Misslyckad lackering av företag

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Fick hem en plastbit till hojen igår från ett företag som både tillverkar och lackerar kåpor, huggers etc. Företaget skulle lackera den i orginalfärg (svartmetallic). Öppnar paketet och granskar kåpan i solljus, på fyra ställen ser det inte alls bra ut; matta/fläckiga områden under lacken.

Nån som har koll på lackering och vet hur dessa fula områden har uppstått (se bilderna)? Tycker det är konstigt att man inte granskar lackeringen innan man skickar iväg den.

Är inte alls nöjd och har kontaktat företaget för att höra hur en retur ska gå till.

Bifogat

• IMG_4505.JPG
    IMG_4505.JPG
    166.3 KB · Visningar: 227
  • IMG_4509.JPG
    IMG_4509.JPG
    179.9 KB · Visningar: 194
  • IMG_4514.JPG
    IMG_4514.JPG
    130.7 KB · Visningar: 160
  • IMG_4542.JPG
    IMG_4542.JPG
    184 KB · Visningar: 228
Det skulle kunna vara så att dom mellan färg och lack (eller mellan två lager lack) putsat skärmen för att ta bort ojämnheter eller eventuellt skräp och sedan torkat av den med någon form av lösningsmedel och sedan bara dragit på lacken utan att se till att den var 100% ren. Skiftningarna du ser är förmodligen putsdammet.

Det enda andra jag kan tänka mig är värdelöst prepp-arbete.

Jag gör lite sprutlackering på sidan åt bekanta bara på skoj och jag har aldrig lyckats få det att se såhär jävligt ut, trots att jag är en glad amatör.

Jag skulle definitivt kräva att de gör om jobbet kostnadsfritt och att dom står för frakten. Det ska inte se ut sådär.

Last edited:
Äsch, vem som helst kan göra en tavla. Man tycker att de kanske borde upptäckt det, men en stressad person kan missa mycket.

Jag har fått tillbaka dåligt lackerade grejer förr från en lackerare och gått tillbaka med dem. Det var inga som helst problem när jag visat upp var de klantat sig. Lackering är ju tacksamt på det sättet att alla kan enkelt se om det blir galet.

Företaget är franskt, fick ge 70 € extra för att få den lackerad. Väntar på svar nu. Det som jag antar (förutsätter) kommer att hända är att dom håller med att det ser för taskigt ut och ber mig skicka tillbaks den och dom står för alla kostnader.

Du kan be att få tillbaka dina 700kr för lackeringen också. För de pengarna hittar du garanterat någon lokalt som kan göra jobbet bättre.

Väntar fortfarande på svar.... det kanske är bäst att kräva tillbaks pengarna och uppsöka någon lokal lackeringsfirma här i Stockholm. Någon som kan tipsa om en bra (billig men proffsig) lackeringsfirma i Sthlms-området?

Har fått svar och dom ursäktar sig sååå mycket. De vill att jag skickar tillbaks den med löftet att dom kommer att "make upp for this inconvenience" samt betala frakten. Funderar på att lägga en beställning på ett par crash puckar och se vad jag får för pris på dem.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back