare och samma sak då med undantag av att jag fick låna en 636a av 2005 års modell. Så du har all rätt att reklamera en service som inte är rätt utförd. Du har dock störst möjlighet att lyckas med reklamationen om du är lugn, trevlig och saklig i din kritik. Börjar du skrika och hota så lär du inte få någon hjälp.

Vet ingen reklam men Örby-mc... Under tvåtusingen och då bytte han alla bromsvätskor, tog bort lite "varningsklistermärken" på tanken han (Danny) sett att Jag försökt nagla bort, smorde in alla reglage och handtag och tvättade hojen så att den såg ny ut!
Hur kul som helst att lämna in den där!

Kan en mineralolja vara skadlig för motorn? Dom hällde i det på min 600-milaservice men jag trodde att den smörjde bättre vid höga varv och hård belastning så jag reagerade inte på det förräns nu...

Magnus-Sthlm skrev:
Kan en mineralolja vara skadlig för motorn? Dom hällde i det på min 600-milaservice men jag trodde att den smörjde bättre vid höga varv och hård belastning så jag reagerade inte på det förräns nu...

Nej nej nej ingen oljetråd här och nu :fatta! Finns massor av det skrivet tidigare.

ManWhore vilken verkstad var det som du anlitade?

JB

Jas-95 skrev:
Nej nej nej ingen oljetråd här och nu :fatta! Finns massor av det skrivet tidigare.

ManWhore vilken verkstad var det som du anlitade?

JB

Kom på mig själv och började söka innan du skrev det där..så det så :banana

Är du missnöjd ska du självklart klaga!

Begär att få en kopia på arbetsorden som dom ska jobba efter, i detta fall Yammas manual, så du kan i samråd med verkstadschefen gå igenom alla punkter på plats.

Dock så kanske det kan vara svårt att få igenom dina klagomål..

- Ok, att missa smörja kedjan var lågt, där har du rätt

- Bromsvätskan, skulle den bytas enl. servicemanualen? Är den bytt? Så länge det är över/ på linjen av ministrecket så har dom inte gjort fel

- Tändstift? Byte?

- Luftfilter? Byte?

- Oljan då...nej, det ska inte bli en oljetråd :tummenupp.
Gjorde en rundringning för något år sedan till dom flesta av landets mc-verkstäder för att kolla vad dom använde och det var 50/50 mellan hel-halvsyntet

Verkstäderna går inte ut med vad för olja/märke dom tippar i, för att dom köper vad dom kan hitta billigast som uppfyller specarna i tunnor.
Vill man specifikt ha endera så får man fråga när man begär offerten.

Hursomhelst, åk tillbaks och klaga på vad du är missnöjd med, ta reda på innan du åker dit på vad som exakt ska vara gjort på din 2000-mila enl manualen, tänk på att vara trevlig, saklig, och brusa inte upp när det börjar argumenteras.

Last edited:
Mike skrev:
Är du missnöjd ska du självklart klaga!
Hursomhelst, åk tillbaks och klaga på vad du är missnöjd med, ta reda på innan du åker dit på vad som exakt ska vara gjort på din 2000-mila enl manualen, tänk på att vara trevlig, saklig, och brusa inte upp när det börjar argumenteras.

De bytte olja två ggr ;), oljefilter, tändstift och luftfilter.

Givetvis borde jag åka tillbaka och följa dina råd till punkt och pricka, men tyvärr är jag en lat och värdelös människa som knyter näven i fickan och klagar lite istället.

Last edited:
Dåliga verkstäder när man kör hoj är inte fråga om OM, utan NÄR (det är därför man skruvar själv så vet man att det blir ordentligt gjort... :fakta )

Är du inte nöjd så självfallet ska de göra om jobbet + ge dig den olja du vill ha. Nästa gång bör du be verkstaden speca vad en 2000-mila innebär, det kan faktiskt skilja sig en del åt. Men fylla på alla vätskor låter ju rätt elementärt.

Örby MC är kanon fö, kan bara hålla med om att de har koll.

fazerfun skrev:
Dåliga verkstäder när man kör hoj är inte fråga om OM, utan NÄR (det är därför man skruvar själv så vet man att det blir ordentligt gjort... :fakta )

Är du inte nöjd så självfallet ska de göra om jobbet + ge dig den olja du vill ha. Nästa gång bör du be verkstaden speca vad en 2000-mila innebär, det kan faktiskt skilja sig en del åt. Men fylla på alla vätskor låter ju rätt elementärt.

Örby MC är kanon fö, kan bara hålla med om att de har koll.

Nu bytte de oljan efter viss argumentation så jag förtränger hela händelsen och lär mig att göra rätt nästa gång (fråga på SH innan).

Örby MC verkar omtyckt.

Bromsoljenivån ska aldrig fyllas på på en hoj.
Om oljenivån står på låg så har du troligen slitna brombelägg...
Byt dem och du kommer upptäcka att du inte alls har för lite olja i den.
Om du har för lite olja trots bra belägg så har det felats vid tidigare byte eller så har du läckage... (läckage är ju knappast troligt.. sånt märker man :) )

ManWhore skrev:
...2. Bromsoljan nere på low både fram och bak...
Just detta är inget att anmärka på. Det finns ingen orsak till att fylla bromsvätska upp till maxstrecket i behållaren om man inte samtidigt byter bromsbelägg.

Min senaste service ringde dem o sa att bromsbeläggen var dåliga och frågade om jag ville byta, vilket jag ville, då bytte dem bromsolja också :tummenupp
Motoroljan är alltid Motul´s helsyntet.

/N

haha fan vad surt, mineral olja, jag hade fan servat om den. Undra vad de mer har hittat på?

hellbit skrev:
haha fan vad surt, mineral olja, jag hade fan servat om den. Undra vad de mer har hittat på?
Kul också att de jämför en superbike med en gammal volvo haha kunniga killar det där

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti