Missljud - R1

Larsson

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gsxr 1000-07
Jag har nåt missljud ibland mellan 1000-4000 varv på min 01 - R1. Jag var förbi hos en Mc-verkstad och dom trodde det var kamkedjesträckaren som strulade så jag beställde en ny och fick den ditsatt (den gamla kärvade och glappade) Aningen bättre blev det men det är fortfarande nån slags tickning/knackning ibland. Oljan är precis bytt och den hade max gått 500 mil på den förra oljan. Hojen har bara rullat 1500 mil så det är ju lite skumt att det blir såna där fel nu.... Vad f-n kan det vara? Hojen går inte dåligt på nåt sätt annars.....

Larsson skrev:
Jag har nåt missljud ibland mellan 1000-4000 varv på min 01 - R1. Jag var förbi hos en Mc-verkstad och dom trodde det var kamkedjesträckaren som strulade så jag beställde en ny och fick den ditsatt (den gamla kärvade och glappade) Aningen bättre blev det men det är fortfarande nån slags tickning/knackning ibland. Oljan är precis bytt och den hade max gått 500 mil på den förra oljan. Hojen har bara rullat 1500 mil så det är ju lite skumt att det blir såna där fel nu.... Vad f-n kan det vara? Hojen går inte dåligt på nåt sätt annars.....
Har samma "tickande" på min -00 och har frågat tidigare här på forumet. Svaren varierade men jag beslöt mej för att tro på att motorer låter lite, och jag har inte märkt att det blivit värre på 300 mil. Därmed inte sagt att jag gjorde rätt...... :va

R1 wannabe skrev:
Har samma "tickande" på min -00 och har frågat tidigare här på forumet. Svaren varierade men jag beslöt mej för att tro på att motorer låter lite, och jag har inte märkt att det blivit värre på 300 mil. Därmed inte sagt att jag gjorde rätt...... :va

Jo visst ska man väl inte lyssna för noga men jag tycker det låter lite väl mycket.....
Den låter mer nu än förr....

Min 00 tickar oxå... Man blir lite orolig ibland eftersom de kommer å går (på min iaf) Inte alltid den tickar..

bernie99se skrev:
Jag föreslår att vi bildar en tick-klubb!
Jag vill vara med :banana :banana
Förresten ska jag nog bilda en "Gnid" klubb också :tungan
När man åker förbi någon plan yta nära vägen (Läs längre Husvägg eller stänkskydd på broar) så har min -00 ett gnidande ljud. Tydligen fler som har det också.

Kan det vara att oljan inte har någon bra vidhäftning och därmed lite ventilknackningar.??

R-one skrev:
Kan det vara att oljan inte har någon bra vidhäftning och därmed lite ventilknackningar.??
Kan det säkert vara men det verkar lite konstigt att olja för 170 spänn/litern, som rekommenderas av verkstaden inte skulle ha tillräcklig vidhäftning.

När jag köpte ny olja till min sa de på YamahaCenter i Brandbergen att de brukar slå Delsyntet istället för Helsyntet för att inte kopplingen ska slira.
Jag valde ändå den dyrare helsynteten, fast jag vet inte om det var ett särskilt bra val.

många r6or tickar också, så även min ibland. Men det hörs aldrig när den är kall, bara ibland när den är varm.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon