Missljud Thunderace

marowex

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2003
Hoj
TTR 600 -98, Ducati Scrambler Icon -15
Tjena! Har en Thunderace -97:a som gått ca 3300 mil. På tomgång går den jämt och fint men ibland uppstår någon form av vinanade/gnisslande ljud (den bästa beskrivningen jag kan ge, låter jäkligt illa iaf) som jag inte hört tidigare. Problemet är att jag inte riktigt kan identifiera var ljudet kommer från... För övrigt går hojen lika bra som den alltid gjort.

Tips o ideér mottages gärna!

\\ Magnus

marowex skrev:
Tjena! Har en Thunderace -97:a som gått ca 3300 mil. På tomgång går den jämt och fint men ibland uppstår någon form av vinanade/gnisslande ljud (den bästa beskrivningen jag kan ge, låter jäkligt illa iaf) som jag inte hört tidigare. Problemet är att jag inte riktigt kan identifiera var ljudet kommer från... För övrigt går hojen lika bra som den alltid gjort.

\\ Magnus

Kopplingskorgen

marowex skrev:

\\ Magnus

EXUP ventilen...
prova å gasa lite "på av" till ca 2000 varv... när motorn varvar ner så hör man ljudet bättre..
(om det nu e EXUPen)
ingen idé å smörja.... börjar gnissla efter ett tag igen..

//Roger.

har nått ljud i min med låter som en diselbil på tomgång och när man släpper av på gasen mellan 4000 ner till 3000 raslar det. funderar på om kamkedjan e slapp. nån som har nån ide. kan man spänna den eller är det automatisk spänning?

Last edited:
r matte skrev:
har nått ljud i min med låter som en diselbil på tomgång och när man släpper av på gasen mellan 4000 ner till 3000 raslar det. funderar på om kankedjan e slapp. nån som har nån ide. kan man spänna den eller är det automatisk spänning?

Det går inte spänna kedjan (på mina gammelhojar iallafall) men det finns andra o köpa som man kan spänna.

MoosE skrev:
EXUP ventilen...
prova å gasa lite "på av" till ca 2000 varv... när motorn varvar ner så hör man ljudet bättre..
(om det nu e EXUPen)
ingen idé å smörja.... börjar gnissla efter ett tag igen..

//Roger.

Tack! Ska provgasa när jag kommer hem, låter som det kommer från avgassystemet men jag är inte säker, har något annat rassel som oxå verkar komma därifrån, ett mer metalliskt ljud, ungefär som det skulle ligga nå't löst dämparen men det gör det inte.

marowex skrev:
Tack! Ska provgasa när jag kommer hem, låter som det kommer från avgassystemet men jag är inte säker, har något annat rassel som oxå verkar komma därifrån, ett mer metalliskt ljud, ungefär som det skulle ligga nå't löst dämparen men det gör det inte.

låter lite som samma ljud som jag har.

min rasslar typ upp till 2000 varv sen låter det normalt. å så när man släpper av så låter det som nått ligger å skallrar nån stans mellan 4000 ner till 3000. gissar på att ventilspelet är fel samt att kamkedjan är lite slapp.
men men bara att gasa sesågen ut sen blir det rivning.

Det borde var (exup ventilen) avgasventilen som är lös, bara att spänna vaijrarna som går dit, åtminstone så var det så på min Thunderace!

Matias skrev:
Det borde var (exup ventilen) avgasventilen som är lös, bara att spänna vaijrarna som går dit, åtminstone så var det så på min Thunderace!

Haft 3 st "AS" och det är nog Exupen till 95 %.......

Det är inte mkt och göra åt ! Ligger du på 50/50 ännu ??
dvs den närmar sig och dra lika mkt olja som bensin.. :)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing