Missljud VFR750-97

Jasen

Ny medlem
Gick med
27 May 2004
Ort
Sverige
Hoj
VFR750
Tjena,
Jag har "problem" med missljud i från motorn vid 5500-6500rpm.
Det är som ett mekaniskt högfrekvent rassel/skrammel (samt vibrationer i fotpinnarna) som efter 6500rpm avtar helt. L
judet börjar lågt och ökar kraftigt i frekvens på bara 3-500rpm ökning.
Ljudet uppkommer både vid friläge och vid körning.
Det skumma är att när cykeln stått stilla i några dagar hörs ofta ingenting
till en början, men det brukar börja låta igen efter en stunds körning.

I övrigt går & drar cykeln fint från stillastående till rödmarkering och har totalt gått 3700mil.

Nån som har förslag på vad man kan ha råkat ut för?
Ytterst tacksam för svar!!

// :confused:
 
Jasen skrev:
Nån som har förslag på vad man kan ha råkat ut för?
Ytterst tacksam för svar!!

// :confused:

Kanske kamkedjan som gör sig till känna och vill ha en ny sträckare?

EDIT: Det vill min ha :banana

/D
 
Skulle också gissa på att de e dags för en nu kamkjedje (hmm de ser felstavat ut) sträckare
 
EBS skrev:
Inget motorfäste som sitter lite löst?

Nej, det är inget som sitter löst i avgassystemet.
Det låter mer direkt inifrån motorn.

Motorfäste......vet inte, får kolla!

Tack för svaren!
 
Jasen skrev:
Tjena,
Jag har "problem" med missljud i från motorn vid 5500-6500rpm.
Det är som ett mekaniskt högfrekvent rassel/skrammel (samt vibrationer i fotpinnarna) som efter 6500rpm avtar helt. L
judet börjar lågt och ökar kraftigt i frekvens på bara 3-500rpm ökning.
Ljudet uppkommer både vid friläge och vid körning.
Det skumma är att när cykeln stått stilla i några dagar hörs ofta ingenting
till en början, men det brukar börja låta igen efter en stunds körning.

I övrigt går & drar cykeln fint från stillastående till rödmarkering och har totalt gått 3700mil.

Nån som har förslag på vad man kan ha råkat ut för?
Ytterst tacksam för svar!!

// :confused:

Kolla om du hittar nån info i detta forum.

Honda VFR Club
 
Förresten, hur länge har du ägt hojen? Känner du hojen väl? Det du beskriver är ju ett kännemärke för vfr:n. Det högfrekventa rassel som du (så okänsligt:) )kallar det, är ljudet från dom kuggdrivna kammarna. Vibrationerna som du har i fotpinnarna hör också till, på min hoj(en 01:a) uppkommer dom vid 5500varv och försvinner vid 6500-7000 varv.
 
Last edited:
LameViffer skrev:
Förresten, hur länge har du ägt hojen? Känner du hojen väl? Det du beskriver är ju ett kännemärke för vfr:n. Det högfrekventa rassel som du (så okänsligt:) )kallar det, är ljudet från dom kuggdrivna kammarna. Vibrationerna som du har i fotpinnarna hör också till, på min hoj(en 01:a) uppkommer dom vid 5500varv och försvinner vid 6500-7000 varv.

Rassel? Nä, inte rasslar mina kuggdrev, viner kanske men inte rasslar. Annars håller jag med det finns en vibration i dom varvtalen. Somliga verkar få bort en del av dom med att synka förgasarna andra genom att lossa och dra åt motorfästen.
Kommer det med obelastad motor åxå?
 
Lite vibrationer och surrande kan jag förstå, men detta är verkligen ett rassel/skrammel som absolut inte är normalt.

Förgasarna är inte synkade.
Ja, det uppkommer även då man står stillastående med friläge i.

Ventilerna är/ska vara jysterade för ~1000mil sedan.
Olja och filter är bytta, men ingen förändring märks nu efteråt.

Låter inte bra om det skulle vara "kamdrevsrassel"....
 
Jasen skrev:
Lite vibrationer och surrande kan jag förstå, men detta är verkligen ett rassel/skrammel som absolut inte är normalt.

Förgasarna är inte synkade.
Ja, det uppkommer även då man står stillastående med friläge i.

Skitbra! Då kan du kanske köra "stetoskop metoden" Jag letar rassel med ett stetoskop. Genom att lyssna runt med stetoskopet så kan man oftast höra var det "rasslar" med förvånansvärd precision. Sen gäller det ju att veta vad som försigår på det stället.


Jag är paranoid - bara så att du förstår, jag har renoverat för många motorer som jag har varit orolig att jag strulat till det med, så jag har blivit "lyssnar störd". Jag måste åka med proppar annars kan jag inte koncentrer mig på att köra... jag har sopat av i 100+ på det viset!!!
Jag hade ett leksaksstetoskop först (jobbigt om nån såg en!), nej nu ljuger jag, först hade jag 3 slangar och en T-koppling men det gjorde så ont i öronen och så satt det inte kvar så man kunde ha händerna fria - men det funkar. En läkarkompis gav mig ett riktigt i föllsedag - funkar inte ett skit bättre men ser koolare ut.
 
Jag kanske är helt ute och cyklar nu ... men i så fall får någon sparka ner mig i diket :(

Jag hade en kawa GPZ750R för länge sedan. Där fick jag ett liknande fel, det rasslade och skramlade vid ett viss varvtal. Oftast när motorn hade gått en stund.
Det gick inte att hitta var skramlet kom från, det fanns liksom överallt.
Men efter ett tags letande såg jag att inneröret vid början av avgasrörer hade släpt. Det låg sedan och skramlade mot ytterröret.

Nåja, Det kanske inte var så mycket att komma med. Men jag fick i alla fall skriva några rader :hihi
 
Snacka om att dra upp gammal tr[d :)

Hoppas att rasslet 'r fixat, f;r hojen 'r kraschad f;rra [ret och nu ligger motorn i mitt garage och v'ntar p[ nytt liv :banana
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top