Missljud XT600

• Thread starter Thread starter 122025
  • Start date Start date

122025

Guest
När jag kör på högre växlar, 3:an och uppåt uppstår något sorts missljud från främre delen av hojen - det låter som om det INTE kommer från motorn. Ljudet är ett bzzzzzzzzzzzz - ljud och det låter som om det kommer från framgaffel/hjul.

När jag kör på lägre växlar 1:an, 2:an, så uppstår inte detta ljud och det upphör om jag inte gasar eller om jag frikopplar men håller samma hastighet. Inget missljud vid stillastående och motorn igång/varvning.

Vad är detta?

Last edited:
Tja. man ska ju inte svara om man bara spekulerar. Men hur ska man kunna göra nåt annat på en sån här "vad är det för ljud fråga"?

Min idé är att det är mönstret i framhjulet du hör. Själv har jag länge kört med riktigt grova däck på grus / skogsmoppar och det låter mycket mer än man kan tro (på asfalt), vibrerar gör det oxå (så man kan få "vit röv").
Det som talar mot ovanstående är att det inte borde variera (inte mycke i alla fall) beroende på gas och koppling. Däremot är det rätt att det behövs lite fart innan det hörs.

Vad kör du för däck fram?

OBS! Detta var inget "svar", bara lite spånande.

Kör offroad-däck. Ljudet uppstår bara när man gasar, frikopplar jag och rullar i samma hastighet uppstår inte bzzzzzzzzzz ljudet. Som sagt så låter det som om det INTE kommer ifrån motorn, men jag kan ha fel.

På ettans och tvåans växel, t.o.m ibland treans, så uppstår inte ljudet - utan det är på högre växlar. Och det låter som om det inte kommer från motorn (inga missljud alls vid full urvarvning på lägre växlar).

Vad trors?

Jag vill inte spekulera men två saker skulle göra identifieringen lättare:

När uppkom ljudet för första gången och vad hade du gjort innan dess?

Följer ljudet; hastigheten, motorvarvtalet eller är det konstant samma ljud som bara slås av/på?

Jag har inte haft hojen värst länge och vet inte om det alltid varit så. Ljudet är konstant samma och följer inte hastighet/motorvarvtal. Det är inget högt ljud men det bzzz:ar vid växel 3 och högre. Och det låter som om det kommer från främre hjulet, och inte motorn... :S

Och som sagt, det lägger av om jag frikopplar och rullar i samma hastighet.
Kan det vara gasvajer?

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form