Missljud

Blixzen

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
2001 Yamaha tdm850
Jag har fått nåt missljud från hojen.
Det låter inte metalliskt. Inte riktigt heller en gång per "däck varv"
Låter typ swisch swisch....
Inte jätte kort ljud, lite längre nån halvsekund.
Ju fortare dessto oftare.
Tycker mig tycka att det låter ifrån vänster sida från typ främre kedjedrev.
Kedjan och bakre kuggljul ser helt ok ut.
Låter inte på tomgång, stillastående.
Trycker jag in koppling och rullar så låter det.

Tror jag täckt in allt jag vet nu.
Några idéer om vad det kan vara?

/K

Jag hade något liknande på en CBR900. Var helt övertygad om att det var något med kedjan eller drivaxeln för framdrevet men det var bakhjulslagret. Har du loss bakhjulet kan du snurra på lagrena och känna om de kärvar. Ett tack till bilprovningen som upplyste mig om felet.

Glömde....
Skickade upp hojen på depåstödet och snurrade bakhjulet, då lät det ingenting. Kanske inte låter när man snurrar så sakta eller om det nu är lagren, kanske behöver ett visst tryck för att det ska låta?

Hade något liknande på min förra hoj. Det var en länk i kedjan som kärvade och lät när den skulle "böjas" på väg runt framdrevet. Smörj upp ordentligt och kanske släppa lite mer kedjespel. Funkar inte det, så är det nog nytt drivpaket som gäller för att få stopp på missljudet.

Har redan smort upp kedjan, men skulle kunna prova att slappa till den lite och se om ljudet reduceras eller försvinner.
Men som jag skrev, kedjan och paket bak ser helt ok ut.
Om det skulle vara lagren, kan man köra ett tag så eller är det omedelbart stopp.
Ska ju vara grymt mc väder imorn....

Sätter en peng på drivpaketet ändå,du säger att du smort upp kedjan ,men har du tvättat rent drivpaketet också,blir en massa skit om man kör mycket och bara lägger på mer smörja,Hur långt har det gått(mil),när byttes det senast???..

Ett bra sätt för att kolla om någon länk kärvar är att hissa upp bakhjulet på depåstödet och sedan kolla kedjespelet på flera olika ställen genom att snurra hjulet och samtidigt mäta på samma ställe hela tiden. I närheten av där du eventuellt har din kärvande länk kommer du märka att du har ett tightare spel än på resten av kedjan.

Skickade upp hojen på depåstödet idag igen. Kollade kedjan på flera ställen. Precis som du skrev fiskmås så var den tightare på vissa ställen än andra. Om den sen är när länken är uppe på kugghjulen eller när den inte är det är för mig svårt att säga.
Tror att det är tightare när den går upp på kuggarna, tycker mig även höra lite gnissel när man sakta drar upp den på ett visst ställe, ser dock ingen länk som strular. Men det kanske man inte alltid gör?
Sen är jag ju ingen proffs meck heller.

Ska smörja in hela kedjan som fan nu, se om det försvinner. Antar att jag får byta ut i annat fall.

Tack för tippsen och hjälpen.

/K

Är kedjan spänd på visa ställenn som ´du beskriver =slut,,bara att byta,köp nytt komplett drivpaket.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra