Det var dags för en 2000 mila på min R1, jag ringde runt och tog prisuppgifter av ett antal verkstäder i Stockholm. Det var stora pris skillnader som gällde. Valet föll på en verkstad som gav mig priset 2300:-. Lämnade glatt in hojjen och kände mig rätt nöjd. Vid utlämning av hojjen kollade jag kvittot så allt stämde, där stod det bla, "mineralolja" 100:- litern. Mineralolja! jag frågade varför de inte använde helsyntetisk olja.
- Näää, den är inte lika bra, den ser ut som piss när den är varm, ser du min volvo därborta?
Ja sa jag.
- Den har gått på mineralolja i 10år utan problem.
Det skiter jag i sa jag. Jag vill ha helsyntet i min hoj!
Efter lite argumentation så bytte de oljan. När jag lämnade verkstaden så var jag inte speciellt nöjd. I garaget hemma sen reagerade jag på fler saker.
1. Kedjan ej smord.
2. Bromsoljan nere på low både fram och bak.
Jag vet inte exakt vad som ska göras på 2000 milan men visst faan borde man kunna begära att alla vätskor fylls på och att kedjan blir smörjd vid behov? De ska väl kolla över hojjen utöver tändstift, olja. luftfilter mm?
Vad säger ni?
- Näää, den är inte lika bra, den ser ut som piss när den är varm, ser du min volvo därborta?
Ja sa jag.
- Den har gått på mineralolja i 10år utan problem.
Det skiter jag i sa jag. Jag vill ha helsyntet i min hoj!
Efter lite argumentation så bytte de oljan. När jag lämnade verkstaden så var jag inte speciellt nöjd. I garaget hemma sen reagerade jag på fler saker.
1. Kedjan ej smord.
2. Bromsoljan nere på low både fram och bak.
Jag vet inte exakt vad som ska göras på 2000 milan men visst faan borde man kunna begära att alla vätskor fylls på och att kedjan blir smörjd vid behov? De ska väl kolla över hojjen utöver tändstift, olja. luftfilter mm?
Vad säger ni?