Misslyckat stöldförsök!

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Idag på morgonen stod inte hojen på samma plats som jag parkerat den på :va efter lite letande så hittade jag den 40 meter bort, bakom ett hörn av ett annat hus i området där jag bor. Antagligen har de släpat hojen (lyft framhjulet) så att de kunde vara lite mera ifred. Allt för att sedan sabba tändningslåset utan att lyckas såklart. :huvet

Nu går det självklart inte att öppna styrlåset, dock kan jag få i nyckeln helt och det känns ungefär som det brukade göra när jag för in nyckeln (dock får man lirka lite mera)... Finns det något trick för att få upp styrlåset? Kan man sedan ta bort och byta låset själv? (Hade tänkt lämna in på verkstad men om det inte är allt för svårt kanske man ska ta sig en titt själv)

Tacksam för alla tips man kan få :tummenupp

(Det gäller en Yamaha YZF-600R Thundercat -96)

Last edited:
Trist att det ska finnas så gott om tvåbent råtta,anticimex kanske ska profilera sig...

Då du inte har startspärr(antagande av åldern på hoj)borde det inte vara några större problem,skaffa nytt/beggat lås och och byt,hur du går tillväga ser du när du sätter igång.

Byt parkering sen,dom kommer tillbaka!

Henrik

Ungefär samma sak hände mig för ett par veckor sen.

Antagligen har de skadat en låsbricka.
Om du skruvar av och isär tändningslåset och tar ur låskolven så blottas låsbrickorna. Om du då har nyckeln istoppad ska ingen låsbricka sticka ut ur låskolven.
Om någon av dem gör det kan du bara ta bort den och skruva ihop låset igen så ska det fungera.

Det låter intressant, jag ska försöka mig på det! :tummenupp

Hur tar man lättast bort låskolven, sitter inte det med brytbultar o liknande så man måste demontera gaffelben och liknande? :va

Burkar gå med huggmejsel eller nåt att slå med. Kan vara stark locktight på med då är det bra att värma. Det bästa är att lossa övre styrkronan, men jag vet inte hur det är på din modell, annars om du kommr åt med en spetsig svetstång sp kanske det kan gå. Lycka till

Jag vet inte hur det ser ut på din modell men när jag plockade av mitt tändningslås som satt fastskruvat med 2 "security torks" (en liten pigg i mitten som gör att vanliga bits inte kommer in)
blottades två mindre vanliga skruvar somm annars göms bakom styrkronan som höll fast den lilla låskåpan över låskolven.
Sen var det bara att stoppa i nyckeln och dra ut låskolven.

Jag tycker det låter konstigt att man ska behöva skruva med gaffelben och liknande men jag har aldrig skruvat med din modell.

Jag behövde köpa detta:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Mejsel-och-Bits/Bitssats-Security-33-delar/

Jag vet inte hur det ser ut på din modell men när jag plockade av mitt tändningslås som satt fastskruvat med 2 "security torks" (en liten pigg i mitten som gör att vanliga bits inte kommer in)
blottades två mindre vanliga skruvar somm annars göms bakom styrkronan som höll fast den lilla låskåpan över låskolven.
Sen var det bara att stoppa i nyckeln och dra ut låskolven.

Jag tycker det låter konstigt att man ska behöva skruva med gaffelben och liknande men jag har aldrig skruvat med din modell.

Jag behövde köpa detta:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Mejsel-och-Bits/Bitssats-Security-33-delar/

Ofta måste man ha en fungerande nyckel för att lätt få ut kolven ur ett tändningslås, tyvärr.

Men det går om man är lite finurlig, men då behöver man oftast inte ha nyckel alls.

kan flika in med information om detta då jag råkat ut för samma sak 2ggr denna säsongen. Låset sitter fast i styrkronan med två brytbultar. dvs bara rundade skallar. Sen går ju styrlåset in i ramen vilket gör att styrkronan inte går att dra av uppåt heller. Så du måste typ slå sönder låset helt så att du kan vrida runt cylindern och då koppla ur styrlåset. Jag kanske kan bifoga en bild på mitt gamla tändningslås och styrkrona senare om det är av intresse.

lite offtopic:
förövrigt så var det inga problem att lyfta upp/ta av övrestyrkronan utan att sätta upp den på något depåstöd fram(förövrigt fick jag inte biltemas främre stöd som lyfter i undrestyrkronan att passa.).
Ang nya låsbultar som jag antar att du lär behöva sen så kostar dem 94kr för 2st på yamaha och tog typ 2v att få fram.

Jag hoppas det löser sig!

Tycker nästan lika synd om tjuvarna som jag gör om dig... Lyckas man inte sno en Thundercat från 96 då är de synd om en.. Det är efterblivet och ingetanant! :fakta

Hmm men om han tar dän framgaffeln o delar på styrkronan och drar ner den undre delen av styrkronan så borde ju den övre bli fri då den inte har någon "centrum axel" som hindrar att han drar hela kronan framåt. Eller tänker jag helt galet?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT