Misslyckad OC av 9800- skiten sönder nu?!

Jag har kört på 7.1. Dock så provade jag 6.1 om det skulle fungera, men icke. Men ska prova det dära "remove all ATI" och pröva det sättet! :)

Uppdaterar felet nu!
(jag provade rensa drivisar med DriveCleaner)

Har stoppat dit kortet på en annan nyformaterad dator och installerade 7.2drivrutinerna. Kortet funkar hur bra som helst dära! :)

Stoppade in mitt gamla FX5700 och skaffade drivrutiner för att sedan köra 3DMark05. Vill ni veta poängen- 624p!!! Hur jävla dåligt kan det vara har ju sänkts från 3156 till 624!!! :gnissla

Det bra är ju att kortet inte verkar vara trasigt som sagt. Det dåliga är att jag verkar behöva formatera om hela datorn för att kunna få kortet fungerande vilket känns som ett mindre helvette då jag har en del spel som jag nästan klarat ut spelet på som jag blir tvungen att köra om :huvet.

Update!

Har som tidigare sagt provat grafikkortet på en annan dator vilket ledde till lyckade resultat (drivisar funkar och fungerar att spela på!).

Nu har jag formaterat om hela min dator. Installerat drivisar till moderkort m.m. Men ändå så lyckas jag inte få kortet att fungera; samma fel som tidigare!!! :huvet

Nu till min teori vad felet ligger= Nordbryggan måste ha gått sönder.

Jag tror på den eftersom vid överklockningen fick jag inga artifrakter vilket tydde på att grafikkortet inte hade värmeproblem. Men ändå så fungerar kortet i en annan dator, vilket tyder på att kortet inte kom till skada= alltså blev något annat skadat.

Men eftersom det gamla långsamma FX5700 kortet fungerade (vilket gav förödande resultat i 3DMark) så måste det vara hastighetsskillnaden det skiljer sig på som påverkar. Men 9800 fungerar inte heller fast man klockar ner det till det lägsta möjliga. I vilket fall som helst tror jag något har hänt med moderkortet (Asus A7V600) och vad jag tror så är det Nordbryggan som har förtidspensionerat sig!

Så har ni några idéer, hjälp, u name it? Funderar nämligen starkt på att skaffa ett nytt moderkort till denna gammla burk, eftersom har inte råd med planerna med e4300 och allt vad det innebär i samband med att körkortet åter ska tas igen till våren/sommaren.

På det moderkort jag funderar på är detta. Hur är chipset och komponenterna i övrigt; tål de att klockas?
http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=35128253&itemName=ASRock K7NF2-RAID, nForce 2, Socket A

Tack på förhand! :)

Varför hör jag E4300 så ofta? Det är en nerskalad version av E6300, vilken har dubbelt så stor cache och snabbare FSB. Kostar 200 kr mer och är värt det alla dagar i veckan. När man köper datordelar för en massa tusen så är 200 kr en droppe i havet.

Varför hör jag E4300 så ofta? Det är en nerskalad version av E6300, vilken har dubbelt så stor cache och snabbare FSB. Kostar 200 kr mer och är värt det alla dagar i veckan. När man köper datordelar för en massa tusen så är 200 kr en droppe i havet.

e4300 ska vara mkt bättre än e6300 i alla avseenden på test vad jag sett!
e43 har hög multipel vilket gör den mycket klockvänligare genom att du behöver inte ha de mest extrema datorkomponenterna + att du kan nå högre klockfrekvenser då fsb blir mindre belastad.

e63 har 2mb cash, inte 4! Eller rättare sagt, den har 4mb, men 2mb är låsta.

En e43 är liksom gjort för att klockas. Jag själv har inte lust eller pengarna att lägga på 3000 på en e66 för det känns inte värt för mig. en e63 tar jag då inte då e43 är bättre i alla avseenden och går något grymt för de pengar efter man klockat!

Fick en till teori jag trodde skulle stämma bättre. Jag trodde att nät-agget skulle ha pajjat vid överklockningen. Och varför just FX:et funkar utan problem är p.g.a. att 9800 kräver mycket mer ström. I alla fall så bytte jag till ett annat 350W nätagg- men utan någon förbättring. Så alla punkter tycks dras mot att moderkortet har knasat sig, enligt mina idéer!

Last edited:
Vet inte med det moderkortet, det ser ut att vara m-atx. Jag behöver så stort moderkort som möjligt. Jag behöver mer än två pci-platser.

Ser inte behovet att skaffa ny processor nu då den inte har gått sönder. Vill främst få allt att funka. Däremot blev man väldigt sugen att skaffa den, var ju billig. Hur är skillnaden mellan en xp64 3000+ och en barton 2500+, prestandamässigt så att säga?

Kan inte svara på den eftersom jag inte provat, uppskattningsvis 20sekunder om jag stänger av lite bakgrundsprogram? :tungan:

Prestandaskillnaden är väl moderat och sparsam, det lär iaf inte bli någon WOW-skillnad.

Ring firman som hade ett nytt a7v600 till salu. Håll även utkik i återvinningen... mången god komponent kan hittas nu när Vista drar lite extra.

Prestandaskillnaden är väl moderat och sparsam, det lär iaf inte bli någon WOW-skillnad.

Ring firman som hade ett nytt a7v600 till salu. Håll även utkik i återvinningen... mången god komponent kan hittas nu när Vista drar lite extra.

Nej då får processorn avstå då tyvär.

Nej vill inte köra på samma moderkort. Funkar endast att höjja moderkortets fsb till 172 (166 std). Vet som sagt inte om det är chipset som säger stopp eller om det är något med agp-låset. Hur ser man om man kan ändra agp-låset, för har nämligen inte hittat (alternativt inte vet hur det ser ut)?

Men hur är moderkortet jag postade några rader här över. Den ska ju ha sjysst chipset enligt många va?

Nu har jag gjort allt utan framgång, så det blir ett nytt moderkort!

Jag har kikat på dessa kort då det är billiga ser intressanta att klocka. Men hur pass klockvänliga är det, skulle behöva hjälp nu för hade tänkt beställa ikväll! :)

Asus A7N8X-XE
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=70628

ASRock K7NF2-RAID
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=36027

Vilket kort ska man välja, ska vara klockvänligt! :)

Tackar andersbrink och andra för att jag fått lite hjälp iaf! :)

Last edited:
Ang. processorn du länka till; Athlon 64 3000+. Kan man använda originalfläkten jag har nu?

Edit: står box.

Har iaf tänkt i banorna att skaffa moderkort med sockel 939 och denna processor. Tänkte så för att då kan mor och far ta de i sommar (då skaffar jag värre dator) så slipper de ha sin athlon xp 2200+ :)

Edit:

Jag kommer nog köpa dessa saker, men för säkerhetsskull vänder jag mig till er så jag inte missat nåt. Dessa kommer funka till övriga setupen jag har?

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ECSKV2LITE

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=64348

Min setup:
Radeon 9800pro AGP
1GB DDR400

Det står också att moderkortet stöder ATA-133. Kommer mina ATA-100 fungera?

Last edited:
Alla ATA-standarder är både framåt och bakåtkompatibla. Således inget problem att koppla in ATA100 diskar på en ATA133 kontroller.

Asrock är inget jag rekommenderar. Jag tror det var exakt det kortet jag köpte till min far. Visst, det fungerar, men har en otroligt störig timeout på säkert 10 sekunder direkt efter POST då den står och gör ingenting. Fått för mig att det hade nåt med RAID-stödet att göra men har avaktiverat allt sånt men problemet kvarstår.

Vet dock inte hur överklockningsstödet är på det. Tyvärr finns det inte så mycket socket A kort kvar att köpa idag.

Kan säga att det blev en Athlon 64 3700+ (L2 = 1mb) och ett ECS Elitegroup KV2 Lite VIA K8T800Pro.

Har inte bänkat i 3DMark någonting. Men körde super pi (1M) på tiden 38 sekunder. :)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph