Missljud vid inbromsning

Zedde

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Hoj
GSX-R 1000 -02
Jag ska börja med att säga hej för jag är ny här :)

Har dock ett litet problem med min hoj. Kör en Suzuki GSXR 1000 -02. Vid lite hårdare inbromsningar hörs det ett knakande (smäller till) någonstans runt framgaffeln. Låter nästan som plast som knäcker till. Vet någon vad detta kan vara?

MVH

broms

Vid vilka hastigheter märks det...?
Kan vara styrlagret som måste dras.
PÅ min r1. a så märktes det vid "hårda" inbromsnigar i låga hastigheter, det brukar kännas i styret då oxså.

Hej och välkommen :tummenupp

//mange

Last edited:
frollo skrev:
2085752 Vid vilka hastigheter märks det...?
Kan vara styrlagret som måste dras.
PÅ min r1. a så märktes det vid "hårda" inbromsnigar i låga hastigheter, det brukar kännas i styret då oxså.

Hej och välkommen :tummenupp

//mange

Ja det är i dom låga hastigheterna det smäller till. Kan man kontrollera det?

Sen en riktig nybörjarfråga till. Mätstrecken som visar så att bakhjulet sitter rakt. Måste det vara exakt lika mycket på båda sidor? Spårar inte hjulet om det skiler ett en grad på höger o vänster sida???

Zedde skrev:
2085774 Ja det är i dom låga hastigheterna det smäller till. Kan man kontrollera det?

Sen en riktig nybörjarfråga till. Mätstrecken som visar så att bakhjulet sitter rakt. Måste det vara exakt lika mycket på båda sidor? Spårar inte hjulet om det skiler ett en grad på höger o vänster sida???

Låter som styrlagret som sagt! Knakar det till i styrhuvudet?

Mätstrecken stämmer inte så bra ändå. Sålänge du inte märker nåt knasigt vid körning skit i det!

Ta loss styrkronan o dra åt det...du ser nog vart det är
Ja det e viktigt att det sitter rätt. markeringarna stämmer ju inte alltid. Använd skjutmått. Tänk på att du ska sitta på hojen när du kollar spänningen. Sen spänner det sig lite till då drar åt bakbulten.
Är lite trixigt i början.

Zedde skrev:
2085774 Ja det är i dom låga hastigheterna det smäller till. Kan man kontrollera det?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT