Misslyckad OC av 9800- skiten sönder nu?!

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
[UPDATE!!!] Misslyckad OC av 9800- skiten sönder nu?!

Hej!

Har lyckats klocka grafikkortet för mkt, och av en skum anledning verkar allt ha skitit sig!

Jag ligger som normalt och kör överklockat gpu och minnena, 11/10%. Minnen tåls inte att klocka mer då det blir artifrakter. Testade att köra gpu:n på 20% när jag testade det med 3DMark så fick jag lite artifrakter. Så jag sänkte till 15% och körde igång 3DMark igen och det kördes utan artifrakter, men det han aldrig slutföras helt då bilden blev svart efter ett tag.

Sedan imorse fick jag igång burken igen. Dock så hade jag problemet att datorn fungerar som om den har ouppdaterade drivrutiner till grafikkortet- bilden hänger efter när man sitter på internet och scrollar ner. Så jag bestämde mig för att avinstallera allt vad drivrutiner till grafikkort heter och stoppa in nya- och problemet är klart!

Men det som är underligt är att efter grafikortets drivrutiner blev installerade och datorn skulle startas om så slocknar den just i det läget efter jag har skrivit in ditt lösenord till datorns log-in! Då är man tvungen att starta om skithögen för att kunna komma in i datorn.:huvet

Någon som har lust att hjälpa en datorbehövande själ, hur jag ska få drivrutinerna/kortet att fungera? Jag har inga ideér kvar förutom att jag har krachat mitt kort- vilket känns ganska underliggt pga den svaga klockningen som fungerade utan problem! :)

Sägs ju att man ska sluta på topp, och jag kanske skulle gjort det när jag gjorde det (3DMark05):
1171912919_1389139067.jpg

Barton2500+
9800PRO
1GB PC3200
XP Pro

Last edited:
Dubbelt upp, har någon som har någon idé vad som felet kan vara så man kanske kan spara en slant innan man lämnar in datorn? :)

Felet kort sagt:
Efter en för hög klockning så har jag blivit tvungen att göra olika saker så att jag ska kunna logga in och använda windows normalt. Men felet är att jag var tvungen att hämta nya drivrutiner till grafikkortet då, och har följande problem:
När jag hade installerat drivisarna så är man ju tvungen att starta om burken för att få de att fungera vilket jag gjorde då. Efter uppstarten och då precis efter jag har skrivit in mitt lösen till personen som ska logga så släckts datorn (skärmen blir svart), vilket leder till att man måste starta om burken. Denna gång så kan man logga in som vanligt, men drivisarna vill inte fungera på något sätt då hela bilden hakar sig när man scrollar och att inga spel fungerar= dvs fungerar som ett oinstallerat kort!!!

Jag skulle nog råda dig till att försöka leta rätt på en kopia på BIOSet för ditt grafikkkort och prova flasha om det. Finns siter som har databaser över olika grafikkortsbios, om inte annat så brukar det funka med andra märkens BIOS för samma GPU/minneskonfiguration.

Förmodligen finns det något DOS-program du kan använda för att flasha den också då du tydligen inte kommer in i windows.

Min tanke är att BIOS-datat blev skadat när du höll på överklocka. Jag tror det är BIOS som håller reda på vilken "vendor" string som den ska rapportera till poerativsystemet, för att matcha giltiga drivrutiner till det (därav effekten av att avinstallerat drivrutinerna).

Värt att testa iaf innan du kasserar det.

Jo alltså jag sitter på denna dator nu, så jag kommer allt in. Men drivisarna verkar inte funka då det är som att sitta på en dator med oinstallerat grafikkort- bilden går som bild för bild när man scrollar (hoppas du förstår vad jag menar).

Det är inte så att du har beordrat RivaTuner eller något annat att överklocka kortet när du loggar in? Efter att du skrivit in lösenordet och bekräftat med Enter, håll och tryck ned din CTRL-tangent. Går det att starta upp datorn i SAFE-MODE?

Nej kortet går oklockat nu, och det startas inte när jag loggar in.

Starta upp datorn i SAFE-MODE? Jag kan ju göra allt som går att göra med en datorn som inte har ett uppdaterat grafikkort, dvs allt är hackigt när jag surfar, flyttar msn-rutor osv.

