Missljud växellåda TTR600

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Har en TTR600 ´98 som haft missljud från treans växel sen jag köpte den för 3 år sedan. Dock upplever jag att ljudet blivit högre på sistonde. Det låter mest vid jämn fart och svårt att förklara men som ett "rungande" ljud.

När är det knixiga då att jag har ingen egentlig plats att meka på mao jag kan inte plocka ner motorn i molekyler endast göra enklare reparationer.

Så:
1) Finns det några enklare saker man borde kolla/testa?
2) Kommer jag bli ruinerad om jag lämnar den på verkstad?

Tacksam för svar även om det bara är spekulationer!:)

3ans växel verkar vara en akilleshäl på vissa TTR. Jag vet flera som haft problem och ras. Jag tror dock inte att det är ett generellt fel utan förmodligen så att det är trean man kanske ligger och matar på med vid gruskörning tex.

Ett rungande ljud låter ju för mig som lagerpajj alternativt att drevet har börjat kantra och mumsa på axeltappen. Skulle ju kunna vara växelväljarna som orsakar ljudet men dte käns långsökt.

1: Kan inte komma på något rakt av.
2: Garanterat då det är en hel del jobb.
3: Skicka ett PM, jag kanske kan se över maskinen senare i vår.

Hade exakt samma problem på min när jag köpte den. Köpte den med 6 mån garanti så jag skickade tillbaka den till firman som bytte ut någonting. Kommer inte ihåg vad dom gjorde, men nu fungerar allt prima :) Var det som ett gnisslande ljud?

3: Skicka ett PM, jag kanske kan se över maskinen senare i vår.

Snällt men det är ju en bit från Malmö.:)

Hade exakt samma problem på min när jag köpte den. Köpte den med 6 mån garanti så jag skickade tillbaka den till firman som bytte ut någonting. Kommer inte ihåg vad dom gjorde, men nu fungerar allt prima :) Var det som ett gnisslande ljud?

Jättesvårt att beskriva ett ljud i ord men njaä, skulle inte kalla det gnisslande.

Last edited:
Jag hade ett lätt knackade ljud på treans fyrans växel på min förra R1a... Med tiden blev ljudet högre och till slut blev jag tvungen att plocka isär växellådan för att se vad ljudet kom ifrån. Då visade det sig att en tand på 3-4 kugg (dom sitter ihop) hade gått av på den smala växelaxeln!..

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back