Vad säger WINDOWS-BREAK (dvs ControlPanel > System) > Hardware > Device Manager > Display Adapters att du har för grafikkort?

Avinstallera drivarna mha "ATI Uninstall utility", starta om datorn och installera sen om dem igen.

Nej kortet går oklockat nu, och det startas inte när jag loggar in.

Starta upp datorn i SAFE-MODE? Jag kan ju göra allt som går att göra med en datorn som inte har ett uppdaterat grafikkort, dvs allt är hackigt när jag surfar, flyttar msn-rutor osv.

Ja då är inte grafikkortet trasigt i alla fall.

Kan uppdatera såhära:

Efter att ha installerat om drivisar om och om igen så märker jag detta: Antingen så har jag felet som berättat innan att allting hackar när man flyttar bilden, rutor osv.

Det andra fallet efter ominstallation av drivisarna är att bilden och de flyter på rent utan några hack. Däremot så kommer det upp stora ytor av skärmen av artifrakter. Alla ikoner finns inte heller på skrivbordet (texten finns under dom) och i t.ex. webläsaren så fattar det massor av texten osv osv, ni hajjar hur det ser ut!

Så något verkar tydligen hänt med grafikkortet...? :/

RinvTuner kan ställa in registret så att överklockningen sätts vid startup även om inte RivaTuner är startat. Kan överridas med att trycka CTRL och hålla den nedtryckt till datorn lugnat ned sig vid uppstart. Du måste in i RivaTuner och disabla "driver level overclocking.

Jag tycker att överklocka aktivt funkar bäst med AtiTool iom artifaktkollen i realtid medans man klockar - körd tillsammans med rthdribl för att stressa grafiken lite extra, sen för att behålla klockningen använder jag RivaTuner.

RinvTuner kan ställa in registret så att överklockningen sätts vid startup även om inte RivaTuner är startat. Kan överridas med att trycka CTRL och hålla den nedtryckt till datorn lugnat ned sig vid uppstart. Du måste in i RivaTuner och disabla "driver level overclocking.

Jag tycker att överklocka aktivt funkar bäst med AtiTool iom artifaktkollen i realtid medans man klockar - körd tillsammans med rthdribl för att stressa grafiken lite extra, sen för att behålla klockningen använder jag RivaTuner.

Ja exakt. Dock så har jag ju på std-klock nu.

Verkar inte som jag får det att fungera, ska dock prova ytterligare lite immorn. Det värsta är att jag ska stoppa tillbaka mitt Leadtek FX5700 256mb- Jävla skithelvetes slö skitkort!!! :huvet

Aja man får ju göra det bästa av situationen- får klocka FX:et lite och ha bättre koll på tempen med något program...

Har du provat att klocka NED minnen och gpu, då vet du definitivt om det är ditt kort som vill besöka de sälla jaktmarkerna.

Känner igen det där problemet... men det va så länge sen nu, Det du måste göra är att rensa bort alla drivrutiner till kortet. Lättaste är att installera om windows. Finns något annat sätt också men kommer inte ihåg vilka filer det var man skulle ta bort, Psss det är drivrutinerna som krånglar så du behöver ej flasha om biosen på kortet.

Känner igen det där problemet... men det va så länge sen nu, Det du måste göra är att rensa bort alla drivrutiner till kortet. Lättaste är att installera om windows. Finns något annat sätt också men kommer inte ihåg vilka filer det var man skulle ta bort, Psss det är drivrutinerna som krånglar så du behöver ej flasha om biosen på kortet.

Du jag gör såhära. Startade ju om päronens burk igår. Så jag provar att stoppa in mitt kort dära och ser om det funkar eller ej. Om det inte funkar- så tar jag deras FX5700 och stoppar in ett Geforce 3 åt dom! :tungan

Starstriker: Ja vi ska ta lärdom- sluta när du är på topp! :yoparty

Vilken version av drivisar har du. Jag prövade med 7.2 på min XP 64bit och fick ungerfär ditt resultat. Fick gå tillbaka till 7.1. Ladda hem ATI's "remove all ATI" vektyg och kör det innan du installerar drivisar.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph